Web Analytics
Jump to content

Marshall Valvestate 265: Vreng-pedal i effect loop for å få bra lyd

kenneho

Recommended Posts

Hei,

jeg har en Fender Strat som jeg kjører gjennom en Marshall Valvestate 265. Lyden er etter min smak så som så, men så fort jeg på vrengkanalene kjører på med min Boss SD-1 i effect loop'en, får jeg helt konge lyd. Dersom jeg (fremdeles på vrenkanalene) holder lav gain, men med full trøkk med Boss-pedalen, får jeg veldig fin ganske clean lyd. Når jeg kobinerer Boss-pedalen med full gain, får jeg ganske bra vreng. På lav volum får jeg helt konge vreng når jeg i tillegg kjører på med Proco Rat 2 sammen med Boss-pedalen i effekt loopen.

Jeg har prøvd å plassere mellom gitaren og forsterkeren, som man vanligvis gjør, men da får jeg ikke i nærheten av så kraftig og bra lyd som når de (eller spesielt Boss-pedalen) står i effect loop.

Anyway, det var endel detaljer. Det jeg lurer på er dette: Er det preamp'en på denne type forsterker som er dårlig? Altså, er de ikke gode eller kraftige nok til å produsere bra nok signal videre inn i forsterkeren? Regner med at dersom jeg gikk opp en prisklasse, til ordentlige rørforsterkere etc, ville jeg fått glimrende lyd uten bruk av pedaler. Og vil en preamp-pedal kunne gjøre tilsvarende forbedring av lyd som Boss-pedalen i effect loop?

Mvh Kenneth

Trur aldri du vil få god lyd frå ein Valvestate. Eg hadde ein combo før, men syntes den låt dårlig uansett kva eg prøvde. Kjøp deg heller ny forsterker. Det finnes mykje bra til ein billig penge i forhold til det ein Valvestate kosta ny i si tid.

Man pleier å ha "våte" effekter i loopen, som feks ekko og romklang. Vrengpedaler bør ligge før preampsteget. Jeg liker helst vrengen som er i ampen, og bytter du til en flerkanals røramp så vil du nok merke en vesentlig forbedring av lyden.

Med flerkanals mener du amper som har f.eks. clean og overdrive?

Man pleier å ha "våte" effekter i loopen, som feks ekko og romklang. Vrengpedaler bør ligge før preampsteget. Jeg liker helst vrengen som er i ampen, og bytter du til en flerkanals røramp så vil du nok merke en vesentlig forbedring av lyden.

Og forresten: Underlig nok får jeg fantatisk bra lyd når jeg putter vrengpedalen(e) i loopen, selv om vanlig praksis er å putte ekko etc der.

Trur aldri du vil få god lyd frå ein Valvestate. Eg hadde ein combo før, men syntes den låt dårlig uansett kva eg prøvde. Kjøp deg heller ny forsterker. Det finnes mykje bra til ein billig penge i forhold til det ein Valvestate kosta ny i si tid.

Planlegger å få kjøpt meg ny amp etter hvert, og har sett for meg Marshall Class 5, Fender Blues Junior og Vox AC15 som mulige kandidater. Men jeg har ikke så veldig mye erfaring med ulike amp'er, og er litt bekymret for at også disse typene amper ikke har god nok preamp til å lage den virkelig gode lyden de store gitaristene får til. Ikke at jeg regner med å høres like bra ut som Jeff Beck, Terje Rypdal, etc uansett, men så langt har jeg lært at Valvestate'en min ikke vil få meg i nærheten engang.

Med flerkanals mener du amper som har f.eks. clean og overdrive?

Jepp. :)

Av de ampene du nevner, så har vel kun AC15 to kanaler. Aberet med AC15 er at du har to separate innganger for kanalene slik at du ikke kan bytte med fotbryter. Når det er sagt så har AC15 en fantastisk deilig vreng. :)

Hvis du er på utkikk etter en røramp med flere kanaler i den prisklassen (5K), så hadde jeg tatt en kikk på Blackstar HT Studio 20. Men det finnes et hav av amper i det prissjiktet, bare så det er sagt.

Jeg skulle vise highpassfilter til en venn en gang. Han hadde Valvestate. På den så fikk vi ut absolutt ingen forskjell. Den var helt død dynamisk. Har aldri vært borti en amp som farger lyden like mye, man nesten ikke hører instrumentet mer.

Jeg skulle vise highpassfilter til en venn en gang. Han hadde Valvestate. På den så fikk vi ut absolutt ingen forskjell. Den var helt død dynamisk. Har aldri vært borti en amp som farger lyden like mye, man nesten ikke hører instrumentet mer.

Hva er et highpassfilter?

Noen amper tar ikke pedaler så bra, din tar de tydeligvis inn bakveien ganske godt :) ikke noe i veien med det ! Så lenge du er fornøyd med lyden har det ingenting å si :)

Får veldig bra lyd med dette oppsettet, men dessverre kun på lavt volum. :(

Jepp. :)

Av de ampene du nevner, så har vel kun AC15 to kanaler. Aberet med AC15 er at du har to separate innganger for kanalene slik at du ikke kan bytte med fotbryter. Når det er sagt så har AC15 en fantastisk deilig vreng. :)

Hvis du er på utkikk etter en røramp med flere kanaler i den prisklassen (5K), så hadde jeg tatt en kikk på Blackstar HT Studio 20. Men det finnes et hav av amper i det prissjiktet, bare så det er sagt.

Takk for tips mhp Blackstart - skal sjekke det ut.

Når det kommer til AC15 og vreng: Hva er forskjellen på en forsterker av typen AC15 kontra de av større og dyrere type som f.eks. AC30- går det kun på features og watt, eller også kvalitet på lyden? F.eks: Vil man få en like god vreng ut av en AC15 som en AC30?

Ja det vil man, men en AC30 har mer "headroom", dvs du kan spille høyere før den brekker/vrenger. En AC30 har effektsløyfe, noe en AC15 ikke har, og en AC30-kombo pr dags dato leveres med 2 12" høyttalerelementer, mens en AC15 kun har ett høyttalerelement.

Ja det vil man, men en AC30 har mer "headroom", dvs du kan spille høyere før den brekker/vrenger. En AC30 har effektsløyfe, noe en AC15 ikke har, og en AC30-kombo pr dags dato leveres med 2 12" høyttalerelementer, mens en AC15 kun har ett høyttalerelement.

Skjønner. Så folk som Terje Rypdal ville i prinsippet fått like god lyd ut av en AC15 som AC30'en han pleier å spille på? Ikke verst. Går jeg for en AC15 kan jeg altså ikke lenger skylde på gitarutstyret for at jeg ikke låter like bra som han. :)