Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strømforsyning til lydstudio


Godin

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å legge opp strøm til min svoger, som bygger studio i låven. I den forbindelse lurer jeg på et par ting:

I tillegg til oppholdsrom, toalett og kjøkken, har jeg planlagt 1 stk 16A kurs til kontrollrom og opptaksrom (generelt til lys, varme etc...), 1 stk 16 A kurs til selve opptaksutstyret (PC, mixer, preamper kompressorer....) og 1 stk 16 A kurs til selve opptaksrommet (evt forsterkere o lign).

Hvor mye av dette trenger skilletrafo?

Samtidig lurer jeg på hvilke erfaringer dere har i forhold til belysning og støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Separat jording er hvertfall et minimum. Det er ikke sikkert du trenger skilletrafo i det hele tatt, men jordingen er viktig. Siden det allerede er et reist bygg kan dere slå ned jordspyd utenfor hjørnene i huset. Ellers er jeg enig med hank, det er ikke kritisk på lys og varme om det viser seg at dere trenger skilletrafo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

Hva med støy fra lyskilder? Jeg vet at vi må ligge laaangt unna elektroniske dimmere, men vanlige "glødelampe-dimmere", eventuelt kombinert med jernkjerne-trafo på lavvolt, burde vel kunne levere uten støy...eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lett å unngå med leds på 230v. For å være ærlig er jeg lite plaget med støy selv og har vært veldig lite plaget tidligere også. Utdannet elektriker, og har kun én gang måttet utbedre et annlegg hos en audiofil kar med eget musikkrom. Da var det en gammel rørforsterker som summet i lag med en platespiller. Separat jording tok hand om det. Bare unngå lysarmaturer så er vel det meste i boks. Hva gjelder overharmonisk støy fra strømnettet er vel åpent anlegg bedre egnet enn skjult, men igjen er det sjeldent at noen plages med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lett å unngå med leds på 230v. For å være ærlig er jeg lite plaget med støy selv og har vært veldig lite plaget tidligere også. Utdannet elektriker, og har kun én gang måttet utbedre et annlegg hos en audiofil kar med eget musikkrom. Da var det en gammel rørforsterker som summet i lag med en platespiller. Separat jording tok hand om det. Bare unngå lysarmaturer så er vel det meste i boks. Hva gjelder overharmonisk støy fra strømnettet er vel åpent anlegg bedre egnet enn skjult, men igjen er det sjeldent at noen plages med det

Min tid som elektriker sluttet i den tiden halogen-downlights var på topp... begynner å bli noen år siden (nå er jeg mer på elkraft-prosjektering). Egne jordspyd er nok ikke så dumt, nei. Vi får vel se behovet litt an...

Vi snakker her om et studio som heller mer mot "proff"-markedet, enn hjemmestudio. Samtidig har jeg en svoger som stoler mer på med enn han kanskje burde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- "proff", da burde jeg holde kjeft, men likevel. Jeg hadde satset på så få trafoer, så lite elektronikk og så enkel belysning som mulig. Vanlige 230 volt lyspærer, uten noen form for regulering. Blir ikke så fancy, men det blir heller ikke noe støy.

Hvis noen sier "UPS", så nekt. Disse sakene lager masse griseri på utsiden av strømmnettet lokalt, hvis det ikke er snakk om spesialprodukter. Strømmen de leverer fra seg er fin, men det er ikke det som de andre kursene får.

Dette er ikke noe jeg har suget av eget bryst, men noe jeg har lært av en kar som har jobbet med strøm til røngtenmaskiner og operasjonssaler på sykehus i forbindelse med diverse uforklarlige strømproblemer på jobb. Han forklarte, fjernet UPS som var synderen, og problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- "proff", da burde jeg holde kjeft, men likevel. Jeg hadde satset på så få trafoer, så lite elektronikk og så enkel belysning som mulig. Vanlige 230 volt lyspærer, uten noen form for regulering. Blir ikke så fancy, men det blir heller ikke noe støy.

Hvis noen sier "UPS", så nekt. Disse sakene lager masse griseri på utsiden av strømmnettet lokalt, hvis det ikke er snakk om spesialprodukter. Strømmen de leverer fra seg er fin, men det er ikke det som de andre kursene får.

Dette er ikke noe jeg har suget av eget bryst, men noe jeg har lært av en kar som har jobbet med strøm til røngtenmaskiner og operasjonssaler på sykehus i forbindelse med diverse uforklarlige strømproblemer på jobb. Han forklarte, fjernet UPS som var synderen, og problemet løst.

UPS er noe herk, ja.

Det var derfor jeg tenkte på skilletrafo, som ikke er noe annet enn en god gammeldags jernkjernetrafo som gir et garvanisk skille til resten av el. nettet. Den vil jo samtidig fungere som et low-pass filter, i forhold til høyfrekvent støy.

Jeg kan jo nevne at alle "husk på at du må..." og "Det er lurt å tenke på..."-tips av alle slag, mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.