Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

3 veis pickupswitch på en pickup


Magnus_SB

Anbefalte innlegg

var på guitar workshop på bekkestua her om dagen og testet en Cutsom Shop Telecaster også slo det meg at det var en 3 veis pickup switch, og gitaren hadde bare en pickup, så hva gjør pickupswitcher på gitarer med bare en pickup? Jeg er helt sikkert helt på trynet, men jeg kan ikke særlig mye om gitarer :P Eller er det kanskje ikke en pickup switch?


Her er et bildet med en gitar som minnet litt om den jeg prøvde
1953-Fender-Esquire.jpg

Endret av Magnus_SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke på trynet. Her er det flere svar, kortversjon:

Noen av disse gitarene har en "stealth" neckpickup. Den ligger under gripebrettet, og synes ikke. Da er dette gjerne koblet slik at pos3 er neck, pos2 er begge, og pos1 er bridge.

Et annet alternativ at gitaren har en pickup, men med to coiler. Da kobles det slik at man kan bruke en coil, to coiler, eller også at man på den siste posisjonen setter på en kondensator som fjerner all diskant, slik at man får en slags "bassigtarlyd". Dette var aktuelt på femtitallet da dette ble laget, men jeg kan egentlig ikke se for meg at dette er videre opphissende i dag, bortsett fra for de som synes slike historisk korrekte lyder er spennende, og at man gjerne vi ha en Tele av denne typen. La meg antyde at disse gitareierene gjerne har mer enn en tele, for å si det slik.

Har du planer om å starte opp et tidskorrekt "tidlig rockabillyband" eller noe lignende, så kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mulighet, men såvidt jeg husker var det ikke samme lyd på den "usynelige pickupen" ( :P ) som på bridge pickupen. Jeg spurte mannen som var der, men han sa at han ikke var helt sikker, men at han trodde det var en ledig pickup utfresing under plekterplaten, men det stemte jo ikke helt siden det kom lyd når pickupswitchen var satt på den andre pickupen. Det kan være at jeg tar feil, men det er ikke så godt å si siden jeg ikke tenkte over det før jeg hadde henkt den opp på veggen igjen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er en Fender Esquire. Den har ingen pickup under plekterbrettet,

men kroppen er frest akkurat som på en Telecaster.

Den originale modellen ble produsert helt fram til 1969.

Modellen har sine fans, og grunnen til det at den ikke har noen pickup i halsposisjon.

De hevder at det gir mindre magnetisk "drag" i strengene og bedre sustain i gitaren.

For å få mye ut av en pickup ble den levert med tre posisjoner.

Så vidt jeg husker er det en "vanlig" posisjon, en med kondensator for "jazzlyd,

og en som går rett til output.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.