Web Analytics
Jump to content

Trøbbel med Gretsch

ariaboss
 Share

Recommended Posts

Heisann^^

En venn av meg eier en gammel Gretsch fra 60-tallet med mini humbuckere og Bigsby.

Han fortalte meg at han hadde trøbbel med at når han spilte på den så "kutta den ut litt" når han spilte på spesielle steder(niende bånd på noen strenger). Ikke dead notes, men at den sluttet å sende signal til forsterkeren, eller sendte sprakene lyder. Jeg synes nå det er litt rart. Jeg spurte om han ikke var borti volum/tone knottene(sprakete pots), men nei...

Noen som vet hva dette kan være? Høres ut som noe gammel elektronikk, men jeg klarer ikke helt å koble det med at den kobler ut på noen utvalgte bånd.

Takker på forhånd for svar c:

Ps. Vet ikke helt modell, men jeg lurer på om det er en Chet Atkins type.

Altså, enkelte toner får elektronikken til å tie stille. Høres rart ut. Ville startet med å gå over alle loddepunktene. Loddet de på nytt, det er ikke alltid man ser brudd som kan oppstå. Dratt litt i ledningene i tilfelle det er lite brudd inne i en av disse som man ikke ser. Kontrollert at signalet ikke kan jordes på noe måte, det er lett at en uskjermet del av jord kan komme borti signalet på f.eks. volumpotmeteret. Når alt dette er sjekket er det vel bare pickupene igjen.

Vel, han sa at bånda var slitte, men det hørtes ikke ut som død noter for han, men jeg kan be han ta den med over en gang så kan jeg gå over og høre selv. Tenkte jeg kunne se over loddinga ettersom selv noen high end gitarer har dårlig loddejobb. Uansett takk for svar :)