Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

noen med erfaringer ang. online-vokal kurs?


redshred

Anbefalte innlegg

Hellu!

Jeg har skjønt med tiden at jeg trenger å lære meg vokaler, men for tiden synger jeg surt som syre...

Jeg tenkte å ta noen timer hos en vokal-coach eller lignende, for å finne ut hvordan jeg ligger an, men siden jeg bor i midten av ingenting er det ikke noe jeg kan gjøre fast. Derfor tenkte jeg å lære mesteparten selv, gjennom kurs på nettet.

Jeg bor i vestfold og har sett meg litt rundt, men ikke funnet noen vokal-lærer eller lignende som passer til det jeg vil lære.

sjangeren jeg er ute etter å lære er metal og rock.

noen som har erfaringer med online vokal-kurs, og evt. har tips til hvordan jeg kan gjøre øvingen så effektiv som mulig?

(gikk opp for meg nå at denne burde heller vært på "musikkundervisning" delen av forumet)

Endret av redshred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vil tro at man må se litt bort ifra sjanger helt i starten, går vel mest på å lære seg å synge toner rent, puste teknikker osv som en basis før man kan fordype seg ned i noen sjanger..

Men for all del hold tråden oppdatert om du finner noe.. kunne jo vært artig å sett litt på slik for min egen del egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vil tro at man må se litt bort ifra sjanger helt i starten, går vel mest på å lære seg å synge toner rent, puste teknikker osv som en basis før man kan fordype seg ned i noen sjanger..

Men for all del hold tråden oppdatert om du finner noe.. kunne jo vært artig å sett litt på slik for min egen del egentlig

will do! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Flyttet denne for deg.

Jeg kjenner ikke til noe onlinekurs. Basis sangteknikk er for meg ganske fritt koblet fra sjanger.

I påvente av at du finner noe, kan du for eksempel starte i kor. Ikke så rocka, akkurat, men du får sunget!

Det å for eksempel trene på intervaller er lurt. Særlig hvis du tar opp deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som også gir overraskende godt resultat er å bare synge, til alt, alltid. Selv om det ikke gir et like raskt resultat som timer hos en sangpedagog vil gjøre så blir man bedre. Når jeg begynte å synge så klarte jeg ikke treffe en tone med hagle mot en låvevegg engang. (Mitt første møte med Singstar resulterte i fantastiske 800 poeng (av 10.000 for de som ikke er så kjent med spillet)). Har aldri fokusert så mye på synginga, har bare gjort det, og etterhvert når jeg fikk meg band begynte jeg også å kore her. Nå synger jeg hovedvokal på en del her, samt at jeg korer og synger i et coverband og har hovedvokal i et punkband, og skal man tro tilbakemeldinger jeg har fått så har jeg nå utviklet meg til å bli en habil vokalist. Kanskje ikke den neste vinneren av Idol, men godt nok til at jeg ikke har dårlig samvittighet til å betalt for det når jeg spiller konserter.

Det skal også sies at når det kommer til egentrening på denne måten så er nok mer streite poplåter en bedre start da det er lettere å høre tonene som blir sunget, samt at man med en clean vokal ikke overanstrenger stemmen for å kopiere soundet som en del rock- og metalvokalister har på vokalen sin. Finn gjerne noen typiske kassegitarlåter som du kan spille og synge, jeg personlig synes det gir enda bedre trening, og er morsommere, enn å synge med til musikk, hvertfall når man har kommet over den første kneika og vet sånn halvveis hva man driver med.

Såklart, en sangpedagog er jo det beste, men inntil du finner det er det viktig å huske å alltid synge. Finn gjerne tekster på nett så du har helt kontroll på hva som blir sunget, så slipper du fokusere på å huske tekster og slikt også.

Tipset til Castor om kor er også veldig bra. Jeg vet om mange som har gått fra tilnærmet ubrukelige til helt ålreite sangere i løpet av bare et år eller to i kor. Hvor i Vestfold bor du, og hvor gammel er du? Det er vel noen Ten Sing-grupper igjen i fylket fortsatt, og det trenger ikke nødvendigvis være så kristent som folk flest har inntrykk av heller, selv om det varierer fra gruppe til gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kor!

Gjorde underverker for meg. Sang jævlig før (fikk en kamerat på gråten med karaoke), men etter et par år i kor synger jeg dugelig nok. Det viktigste er å bli kjent med sin egen stemme og koble den sammen med ørene. Kor er glimrende til slikt, sett at du har en flink dirigent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hi! I'm a vocal coach and music teacher in Stavanger at Voice of the Soul Studio and I offer Skype lessons too, I teach every style but most of my students come to me to learn how increase their volume, how to scream, growl or add a cool "crunch" to their voice.
There's progress from day one on.
If you're interested in an online course contact me at info@voiceofthesoulstudio.com

https://www.facebook.com/VoiceOfTheSoulStudio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.