Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparere gitar


zed

Anbefalte innlegg

Å si at det låter dårlig var en overdrivelse av meg,. ...hvor jeg egentlig prøvde å forklare at jeg får ikke det helt ut av gitartone.

Synes at det mangler noe nyanser i midten og noe helt i toppen. Med andre ord, det er litt flat og kanskje ikke så ekstremt vakkert.

Som sagt, her snakker vi om nyanser, ikke om tragedie. :)

Vi får se hvordan ting kommer til utvikle seg. Tror også at en del av sustein forsvant.

På andre siden,....det ser ut veldig fint og pent og etter Geirs justering og intonering er spilbarhet helt på toppen.

Det mangler kun en del magi. :D

Endret av zed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at jeg innbiler meg, men det er mulig at lim holder bra men ikke resonerer ennå bra nok. Noen sier at det kan ta minimum to-tre måneder til at gitarhals blir helt stabilisert.

Endret av zed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brukt lim i andre deler av gitaren også.Både halsinnfesting og gripebrett, så jeg har mine sterke tvil om at å lime sammen hodet skal ha noen betydning i det hele tatt. Har du sjekket andre ledd i signalkjeden? Som kabler, evt. pedaler, amp og slikt? Elektronikken i gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at jeg innbiler meg, men det er mulig at lim holder bra men ikke resonerer ennå bra nok. Noen sier at det kan ta minimum to-tre måneder til at gitarhals blir helt stabilisert.

Noen påstår at det er dårligere sustain i gitarer der det er store innlegg i halsen. Det betyr ikke at det er sant, det heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker selfølgelig ikke en ubrukelig Axel og Tone sak for da kan dere havne i retten folkens, hadde jeg kjørt navn så hadde jeg blitt bannlyst fra forumet.

Iflg mine opplevelser ville jeg forøskt å fikse denne saken på egen hånd eller latt noen med mer enn normalt verktøy gjøre det.

Jeg har prøvd et par ting i Trheim by, opplevelsen har vært på en skala fra 1-10, nummer 1,6 maks totalt sett. Jeg sitter igjen med en skrekkopplevelse, nok til å skrive bok om.

Spesielt når det gjelder utført presisjon på gitararbeid, service og oppføre seg ovenfor en kunde.

Syns det er hjernevasking på høyt nivå hvis alle mener att att alt 1 person tar i blir til gull i Trondheim. Pussig att det aldri noen som er imot, men for all del lever inn gitaren din der du.

Men som sagt hvis man er uenig her så er man garantert idiot, så det er et minefelt å trampe inn i. Men jeg syns det er på tide att noen tar grep.

Så får det være opp til vær enkelt å vurdere.

Mitt tips er sjekk ut om det finnes flinke gitarfolk som kan fiskse enkle ting eller kompliserte ting.

En utfordring til Gitarnorge.no inkl oss er å få laget en geografisk liste over Norge som viser hvor vi kan få hjelp feks reprasjon/tuning og bygging.

Jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld spilte jeg en del og har bestemt meg å bytte ut strenger til D`addario og justere høyde på pickuper. Synes at de liger langt ned fra strenger og kommer til å høyne dem litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker selfølgelig ikke en ubrukelig Axel og Tone sak for da kan dere havne i retten folkens, hadde jeg kjørt navn så hadde jeg blitt bannlyst fra forumet.

Iflg mine opplevelser ville jeg forøskt å fikse denne saken på egen hånd eller latt noen med mer enn normalt verktøy gjøre det.

Jeg har prøvd et par ting i Trheim by, opplevelsen har vært på en skala fra 1-10, nummer 1,6 maks totalt sett. Jeg sitter igjen med en skrekkopplevelse, nok til å skrive bok om.

Spesielt når det gjelder utført presisjon på gitararbeid, service og oppføre seg ovenfor en kunde.

Syns det er hjernevasking på høyt nivå hvis alle mener att att alt 1 person tar i blir til gull i Trondheim. Pussig att det aldri noen som er imot, men for all del lever inn gitaren din der du.

Men som sagt hvis man er uenig her så er man garantert idiot, så det er et minefelt å trampe inn i. Men jeg syns det er på tide att noen tar grep.

Så får det være opp til vær enkelt å vurdere.

Mitt tips er sjekk ut om det finnes flinke gitarfolk som kan fiskse enkle ting eller kompliserte ting.

En utfordring til Gitarnorge.no inkl oss er å få laget en geografisk liste over Norge som viser hvor vi kan få hjelp feks reprasjon/tuning og bygging.

Jeg er uenig.

Det var da voldsomt....

Jeg vet ikke om andre gitarreparatører enn Falck i Trondheim, så hvis du kunne komme med alternativer, hadde det innlegget ditt vært nyttig. Jeg ser heller ingen grunn til at du ikke kan nevne hvem som har utført arbeide på dine gitarer som du ikke er fornøyd med og hva du ikke er fornøyd med. Det kunne vært relevant info og kanskje hjulpet noen.

Når det gjelder setup, er det ikke alltid jeg synes Falck setter opp gitarene slik jeg vil ha dem, men det er en smakssak. Ellers er alt av halsbrudd, båndarbeide og andre reparasjoner jeg har sett han har gjort vært upåklagelig, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere at alt han har gjort er det.

Det er også slik at det er egentlig veldig lite magi i gitarer. Ved halsbrudd o.l. Er det faktisk som oftest slik at hvis skaden ser ut som den er ordentlig reparert, så er den faktisk det. Når to trestykker er limt sammen, er det ofte sterkere enn ett trestykke. Mulig headstock på Les Pauler har voldsom innvirkning på tonen i gitaren, og hvis den sprekker og må limes, er den ødelagt. I så fall er det ny info for meg, og jeg vil gjerne henvises til linker der folk har opplevd det samme, og som kan vise hvor mye headstock på gitarer har å si for lyden, slik at jeg kan lese meg opp på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel nevne at jeg ved flere anledninger har hatt gitarer som har vært innom GF for setup, båndslip/crown som bruker ikke har vært fornøyd med, og det med rette.

Skal ikke uttale meg om liming/lakkarbeid fra GF.

Nå driver ikke jeg kommersielt lengre, så jeg har ingen interesse av å generere mer arbeid min vei. Ville bare bekrefte at GF ikke alltid gjør godt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne kommet med alternativer..

Men dette er eldre folk som jeg har respekt for og derfor ikke vil navngi av den enkle grunn att dem ikke driver konversielt og ønsker ikke publisitet. Google og spør rundt omkring i krinker og kroker..

En konvers liste på landsbasis hadde vært til beste hjelp for forumet.

Ellers må jeg bare si "gjør jobben selv hvis man har plenty tid og forutsetninger", jeg har ihvertfall erfart att det faktisk blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.