Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabeltrøbbel..


Anbefalte innlegg

Har sett et par tilfeller der jeg får masse støy med enkelte instrumentkabler.

Sjekker da selvfølgelig loddinger i pluggene, og måler de for å sjekke for brudd eller kortslutning.

Selv om alt måler ok blir det bare støy! Hva skjer? Har loddet slike kabler på nytt, men like galt.

Jeg har endt opp med å kaste slike kabler...

Noen tips til å få orden på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på årsaken. Er det brudd, så er det brudd. Feilsøking ved å bevege kun på små deler av kabelen vil av og til isolere dette. Ofte er bruddet rett ved pluggen, og da kan man kappe delen med brudd og lodde på nytt og få en bare litt kortere kabel. Er bruddet midt i kabelen så kan man kanskje lage to kortere? Slike kabler er kanskje av laber kvalitet, og tåler kanskje ikke bevegelsene mellom gitar og forsterker / pedalbrett. Da bør kanskje kabelen kastes eller på gjøre tjeneste som patchekabel, der det er mindre bevegelser.

Noen ganger har jeg følelsen av at det er bittesmå avvik i utformingen av pluggen, og at enkelte plugger passer bedre enn andre. Dette gjelder spesielt på gitarsiden etter min erfaring. Derfor har jeg også klare preferanser på hvilke kabler jeg bruker mellom instrument og pedalbrett.

Et siste punkt kan faktisk være selve utgangspluggen på instrumentet. Her kan de være irring, slitasje etc som gir dårlig kontakt. Jeg har mekket en del på slikt, og noen ganger må man pusse, bøye og mekke for å få god nok kontakt. Ofte er problemet kontakten til signaljord, faktisk. Før du skylder på kabelen bør den testes med flere instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leste innlegget mitt nøye, så ser du at alt måler perfekt! Ingen brudd, ingen kortslutning...

Men masse støy!

Hva slags støy? Spraking, brumming, annet? Et brudd kan være slik at lederne ligger inntil hverandre og måler fint når kabelen ligger stille, men at de brutte endene får det som kalles "vakkelkontakt" når man beveger eller strekker på kabelen. Er det stor forskjell mellom ulike kabler? Er det stor forskjell mellom ulike instrumenter?

Kjører du med høy gain i ampen? Har du varmekabler i gulvet eller lysrør i taket? Dimmer på lyset?

Støy kommer i mange slags former. Jeg må av og til skru av varmekablene når jeg spiller, for de har en tendens til å skape mye støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder kun noen enkelte kabler! Har masse andre kabler uten problemer.

Har ingenting med hverken vakkelkontakt (selvfølgelig sjekket!), gitar eller amp eller varmekabler å gjøre!

Samme om jeg sjekker hjemme eller i øvingsrommet...

Høyfrekvent veldig høy støy, overdøver fullstendig gitarsignalet.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan problemet være utenfor kabel?

Forresten er noen kabler litt "ferskvare". Jeg har opplevd støy i kabel som ikke lot seg fjerne. Men samme kabel hadde rar vaklefeil (brudd), jeg fikk aldri kartlagt hvor denne vaklefeilen var. Denne kabelen demonterte jeg forsiktig, fjernet plasten utenpå.

Da viste det seg at jord, som i instrumentkabel er flettet rundt den indre signalkabel besto av mange kobbertråder, med brudd distribuert over hele kabel. Som en flettet kabel av mange små ledere, alle litt kortere.

Det var ingen spesiell plass som hadde brudd, disse var fordelt over hele kabel. Dermed var det som regel kontakt mellom disse, men av og til ikke. Og dersom dette er tilfellet i din kabel så kan slike deler av kobbertråd, dersom den er litt isolert, fungere som antenne/kondensator. Det ville også i så fall være sårbart for høyfrekvent støy. Husker ikke at jeg reagerte på høyfrekvent støy fra min kabel, men jeg var ikke på lokasjon som burde hatt så mye slik støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er verdt å bruke 2x mer penger på en kabel av god kvalitet og livsgaranti fremfor dritt som hele tiden må loddes om og som i tillegg støyer.

Mange som bruker ufattelig mye penger på utstyr, men bruker drittkabler. Har kabler fra MonsterCable, ArmorGold og Planetwaves. Når man holder rundt en slik kabel, så skjenner man med en gang at det er kvalitetskabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.