Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva man gjør eller ikke gjør med en gammel Fender? ('69/'70 Strat)


Frodemann

Anbefalte innlegg

Hva slags "shims" er det i halslommen? Er det sandpapir noen har brukt for å justere halsvinkel? Ser det fulgte litt med halsen når den ble tatt av.

Fargen minner jo litt om smergelpapir ja, men det er ikke det. Papir av et eller annet slag, ja, helt glatt, litt samme følelsen som bakepapir, men ikke helt det heller. Har hatt av halsen en gang før rett etter jeg kjøpte den i 88/89. Klarer ikke å huske om papiret var der da, så det kan være gjort av Pluto da han skiftet bånd i 1996, men det er jeg altså ikke sikker på.

Det virket som biten på halsen satt godt fast. Jeg satte den bare sammen igjen, så forsiktig jeg kunne, uten å røre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen minner jo litt om smergelpapir ja, men det er ikke det. Papir av et eller annet slag, ja, helt glatt, litt samme følelsen som bakepapir, men ikke helt det heller. Har hatt av halsen en gang før rett etter jeg kjøpte den i 88/89. Klarer ikke å huske om papiret var der da, så det kan være gjort av Pluto da han skiftet bånd i 1996, men det er jeg altså ikke sikker på.

Det virket som biten på halsen satt godt fast. Jeg satte den bare sammen igjen, så forsiktig jeg kunne, uten å røre noe.

Fender brukte ofte grått papir som tynne shims på 60-tallet. Jeg har det samme på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i halsdateringen til Davidsen, men litt mer usikker på kroppen.

Noen regner '69 serienummer helt opp til 292000.

Uansett så har nok halsen ligget en stund hos Fender før det ble en gitar av det.

Ikke veldig uvanlig. Her er en link til andre '69 serienummer enn linken over:

http://www.guitarrepairbench.com/guitar-dating/fender-serial-number.html

Halsen er lagd i januar 1968 (018). 01 = januar, 8 = 1968.

Serienummeret tilsier 1970. Dvs den ble satt sammen da, og da tipper jeg også at kroppen er bygd i 1970.

Dæven for en børse!

Verdien er jo selvsagt vanskelig å anslå. Den er verdt det folk er villige til å betale for den. På ebay fant jeg en som er tilnærmet lik : http://www.ebay.com/itm/1970-Fender-Stratocaster-Vitage-4-bolt-Hendrix-Era-/261180032034?pt=Guitar&hash=item3ccf8b0422

Buyout på ca 40 laken. Om han får solgt den for det gjenstår å se da :)

Men jeg gir deg gjerne en splitter ny skinnende strat jeg om jeg får din ;)

Takk for virkelig opplysende info karer! Dette forklarer jo forvirringen rundt 68, 69, 70 forvirringen.

Mitt forsøk på å datere gitaren ble gjort på grunnlag av denne boken her:

http://www.amazon.com/Fender-Stratocaster-1954-1984-R-Duchossoir/dp/B001LP00FI/ref=sr_1_23?s=books&ie=UTF8&qid=1362595912&sr=1-23&keywords=fender+stratocaster kjøpt på Immerslund lenge før Internett var allment tilgjengelig.

Der kunne jeg lese at det grønne stempelet på min hals kunne forkomme på enkelte eksemplarer sent på 60-tallet. og at de første siffrene (22) betød Stratocaster. Koden på resten av siffrene var da tydeligvis ikke kjent av bokas forfatter.

Derfor tok jeg det som et slags "fellende bevis" at den samme boka forteller at det siste sifferet på pickupen viser årstall. I mitt tilfelle 0, altså 1970.

Men, altså, kropp fra 1970 og hals fra 1968 gir jo ett gjennomsnitt på 1969, så da kan jeg vel bare fortsette å kalle den en '69 strat? ;)

Takk igjen for innsatsen!

Frode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de første to tallene (22), betyr rett og slett stratocaster, de neste to tallene tror jeg betyr hvilken produksjonsrunde det er snakk om, og de tre siste er dateringen. Kan også legge til at i 1968 så begynte Fender med plast til å isolere ledningene (istedenfor stoff), og stratter fra 1971 fikk den infamøse "bullet truss roden" som stakk ut ved headstocken. Så gitaren er ihvertfall i mellom 1968 og 1971 :)

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt litt tid på å fordøye responsen på gitaren min fra dere alle. Jeg er vel nå, mer enn noen sinne, i tvil om hva jeg skal gjøre med den.

Jeg har jo hele tiden vært stolt av den og syns den var grom allerede da jeg kjøpte den i 1989, men jeg har vel ikke før nå reflektert over at den faktisk har mer enn doblet levealderen sin mens den har bodd hos meg. Man tar ting for gitt etter hvert, sånn er det bare.

Som familiemann er det i hvert fall utelukket å henge den på veggen og kjøpe ny gitar som er like god til "daglig bruk". Det er ille nok at jeg begynner å få veldig lyst på en Fender Deluxe Reverb e.l. (spiller på en Cube 30X, funker forsåvidt greit det, men det ER ikke rør - det er data! ...).

Gitaren på ebay som davidsen viser til tidligere i tråden er skummelt lik min, jeg skvatt nesten da jeg så den. Og når det begynner å bli snakk om 40 laken så triller jo øya litt i skallen ...

Dere har vel skjønt hvor dette bærer. Jeg har altså begynt å gruble på om det er bedre å overlate gitaren til noen som brenner for å ta vare på slikt for å finansiere innkjøp av nytt utstyr.

Kan si så mye som at jeg har vel forelska meg litt ... http://www.fender.com/series/fender-select/fender-select-stratocaster-hss/

Noen som har trua på at en sånn kan bli noe å arve når jeg går i pennalet? :wacko:

Må bare understreke at jeg er veldig i tvil altså, og må ta med at jeg skjønner jeg ikke får 40 lapper for den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om faren min hadde eid en sånn og jeg hadde arvet den, så hadde jeg hvertfall vært dritglad. Hadde vel også solgt det meste av det jeg hadde hatt av gitarer.

Det var omtrent det som skjedde med meg i 1991 og min fars 1971 strat. nesten... Han solgte den for å fikse understellet på Granadaen. (den jævelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er alledere vintage, med en betydelig verdi. Men det betyr ikke at dine etterkommere blir søkkrike og økonomisk uavhengige dersom de arver den etter at du er borte.

Bare det at du tenker tanken på å selge den, indikerer at du ikke er blant de "spesielt interesserte" som syntes slike gamle ting er det største som finnes i verden. Det er lov å ikke være "religiøs" i så henseende.

Om jeg hadde vært deg, så hadde jeg i det minste fått et par "eksperter" til å anslå verdien, og gjort et forsøk på å selge den. Kan jo hende du faktisk kan få 40k for den, eller mer.

Man får mye snadder for 40k, for å si det sånn, gg om du ikke får solgt den til en god pris, så har du sløst bort ca kr. 35,- på Finn.

:D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver "forhandler" gir deg en dårligere pris enn markedsverdi. De skal ha marginer for garanti ditt og datt, mva, samt egen fortjeneste. Finn ut ca verdi, og annonser tilsvarende. Da får du hva markedet mener den er verdt, uten å dytte penger i lomma på noen andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne gitaren, priset til 23k hos 4sound, spesiell nok til at den vil være verdifull om 20 år også?

Har ikke helt fulgt med i timen de siste 20 åra. Hva er omdømmet til Fender gitarer som bygges i USA i dag kontra de som ble bygget på slutten av 60-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.