Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva man gjør eller ikke gjør med en gammel Fender? ('69/'70 Strat)


Frodemann

Anbefalte innlegg

Var hos Arne Hast på Vintageguitar med straten min i dag, han sa: "ikke selg den, jeg gir deg et skambud på 20000 for at du ikke skal selge den."

Han hengte den på seg og plugget den inn i en Bogner(?) , noe til 18k i hvertfall, dro åpningen på Purple Haze, og gliste. Jeg spurte: "Hvordan låter dagens Fendere i forhold til dette?" Hvorpå han svarer "Bra at du spurte", plukker ned en Fender Custom Shop fra veggen og sier høyt ut i butikken: "Her er A-B test på originale '69, og Custom Shop '69 Reissue pickuper".

Han drar Purple Haze en gang til, og ser på meg og sier: "Case closed ...eller?" Og endelig forstår jeg, der og da, og svarer helt oppriktig: ... "ja, faktisk" :) .

God Helg!

Hilsen Frode, nå enda stoltere Stratocastereier ;)

Takk skal du ha. Og selvfølgelig en stor takk til Arne.

Ja, det er akkurat det du beskriver som skjer når du A/B-tester godt vintage utstyr mot nytt.

Jeg prøver å fortelle det stadig vekk, men det blir bestandig avfeid av de som ikke har vært med på A/B testene.

De som har vært med på A/B-testene er skjelden i tvil.

Gratulerer med en god vintage Stratocaster!!!!!

Ikke selg den. Sørg heller for å bli veldig godt kjent med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det der en gang til, fortell tidspunktet på forhånd, servér kaffe og gjendekjeks, og ta inngangsbilletter. Jeg er villig til å betale for å være til stede!

Hvordan opplevde du forskjellen?

Som lydtekniker er jeg en "trent lytter", men det er allikevel vanskelig å sette ord på det. Hvis jeg sier at det sprutet mer av min gitar, er det forståelig? Det var sånn jeg opplevde det i hvert fall. Custom shopen ble bare litt døllere. På ingen måte døll, men døllere.

Dette blir bare gjetting og synsing men, hvis han hadde gått opp fire streker på diskanten, så kanskje forskjellen hadde blitt mindre merkbar. Men, allikevel, det var et element av noe "kroppslig" der og, som er vanskelig å sette fingeren på, og som jeg tviler på kan oppnåes med å skru på knotter ...

Han sa en annen ting og da han dro Hendrix riffa: "Det E bare denna gitaren som gjør detta!" Altså en strat fra denne perioden som låter så autentisk Hendrix, tolka jeg det som ...

Makes sense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lydtekniker er jeg en "trent lytter", men det er allikevel vanskelig å sette ord på det. Hvis jeg sier at det sprutet mer av min gitar, er det forståelig? Det var sånn jeg opplevde det i hvert fall. Custom shopen ble bare litt døllere. På ingen måte døll, men døllere.

Dette blir bare gjetting og synsing men, hvis han hadde gått opp fire streker på diskanten, så kanskje forskjellen hadde blitt mindre merkbar. Men, allikevel, det var et element av noe "kroppslig" der og, som er vanskelig å sette fingeren på, og som jeg tviler på kan oppnåes med å skru på knotter ...

Han sa en annen ting og da han dro Hendrix riffa: "Det E bare denna gitaren som gjør detta!" Altså en strat fra denne perioden som låter så autentisk Hendrix, tolka jeg det som ...

Makes sense?

Mye av det du sier samsvarer med min lille erfaring med vintage vs. nytt. Jeg har bare spilt på og eid én vintage Strat, men den låter mer klangfull, åpen og større enn de fleste Custom Shop-gitarer jeg har spilt på. Rart at det er sånn, men ingen tvil i min bok om at det er en hørbar forskjell.

Nyt gitaren din i lange drag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du mener, og tviler ikke på det. Men pragmatikeren i meg sier at "Dette kan bare ikke stemme. Fender var utdannet bokholder, likte ikke gitarmusikk en gang, og var opptatt av å tjene penger, og brukte de billigste og enkleste løsningene for å lage en gitar som kundene i forsterkerbutikken hans ikke fant andre steder".. Jeg kunne ha skrevet mye lenger.

Jeg får liksom ikke for meg at det at en gitar laget i 1969 er bedre enn en laget i dag, da folk er villige til å betale adskillig mer for en, og Fendersjappa har øvd seg på å lage denne i femti år. Det rimer bare ikke. Derfor ville jeg gjerne vært til stede. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du mener, og tviler ikke på det. Men pragmatikeren i meg sier at "Dette kan bare ikke stemme. Fender var utdannet bokholder, likte ikke gitarmusikk en gang, og var opptatt av å tjene penger, og brukte de billigste og enkleste løsningene for å lage en gitar som kundene i forsterkerbutikken hans ikke fant andre steder".. Jeg kunne ha skrevet mye lenger.

