Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne støy fra pedalbrett


Z0S0

Anbefalte innlegg

Jeg har litt utfordringer med støy i amp når pedalbrettet er koblet i. Med Gibson LP rett i Tiny Terror m Marshall 4x12" er det null problem. Men når pedalbrettet (m/ca 6-7 pedaler poweret med en Tonetrunk Charmeleon), kobles til så blir støyen i ampe/PA litt i høyeste laget).

Så... Har sett på en iSP Decimator Noise Reduction pedal, men er åpen for råd og tips til noe som kan dempe støynivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt gjort en del testing uten å finne èn klar synder. Rekkefølgen på pedalene er: Korg tuner > MXR 6-bånd EQ (kun koblet til dersom jeg låner et høytalerkabinett med litt for lite "omph"/trøkk) > Ibanez Tube Screamer > Dunlop Wha Wha > Carl Martin Classic Chorus > Danelectro Delay > MXR Phase 90 > BOSS Re-20 Space Echo.

Skal forske litt videre, men tror Wha og Space Echo bidrar mest til støy, og EQ når den er i bruk og noe må boostes i diskanten.

Men hører gjerne folks erfaringer med utstyr/pedal som fjerner støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville testet pedal for pedal.

Etterpå ville jeg testet alle jack-kablene for seg selv.

Hvis ingenting er galt her, kan det være at strømforsyningen er overbelastet. (isåfall bør du regne ut at pedalene du bruker ikke tar for mange mA hver.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Boss RE-20 vil ofte lage støy om den ikke har egen isolert utgang fra stømforsyningen (er min erfaring).

Testet dette en gang med fueltank jr. som har isolerte utganger. I dasychain med andre pedaler støyet den mye, koblet den til egen utgang og vips var støyen borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta alt av brettet og napp ut all strm og kjr p堢atteri det som kan. S堫obler du inn en og en pedal. Hvis noe m堨a strmforskyning s堳jekk hvilke pedaler som kan st堮沭e strmforskyningen og hvilke som m堬angt unna. S堫an du prve 堫oble strm til en og en pedal av gangen 堳e hva som skjer med sty.

Isolert strm er stort sett et must. Skulle egentlig v沴 forbudt 堳elge noe annet. N堥r jo gitarpedaler feildesignet i utgangspunktet s堤et er ikke alltid det lser alle problemer. S宮 er det med steinalderteknologi.....

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fueltank chamelon som trådstarter har, har også isolerte utganger. Dog kan man kjøre en daisychain ut fra en av utgangene hvis man har mange pedaler. Hadde tidligere en RE 20 som støyet irriterende mye, uavhengig om den var av og på. Nappet den ut av daisychainen og brukte eget Boss psu(?) adapter på den. Null støy etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støy er ofte et resultat av en kombinasjon av pedaler og evt avstand til power. Wah f.eks. bør ofte stå lengst fra en trafo power. Og ting som ikke støyer hos meg kan lage helvete hos andre. Marsa sitt LASD motherboard ble fullstendig ødelagt av at Eventide Timefactoren støyet som bare helvete. Det ødela hele moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og ideer. @Aphelion: ja, spiller rock, så under låter er det aldri noe stort problem med støy, mest under sound check og mellom låter kan det være litt irriterende.

Fueltank Chameleon (som jeg bruker) har 5 isolerte utganger (på 300mA hver). BOSS RE-20, som jeg mistenker bidrar mest til støy, har en egen utgang. De mest strømkrevende pedalene (delay f.eks.) har også egen utgang, mens noen av de andre må "daisy chaines" for at det skal bli strøm til alle.

Jeg kan selvsagt kjøpe en større strømforsyning, men en annen mulighet er denne pedalen er, som jeg lurer på om noen har testet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.