Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studio-PC til en del studio oppgaver


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da valgt å spare til en ny pc, og endte opp på bærbar (mest fordi jeg har en ganske bra studio stasjonær og at jeg driver med djing, noe som gjør at jeg må få flyttet rundt på pc'en). Så poenget er; er det noen som vet om en bra PC, eller specs som PC'en burde ha?

Har sett på noen så jeg ville bare se om disse var verdt kjøpet:

1. Acer Aspire V3-771G

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761701#extra

2. Disse fire ser greie ut til en grei pris, men er ikke noe geni så her:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&mfr=&filter=A04883.700-1000.PRICE.5000-7500.

Det hadde vært fint om dere kunne kommet med andre forslag, men gjerne under 8000,- og om mulig mindre.

Noen opplysninger:

Jeg bruker Ableton nå.

Traktor PRO 2

Midi-Keyboard

DJ-Mixer

Lydkort

og kanskje en Ableton Push i fremtida (Kontroller)

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har da valgt å spare til en ny pc, og endte opp på bærbar (mest fordi jeg har en ganske bra studio stasjonær og at jeg driver med djing, noe som gjør at jeg må få flyttet rundt på pc'en). Så poenget er; er det noen som vet om en bra PC, eller specs som PC'en burde ha?

Har sett på noen så jeg ville bare se om disse var verdt kjøpet:

1. Acer Aspire V3-771G

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761701#extra

2. Disse fire ser greie ut til en grei pris, men er ikke noe geni så her:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&mfr=&filter=A04883.700-1000.PRICE.5000-7500.

Det hadde vært fint om dere kunne kommet med andre forslag, men gjerne under 8000,- og om mulig mindre.

Noen opplysninger:

Jeg bruker Ableton nå.

Traktor PRO 2

Midi-Keyboard

DJ-Mixer

Lydkort

og kanskje en Ableton Push i fremtida (Kontroller)

Tusen takk på forhånd!

Det er jo et mylder av pc'er man kan bruke til opptak av lyd, men for meg falt valget på noen småting som øker verdien for meg.

Spesielt fire ting var viktig. Holdbarhet, pålitelighet, størrelse og matt skjerm. Etter MYE søking og lesing, falt valget på Lenovo X220.

X220 er designet for å klare åtte forskjellige militære spesifikasjoner. Det er veldig få laptoper som er designet til militære spesifikasjoner, så dette er helt klart en fordel når det gjelder holdbarhet.

Størrelsen måtte være relativ liten, og X220 har 12.5" skjerm, som passet meg bra, og vekten er lett. Har den i ei lita skulderveske, og tar nesten ikke plass.

Når det gjelder skjerm, hater jeg blanke, for det er slitsomt å ha refleksjoner og se på seg selv hele tiden når man jobber med lyd og opptaksprogramer. X220 kunne dessuten leveres med en IPS skjerm. Dette betyr bl.annet at innsynsvinkelen er ekstremt bra. Flere personer kan se detaljer på skjermen uten å måtte flytte hodet. Så er IPS veldig bra hvis man skal redigere bilder. PC-skjermens svar på en studiomonitor.

Min X220 har i7 prosessor, SSD og 8GB ram, og trenger man ikke et fancy trådløskort, kan man bruke sloten til trådløskortet til harddisk nr 2. Disse er de små 1.8", og her kan man ha alle programmer man bruker, og hoveddisken til lagring. Denne kan fjernes bare med én skrue og operasjonen tar under et halvt minutt til man har en ny på plass. En stor fordel.

Når det gjelder pris, er/var X220 i toppspesifikasjon dyr i Norge. Min måtte jeg bla opp over 19000,- for, men jeg bestilte min på ebay hos en Lenovo-spesialist, og vips var prisen innenfor ditt budsjett inkl frakt og moms. Nesten utrolig. Jeg bestilte samtidig norske klistrelapper til tastaturet. Man må ha de på 18 taster. Har brukt maskinen MYE i to år, og jeg merker ikke de er der, og de har null slitasje. Tastaturet på X220 må være et av verdens beste å skrive på, virkelig fint. Når du starter maskinen første gang, velger du bare 'norsk' i oppsettsinstalasjonen.