Jeg får liksom ikke for meg at det at en gitar laget i 1969 er bedre enn en laget i dag, da folk er villige til å betale adskillig mer for en, og Fendersjappa har øvd seg på å lage denne i femti år. Det rimer bare ikke. Derfor ville jeg gjerne vært til stede. :)

Han var kanskje bokholder nok til å lage gitarer som musikerne ville ha dem. Og han endte jo opp med å lage gitarer som låter bedre enn de nye fenderne ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg liksom litt på CF sin side som pragmatiker. Skjønner ikke hvordan noe slitt og gammelt, bygd av en regnskapsfører av det billigste treverket og metodene de kunne oppdrive på den tiden er bedre enn et nytt produkt bygd med den beste teknologien vi har tilgjengelig.

Men, jeg skal ikke avfeie det blankt, jeg har tross alt ikke vært med på en A/B-test. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Never ending story....

Greit at treverk påvirker tone og sustain. Men det er jo forskjellig treverk i gitarer. Også greit at alder gjør sitt med treverkets tonale egenskaper. Men at alt gammalt tre, uansett treslag låter bedre enn nytt??

Har mere tru på at det kan være pick-upene. Den gang ble de viklet for hånd. Og da kommer et nytt usikkerhetsmoment. Håndviklet har i seg at ingen var identiske på samme måte som de som maskinvikles i dag. Kan alle de gamle da låte like mye bedre enn de som lages i dag.??

Jeg er også åpen for at vintage låter bra, fordi jeg ikke har hørt en AB-test. Men i utgangspunktet er det ulogisk... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Never ending story....

Greit at treverk påvirker tone og sustain. Men det er jo forskjellig treverk i gitarer. Også greit at alder gjør sitt med treverkets tonale egenskaper. Men at alt gammalt tre, uansett treslag låter bedre enn nytt??

Har mere tru på at det kan være pick-upene. Den gang ble de viklet for hånd. Og da kommer et nytt usikkerhetsmoment. Håndviklet har i seg at ingen var identiske på samme måte som de som maskinvikles i dag. Kan alle de gamle da låte like mye bedre enn de som lages i dag.??

Jeg er også åpen for at vintage låter bra, fordi jeg ikke har hørt en AB-test. Men i utgangspunktet er det ulogisk... :)

Håndvikling med elektrisk hjelp, slik G&L gjør det i Fullerton den dag i dag. Det gjør kanskje en forskjell?

http://www.glguitars.com/factorytour/tour-page1/tour1.asp

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du mener, og tviler ikke på det. Men pragmatikeren i meg sier at "Dette kan bare ikke stemme. Fender var utdannet bokholder, likte ikke gitarmusikk en gang, og var opptatt av å tjene penger, og brukte de billigste og enkleste løsningene for å lage en gitar som kundene i forsterkerbutikken hans ikke fant andre steder".. Jeg kunne ha skrevet mye lenger.

Jeg får liksom ikke for meg at det at en gitar laget i 1969 er bedre enn en laget i dag, da folk er villige til å betale adskillig mer for en, og Fendersjappa har øvd seg på å lage denne i femti år. Det rimer bare ikke. Derfor ville jeg gjerne vært til stede. :)

Han har nok et bra eksemplar.

Langt fra alle vintagestratter er bra.

Siden jeg kjenner en gitarrep som har gjort vedlikehold på mye gammel Fender har jeg prøvd endel. Spes fra 60 tallet og bortsett

Fra følelsen av å spille på noe verdifullt var langt fra alle knall gitarer som låt magisk.

Den beste Fenderen jeg har prøvd er fortsatt en John Cruz CS som tilhørte en bekjent.

Foretrekker moderne gitarer selv, men hadde ikke sagt nei takk til denne:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min subjektive opplevelse av en ti minutters seanse i et butikklokale i Oslo i går ettermiddag er vel omtrent så langt fra en vitenskapelig test som det er mulig å komme.

Har vært med på lyttetester for EBU for å bestemme kodingsalgoritmer for DAB-radio. Det foregår "litt" annerledes ...

Hva med strengene? mine var nesten nye ...

Pickupene var dagens Fender som forsøker å gjøre det samme som i 1969. Hva med når Fender gjør sitt ytterste for å for å lage en moderne pickup i 2013? Jeg vet ikke, har ikke hørt det.

Hva man "vil" høre er jo en annen sak. Men, husk. Jeg som har fått lettere føling med grådigheten i meg (Arne Hast hadde solgt en gitar som min for 50k for 4 år siden) skulle gjerne hørt at den nye låt bedre ...

Få til ett møte i Oslo-området så skal jeg stille med gitaren hvis det passer inn på timeplanen til en gjennomsnittlig travel, men nysgjerrig småbarnsfar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.