Web Analytics
Jump to content

Peavey Delta Blues 210

toralfsan
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg spilt på min Peavey Delta Blues 210 et par måneder, foreløpig bare til øving, men den skal få lufte seg snart. Her kommer mine erfaringer, som jeg tenker å oppdatere når den har vært på veien.

201336_pdb210.jpg

Jeg er ingen hjemmebygger eller elektromekker, jeg vil ha utstyr som funker uten modding og inngrep. Og denne Peaveyen er akkurat slik. Min Delta Blues har 2x10" høyttalere, standardtypen Blue Marvel, og er i sort vinyl på Tolex-kasse. Det er solide greier, og den er akkurat på kanten av hvor tung amp jeg vil ha - ca. 20,5 kg. Den sorte vinylen er ikke så retro som tweed-utgaven, men mer praktisk. Og jeg kjøpte den brukt, det var sort som var aktuelt. Med fulgte fotbryter.

Jeg har brukt den med mine tre gitarer, som er ganske forskjellige - en G&L ASAT Classic som er hovedgitar, en Epiphone 335 Dot som foreløpig er reservegitar, og en Takamine akustisk med pickup.

Delta Blues er i Peaveys Classic-serie, en 30-watts røramp med to kanaler, 3-veis EQ, boost, effekt-loop, reverb og tremolo. På baksiden er det også utgang for ekstra kabinett. Jeg har ikke spilt på søstermodellen, som er helt lik, men med én 15" i stedet for to 10-tommere, men folk sier at min 210 er mer crispy. I så fall ville jeg ikke hatt 15-tommeren - for selv med fulldiskant og Tele-twang på bridge-pickupen er det ikke mye høyfrekvent diskant i denne.

Det er slik jeg vil ha det. Her er det derimot mye fet blueslyd, både med clean og ekstrakanalen. Det er også veldig mye lyd. Hjemme i stua, selv når det ikke er andre i huset, står volumet sjelden så høyt som 3. Normal-kanalen gir ren og fin cleanlyd med mye "kjøtt" i bånn, særlig med min ASAT med kraftige singlecoils. Setter jeg ampvolumet lavt og gitarvolumet høyt, får jeg en veldig lett vreng på kanalen, som jeg liker. Ekstrakanalen har en pre- og en post-pot, men er også følsom for gitarvolumet. med pre- på 3-4 blir det en fin og lett vreng som kler blues og klassisk rock, mens 6-7 og oppover gir nydelig overdrive med lett åpning for overtoner og "feedback". Hvor høyt den kan spille vet jeg ikke, men etter alt å dømme kan det bli mer enn høyt nok. Jeg har også et multieffektbrett jeg kan sette inn først, som kan regulere både toner og volum ned og opp. Med oktav-effekt er deltabluesen f.eks. i stand til å gi en kraftig og ganske dyp bass (ca. 40 Hz), så jeg regner med at den i nøden kan brukes til en bassamp, også.

117399_17969.jpg

Fotsvitsjen har to knapper. Den ene bytter mellom normal- og ekstrakanal, den andre slår av og på tremolo. Reverb har en egen pot, og jeg synes den gir en naturlig og lett justerbar romklang, selv om jeg tror den er elektronisk og ikke analog. Tremoloen er mer begrenset. Jeg kan justere intensitet i fornuftig gradering, mens frekvensen har et justeringsområde jeg synes er lite hensiktsmessig. Skalaene går fra 1 til 12, men frekvensen er så langsom før du kommer til 9-10 at jeg ser få bruksområder lavere enn dette. Når det er sagt låter tremoloen skikkelig bra på det lille området jeg synes den er brukbar, det er lett å få en autentisk «southern style» deltablues tremolo her.

EQ-pot-ene har forsiktige utslag, og jeg savner altså litt mer diskant (mellomtone og bass er det plenty av). Men med effektbrettet mitt får jeg det om jeg vil. Da kan jeg også avstemme volumet selv til hjemmebruk, og få vreng på lavt volum om jeg vil.

Lyden fra G&L-gitaren er mest variert, fra nesten crunchy rock til krystallklar clean og fet blues. Med de myke hømbøkkerne i Dot'en er diskantsavnet påtagelig, men masse tjukk blueslyd og rockete klanger, selv om den drispy sounden er fraværende. Dette er ingen ideell akustisk forsterker, men jeg har heldigvis feedbackkontroll på Takaminen. Den blir likevel lett veldig bass-preget, og jeg må bruke EQ-en på Takaminen aktivt for å få OK ren akustisk lyd. Effekt-loopen har jeg ikke prøvd.

Dette er nok en amp jeg kommer til å beholde lenge. Den får ut de klangene jeg liker, og har trøkk nok til det meste. Det lille jeg savner kan jeg komplettere med effekt-laben min. Anbefales.

post-8009-0-34476400-1362687705_thumb.jp

Edited by toralfsan
  • Like 2