Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva man gjør eller ikke gjør med en gammel Fender? ('69/'70 Strat)


Frodemann

Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

Ny her, min første post. 46 år, familiefar, tok gitaren ned fra veggen for vel ett år siden, da hadde den hengt der i nesten 20. Opplever stor glede over at ett års øving har tatt meg forbi nivået jeg var på som guttunge. :)

Gitaren kjøpte jeg av en amerikaner i pengenød på slutten av åttitallet. En Stratocaster-bok jeg kjøpte på den tia kunne fortelle at gitaren er laget i 1969 eller 1970 ('69 høres mye kulere ut, så jeg har alltid sagt det ;) ).

Den har det store "Hendrix-hodet" med fete bokstaver, men ikke noen tusrod som stikker ut på headstocken. Halsen er festet med rektangulær plate og 4 skruer. Den er vel fra en slags overgangsfase til CBS?

Lys hals med mørkt gripebrett, standard sunburst finish, slitt ned til treet der høyrearmen hviler, ser ellers godt (og sunt?) brukt ut på alle måter. Pluto i Skippergata byttet bånd på den rundt 1996.

Jeg ser at det er mulig å få stemmeskruer, sadler og tremolo originalt fra Fender, og det er dette jeg grubler litt på da. Hva tenker dere at dette gjør med verdien / creden på en sånn gitar? Det som er sikkert er at det vil heve bruksverdien for meg å gjøre den lettere å stemme / holde stemt.

Hvis jeg nå har fått oppmerksomhet fra eksperter er det jo samtidig fristende å spørre om noen tør å anslå verdien på en slik gitar?

Hilsen Frode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet. Hvis gitaren din er original er den verdt en god del penger.

To ting er viktige med vintage gitarer. Det ene er spillbarhet, og det andre er verdi.

Bytt derfor ingenting på gitaren før du har testet ut hvor bra det går å få den med originale deler.

Det skal ikke være noen problemer med stemming og renhet i en godt oppsatt Strat fra '69.

Hvis du legger ut noen bilder her på forumet så hadde det vært spennende for mange her,

og du kan også flere svar på verdi og originalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

Det jeg vet som avviker fra original er de nevnte byttede båndene samt en stemmeskrue hvor "pinnen som holder strengen" (den har kanskje et navn?) hadde løsnet fra resten av godset. Pluto hadde en liggende. Den ser helt lik ut som de andre, men virker litt "tightere" i mekanikken. Det er dette som fikk meg til å tenke på å kjøpe nye.

Vet heller ikke om 5 posisjoners switch var originalt på den tiden, min har 5 posisjoner. Baklokket var borte allerede da jeg kjøpte gitaren. Koffert likeså.

Syns selv den er knallgod å spille på og at den låter nydelig :-)

Skal prøve å få tatt bilder av den og legge opp etter jobb i kveld.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en laaang fotosession. Har en del igjen å sortere, men begynner med ett for å sjekke om jeg er på bølgelengde med bildefunksjonaliteten her på forumet.

Her ser dere hvorfor jeg tenkte på å kjøpe nye metalldeler ...

Rusten%20bro.jpg

... endte med å bruke DropBox - er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bildeopplastingsfunksjon på media.gitarnorge.no. De fleste får den til å fungere helt greit. Ellers virker jo Dropbox også.

Ellers er jeg enig med de som har uttalt seg. Disse delene tar du ikke av, og hvis du har en 69modell vil verdien faktisk synke mye hvis du setter på "nye flotte deler". Gitaren er gammel, og patina skal den ha.

Her er det ikke noen som har sittet med saltsyre og sterk kaffe for å dyppe deler i, ei heller har noen slipt på den med sandpapir eller klasket løs på den med et nøkkelknippe for å få til dette utseendet. Dette er ekte vare.

Som sagt, vil du ha en ren, pen og glansfull gitar, så selg den, og kjøp en ny. Uten at jeg har videre greie på priser på slike, vil jeg tro du kan plukke deg ut en gitar fra øverste hylle, for å si det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte vel i grunn allerede etter første svaret at det ikke bør byttes noe på den. Jeg lover å ikke gjøre noe forhastet :) .

Er det innafor å legge i whitesprit e.l. for å gni av møkk på skruer og sånnt? Andre forslag? Hvor går grensa liksom?

Skrue.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut! En '68 eller '69 ut i fra det jeg klarer å se.'70 har bare et Pat. nr. på hodet.

Hvis du vil ha en skikkelig vurdering av gitaren må du nok også skru den fra hverandre.

Dato på halsen, stempler i halslomma, datering av pickups og potter er ting som er vesentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.