Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål til rør-folk


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker å bygge en poweramp, og har fått tak i tegninger på en enkel konstruksjon. Med denne kan man benytte mange forskjellige rør (ikke samtidig) så lenge man bare bytter inngangstrafo. Det jeg lurer på er om f.eks 6l6 og el34, kt66, kt88 o.l har samme tilslutning? Kan disse kobles på samme måte med filament etc? Tegningen viser bare for kt88 på 200w, mens 6L6-versjonen er 30w og en mer fornuftig wattstyrke for min del. Sett at jeg bruker en trafo fra hammonds 260-serie, kan jeg da bare bytte ut soklene på tegningen med noen som passer 6l6. Passer de i samme sokkel kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

En bra side for rør-data er duncanamps. http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

Der finner du datablad for de fleste rør.

Mht det du spurte om så mener jeg i farten at alle disse rørene bruker samme oktal-sokkel. MEN hvilke pins som er hva kan variere (pin out finner du også i databladet.)

Mener du bytte trafoen i strømforsyningen eller utgangstrafoen? Har ikke sjekket databladene, men intuitivt vil jeg tro at optimal last/impedans er forskjellig for disse rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet litt mer på datablad. KT88 og 6L6 har så langt jeg kan se av pin-out tegningen samme pin-out, slik at sokkelen kan koples på samme måte.

Nå vet jeg ikke hvilke 260'er du har sett på, men 260A og 260C ser ut til å bli for spinkelt på glødespenningen med 1A og 2A. To 6V6 trekker 1,8A iflg datablad, og du skal vel gjerne ha noen fler rør inn der også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ender opp med en høyere spenning når du likeretter den. Formel for dette sitter ikke lengst fremme i hjernebrasken hos meg, men er vel ikke umulig at du kommer opp i 460V.

Hvis du er sugen på teori på rørforsterkere har Merlin Blencowe skrevet noen fine bøker, og mesteparten av innholdet er fritt tilgjengelig på hjemmesiden hans: http://www.valvewizard.co.uk/

I seksjonen om power supplies tenker jeg du finner mer om hvorfor/ hvor mye spenningen øker. Hvor mye avhenger bl.a. av om det er full/halv likeretting, og jeg mener at det er forskjell på om en bruker solid state dioder og likeretterrør, og filtreringen.. Også her har Duncanamps hjemmesiden en fin greie: et liten software for å designe/simulere strømforsyninger. Heter PSUD Power supply designer eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ampen du skal bygge fixed eller catode-bias? KT88 deler samme pinout som EL34, 6L6, 6V6, KT66 og KT77, men krever litt forandringer for å funke i samme kretsen som disse andre. KT88 er en tentode, mens de andre er pentoder.

Dersom du skal bygge en poweramp, ville jeg forsøkt å finne en som var basert på de rørene du ønsker å bruke, i hvertfall i og med at det virker som dette er det første rør-prosjektet ditt. Det florerer av gode kretser bassert både på både EL34, 6L6, 6V6, KT66 og KT77, og med de fleste amper kan du bytte mellom disse uten å endre noe annet enn biasstrømmen. Er du heldig med rørene trenger du ikke dette heller.

Nå vet jeg ikke hva du skal bruke denne ampen til, men hadde det vært meg ville jeg startet med utgangspunkt i en amp med 4 EL34. Da har du potensiale til å lage 100 watt, om du bruker riktig spenning og bias. Trekker du ut 2 rør vil du kunne bremse den ned til 50 watt. Bruker du i tillegg en utgangstrafo med flere impedanser vil du kunne bytte mellom alle rørene nevnt ovenfor, så lenge du byggger den med regulerbar bias.

I og med at du bare skal lage poweramp uten preamp, ville jeg tro den skal benyttes i en eller annen form for rig med rack componenter forran? I aåfall ville jeg tatt en kikk på powerampen fra Hiwatt Dr103. http://hiwatt.org/Schematics/DR_100wOutput.pdf

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nei det er ikke første rørampen, men første gang jeg må designe litt selv. Har bygget både en madamp og en rørpreamp (som jeg nå skal ha poweramp til), men disse var ferdig designet :) Rør var utgått som pensum i min tid, og så finnes det jo så utrolig mange forskjellige. I utgangspunktet er det fixed bias, der man egentlig fastsetter designet basert på nettrafo, men det er jo ikke allverden å hive inn en bias der om det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KT88 deler samme pinout som EL34, 6L6, 6V6, KT66 og KT77, men krever litt forandringer for å funke i samme kretsen som disse andre. KT88 er en tentode, mens de andre er pentoder.

KT88 er en tetrode. 6L6, 6V6 og KT66 er også tetroder.

EL34 er en pentode.

Jeg har aldri hørt om en "tentode" før. Hva er dette?

Endret av EBT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.