Web Analytics
Jump to content

Ødelagt truss rod?

dolo

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Schecter Hellraiser Deluxe med litt for mye krumming i halsen. Da jeg skal justere truss rod'en, virker det som om "sporet" i stanga er ødelagt, siden den eneste umbrako-nøkkelen jeg får til å passe nedi der, hverken får strammet eller slakket truss rod'en. Er den ødelagt, og hva kan jeg evt. gjøre med det?

Bare for å klare opp...det er gjengene på selve trussroden som er strippet eller er det mutteren som er slitt så du sliter med å få nøkklen til å passe?

Høres i allefall ut som slitte gjenger, men du må må få av mutteren så finnes det verktøy for å fikse gjengene på stanga, så ødelagt er den nok ikke...skal en helt del til for å ødelegge en trussrod.

Først bør du sjekke at du ikke bruker en mm- nøkkel når du trenger en inch-nøkkel eller motsatt.

Stewmac har en "spesialnøkkel" til slitte spor, vet jeg.

Selv har jeg ved en anledning reddet meg med å klippe opp et par striper av et gammeldags barberblad og limt på nøkkelen.

Litt dårlig formulert. Det er ikke gjengene, men sporet i mutteren som er slitt, altså tar ikke nøkkelen "tak" i truss rod'en.

Du må få av muttren uansett...verktøyet som nevnes tror jeg ikke virker i dette tilfellet, det er vel bare for å fikse slitte gjenger eller redde en knekt trussrod, ikke få av en dårlig mutter...mener og at den ikke er ment for double-action truss rod, så er nok ikke brukbar til schecter som har double-action truss rod.

Du må enten få noen kyndige til å få løs mutteren uten å skade noe...eller selv mekke til noe for å få løs mutteren, men ville vært forsiktig om du ikke har gjort noe slikt før.

Å sjekke at du bruker rett målenhet på nøkkelen som Castor her sier er nok lurt å sjekke før du prøver noe da....det enkle kan ofte være det beste :P

Edited by Scythes

Stewmac-jernet er bare å anbefale! Det er en unbrako som øker i størrelse innover nøkkelen. Irrelevant å vite om det er metrisk eller imperiske mål med andre ord (ikke et svar til cf btw). Dersom det ikke funker finnes det i første omgang en diamant-gel man bruker en dråpe av som eter seg fast i ødelagte spor slik at nøkkel/skrujern etc tar tak (finnes sikkert en billigvariant nå, men før i tiden kostet dette 6000 pr 100ml-tube). Dersom alt går til skits, må du frese opp ett nytt spor rundt skruen, eller sage et flatjern-spor i hodet på skruen slik at du kan bruke et flatjern om ikke annet. Fein har små blader som funker til dette.

Veldig viktig å gi litt "relief" til mutteren når denne justeres. Det er ganske store friksjonskrefter på den. Drar man på, uten at man hjelper mutteren litt er det lett at metallet gir etter før den samlede friksjonen.