Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lim til gitar hals


svenni

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Ovation gitar med sprukket hals, http://www.auctiva.com/hostedimages/showimage3.aspx?gid=153883&ppid=1122ℑ=646262831&images=646262781,646262791,646262799,646262840,646262831,646262822,646262810&formats=0,0,0,0,0,0,0&format=0

Noen forslag til hvilke lim jeg skal bruke og hvor man får kjøpt denne?

Endret av svenni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å bøye halsen så sprekken blir større? Uansett må du nok ha noe ganske tynt for å få det inn. Epoxy blir ganske flytende når det varmes opp, men da reduserer du også tiden før det setter seg. Du kan varme opp halsen til 40-50 grader og så legge på epoxy, så vil det bli tynt og trekke bedre inn i sprekken. Evt. kan du også varme opp limet litegrann.

Epoxy kan også tynnes med aceton eller lakktynner, men skjøten blir ikke fullt så sterk da.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å bøye halsen så sprekken blir større? Uansett må du nok ha noe ganske tynt for å få det inn. Epoxy blir ganske flytende når det varmes opp, men da reduserer du også tiden før det setter seg. Du kan varme opp halsen til 40-50 grader og så legge på epoxy, så vil det bli tynt og trekke bedre inn i sprekken. Evt. kan du også varme opp limet litegrann.

Epoxy kan også tynnes med aceton eller lakktynner, men skjøten blir ikke fullt så sterk da.

Går ann og bøye ut slik at sprekken blir litt større ja

Endret av svenni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha valgt tynt superlim her. Slikt lim har veldig gode egenskaper når det gjelder å "trekke inn" og flyte utover. Det er nesten så det er skummelt å se på første gangen. Det formelig suger seg fram i tynne sprekker. Ellers har jeg ikkenoe å tilføye, el-roffoen har sagt resten alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville være forsiktig med de "superlimene",...de hereder fort og har tendens til å reagere med materiale som at de smelter.

Vil helst prøve tynn og oppvarmet variant av vanlig trelim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man ser er det flere måter å flå en katt på, eller reparere en gitar. Frank Ford, som nok kan noe mer om gitarfiksing enn de fleste her på forumet, har en grei guide angående lim og limtyper:

http://www.frets.com/FretsPages/Luthier/Data/Materials/gluechart.html

Denne kikker jeg på nå og da. Men det er klart at det er mye som fungerer, og det er vel ingen direkte feil råd som er gitt her. Det er mange faktorer ute og går for at reparasjonen skal bli bra ut over valg av limtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå skal man være klar over at karer som Frank Ford og hans like er glade i hudlim av andre grunner enn at det er et utmerket lim. Det er også fordi det er noe de kan, har brukt veldig mange ganger, det har bevist at det fungerer veldig godt til gitarbygging, og så har det sikkert også noe med tradisjon å gjøre.

Jeg snakker helt uten erfaring, da jeg har fått dekket limbehovene mine med mer moderne limtyper. Gamle Martins og slikt sysler jeg ikke med, jeg hadde fått angst om noe ba meg lime en så dyr gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hadde vært bra om trådstarter hadde fortalt oss hva han gjorde og hvordan det gikk,slik at også andre kan lære noe av dette.

Hei, endte opp med og bruke titebond trelim, fikk bøyd ut greit ved bruddet og fordelt limet godt, tørket vekk det som var til overs.

Fordelte deretter 3 skrustikker som jeg strammet og lot det tørke i 24 timer.

Pusset over med fint våt slipepapir, polerte halsen etterpå og så på med nye strenger.

Har nå brukt gitaren over 1 uke og den holder seg bra stemt, er mye forskjellige meninger om hvilke lim man skal bruke,og for meg fungerte det kjempebra med titebond trelim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.