Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål til rør-folk


Anbefalte innlegg

Ja men hvis du har bygd en amp allerede så kan du det jo. Det er par PI og utgangsgreiene fra et hvilket som helst skjema. Og så putter du en FX return først. Det er jo bare en 250k pot inn på et rør med 100K plate og 1K5 cathode og ,022 rett inn i PI. Så kan du jo ta power amp rett ut av hvilken amp du vil. Ta du 20W EL84 så ender du opp med en Mesa 20/20 osv. EL34 så blir en VHT 2502. 6L6 så blire en Mesa 50:50.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det igjen.... Start med et skjema som bruker de rørene du ønsker å bruke, og lær deg hva de forskjellige komponentene gjør. Når du har fått denne til å funke slik du vil kan du begynne å bytte rør og komponenter for å voice den slik du vil. Selv om en power amp er en ganske enkel krets er det en fordel å ha et utganspunkt som er designet av noen som har skikkelig peil, og som har vist seg å fungere riktig.

Eventuelt kan du tegne opp et skjema slik du vil bygge ampen, og poste det her. Så lenge du endrer rørene og komponentene som må, vil nok ikke det være noe brudd på kopirettighetene for kretsen du bruker som utgangspunkt, og det er nok veldig lurt å få noen "proffe" til å se på det. Det er ingenting som er så kjedelig som å være litt for modig, og ende opp med blåste transformatore eller høytalere.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par sånne OT som skal kunne kjøre EL34, 6L6 og 6550, men jeg har lest at egentlig så skal OT primary matches til rør type spec og da blir det å skifte litt så som så. Men så leste jeg et annet sted at marshall sine 100W plexi trafoer egentlig var spec'a for KT66 og så skifta de bare bare til EL34 og kjørte i vei på det så der er det egentlig mismatch, eller no sånt. My memory is fading og jeg leser altfor mye på nettet.......

Men jeg har ståltro på learning by doing ass så bare bygg ivei og se hvor det går. Hovedfproblemet med power amp er å finne et chassis som greier tyngden på trafoene hvis ikke du skal bygge den som en topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er kjøpe-dokumenter, men jeg kan maile de til deg. Trenger litt hjelp her :) rørkunnskapene mine strekker seg til 12ax7 :)

De andre er sjelden veldig avanserte de heller.

Send det over!!!!!

....og hvis Gluke kunne sende skjema på den derre Soldano effeksløyfa skal man ikke se helt bort fra at jeg kan komme med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare håndskjema på OD100 loopen men jeg mener den er basert på den her:

http://www.metaltronix.net/manuals/m1000preamp_schem.pdf

Men uten motstand under pot'et siden du gjerne vil ned til null på en power amp. Så lurer jeg på om John Suhr bruker 10k catode. Er lenge siden jeg holdt på med det her ass så husken er litt rusten. Veit at CAE modda endel 100W topper med denne loopen som folk brukte som power amper på 90 tallet. Har prøvd det sjæl og det funker som faen det ass. Men FX loops og pre + power amps er jo sååååå jævlig 2001. Nå er'e 50W plexi som gjelder..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare håndskjema på OD100 loopen men jeg mener den er basert på den her:

http://www.metaltronix.net/manuals/m1000preamp_schem.pdf

Men uten motstand under pot'et siden du gjerne vil ned til null på en power amp. Så lurer jeg på om John Suhr bruker 10k catode. Er lenge siden jeg holdt på med det her ass så husken er litt rusten. Veit at CAE modda endel 100W topper med denne loopen som folk brukte som power amper på 90 tallet. Har prøvd det sjæl og det funker som faen det ass. Men FX loops og pre + power amps er jo sååååå jævlig 2001. Nå er'e 50W plexi som gjelder..........

Ok! Den er jo nesten identisk med den Fender brukte på sine Consert-amper. Disse fungerer veldig bra, men jeg fikk pepper en gang på 80-tallet.

Jeg ble bedt om å lage en effect loop på en Marshall JMP av noe slag. Eieren ble meget skuffet fordi den farget orginallyden.

Han betalte meg for å gjøre moden, og han betalte meg for å omgjøre moden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, layout er noe mangelfull, det er ikke noe der jeg lurer på for såpass kan jeg lese skjema :) det er heller hvilken ot jeg bør ha/må ha, samt evt forbedringer dere måtte ha. Det er en enkel og grei tegning. Jeg har lest noe på nett for en stund tilbake om fordeler med oversize-trafoer, og har i den anledning tenkt på en soldano 100w da jeg har en for handen. Svært pen er den også, med sorte bells på. Om det ikke er nødvendig kjøper jeg en billigere :) Om det letteste er å bare smelle på 200w, så kan jeg godt gjøre det, men jeg trenger som sagt ikke så mye. 6l6 skal visstnok gi 30w på denne, mot kt88 sine 200w...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bedt om å lage en effect loop på en Marshall JMP av noe slag. Eieren ble meget skuffet fordi den farget orginallyden.

Han betalte meg for å gjøre moden, og han betalte meg for å omgjøre moden ;)

Ha ha, well, what doesn't? Liksom? Neverending story det der ass. Se på nye Bad Cat unleash. It never ends den jakta der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, layout er noe mangelfull, det er ikke noe der jeg lurer på for såpass kan jeg lese skjema :) det er heller hvilken ot jeg bør ha/må ha, samt evt forbedringer dere måtte ha. Det er en enkel og grei tegning. Jeg har lest noe på nett for en stund tilbake om fordeler med oversize-trafoer, og har i den anledning tenkt på en soldano 100w da jeg har en for handen. Svært pen er den også, med sorte bells på. Om det ikke er nødvendig kjøper jeg en billigere :) Om det letteste er å bare smelle på 200w, så kan jeg godt gjøre det, men jeg trenger som sagt ikke så mye. 6l6 skal visstnok gi 30w på denne, mot kt88 sine 200w...

Blir ikke det litt som å nappe to rør ut av en 100W topp? Hakk'e hørt om så mange som foretrekker lyden av det ass. Endeste må være SRV so visstnok hadde Twin OT i ampene sine.d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke helt sjæl jeg ass :wacko:

Er på en sånn coffee fueled GN rampage om dagen, så det går litt over stokk og stein............ Var mest rundt det med valg av OT og rør osv. For beste retultat ville jeg ha valgt en OT med primary impedans som matcher det antall og type utgangsrør du skal ha eller no sånt. Men nå vet ikke jeg hva du har tenkt å bygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.