Når det gjelder støy fra maskinen, suser den endel på full guffe når den blir varm, men det skal ikke høye lydnivåer fra musikk for å overdøve dette. X220 har også fordelen at man kan skru ned hastigheten på prosessoren veldig lett, og man kan lage custom strømprofiler til forskjellige oppgaver. Når jeg ser en film på kvelden, har jeg en 'lydløs' strømprofil. Når jeg kjører femti spor samtidig i Nuendo, med masse plugins, kjører jeg på full ytelse. For ekstra hastighet for supertunge oppgaver, kan man også booste opp prosessoren med ett par museklikk, men da suser maskinen relativt mye. Men maskinen blir rask, selv med mange spor i et opptaksprogram.

Nå er X220 erstattet med X230, men jeg ser du får nye X220 i USA til meget bra priser. Spesielt på ebay. Og det lønner seg å sjekke nøye, for det kommer 'nye' tilbud ofte. X230 har nytt tastatur også, så jeg vet ikke hvordan dette er å bruke, men denne utgaven har Ivy Bridge prosessorer.

Lenovo har også større utgaver enn X220/X230 som har like spesifikasjoner. Anbefaler spesielt IPS-skjerm. Disse kan man bruke utendørs i solskinn, og det sier litt om kvaliteten. Jeg bruker dessuten en 24" ekstern skjerm hjemme via displayport. Batteritiden er veldig bra på lav ytelse, spesielt hvis man bruker et 9-cellers batteri, og man får et større batteri som man kan 'klikke på' under hele laptopen, og da har man nesten ett døgns batteritid.

Ja...en annen veldig fin mulighet med X220, er at den har Expresscard/54 inngang. Dette er det ikke mange laptoper som har, og her kan man bruke alt fra RME's proffe lydsystemer til ekstra USB eller firewire-kontakter.

Det finnes sikkert flere maskiner som har like og bedre spesifikasjoner enn min X220, men du skal lete lenge etter en maskin som har millitær-spec til prisen...hvis man bestiller fra USA, vel og merke. Uansett har jeg ikke hatt problemer, bortsett fra en feil på en harddisk jeg selv monterte.

De dyrere Lenovo maskinene har dessuten veldig bra analyseverktøy for å finne feil på maskinen. X220 har dedikert knapp for å få tilgang til dette, over tastaturet. En annen fiffig mulighet på maskinen, er at de innebyggede mikrofonene har to karakteristikker. Retningsbestemt og '360 grader'. Så jammer man flere ilag spontant, kan man ta opp alle med mikrofonene satt til omni. Kvaliteten blir ikke som ved å bruke eksterne mikrofoner, men man har muligheten.

Lenovo oppdaterer også relativt ofte drivere og programmer til analyse osv, inkl BIOS. Dette tar bare ett tastetrykk å få tilgang til.

Endret av limerot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Acer-maskinen du hadde på linken din ser fin ut den. Men strengt tatt skulle den hatt en harddisk på 7200 rpm, ikke 5400 rpm. Spesielt til lydbruk, er det generell konsensus at 7200 rpm er bedre, men dette er lett og billig å skifte selv, hvis du ikke finner en som kommer standard med en raskere harddisk.

Som en tanke...jeg ville heller hatt en veldig rask SSD til programmene i maskinen, og lagret eksternt på en USB disk. Man er mer beskyttet ved feil da. Programmer kan lastes inn på nytt ved totalfeil (og det skjer, meg inkludert), men ikke lyd man har tatt opp. Så det er veldig smart å lagre lydopptak eksternt. Men dette vet du nok.

En annen ting jeg ville sjekket med Aceren, er hvordan lyden fra viften er. Leser du at noen har mekanisk lyd fra viften, ville jeg vært skeptisk. Susing er lettere å forholde seg til.

Og jeg kan ikke påpeke nok dette med holdbarhet og pålitelighet. Derfor er det etter min mening ikke lurt å kjøpe en maskin til dyre dommer før man har lest om personer som kan gå god for en maskin etter langvarig omfattende bruk.

Endret av limerot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.