Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Analog vs. digital.


Audun

Anbefalte innlegg

Det er ikke bare alt det digitale som gjør at den oppvoksende generasjonen ikke vet hvordan man skal koble ting osv. Mange unge musikere i dag har jo hoppet over hele biten med å bære, rigge og koble sin egen pa..men det er sikkert en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en av de store ulempen med dagens heldigitale studioer er all prosesseringen som er så lett tilgjengelig kun et par tastetrykk unna

Og da snakker jeg ikke bare om compressorer på hver eneste kanal, men 100 forskjellige typer pluginkompressorer, eqer, klanger, delayer, multibåndkompressor, de-esser osv

Man blir helt blind og bruker mer tid på å velge eq enn å faktisk mikse og folk ender med å bruke alt for mye prosessering til ingen nytte, ting låter drit alikevel.

Jeg jobbet slik i flere år, brukte 20 forskjellige eq-er fordi jeg hadde lest på internett at ssl-plugins var the shit og cubase-compressoren måtte man for all del unngå, den låter da ikke bra nok.

Bullshit, ting låt drit alikevel pga at mitt skillset ikke var nok slipt og ørene mine ikke godt nok trent. Fancy plugins hjelper ikke en dritt om kompetansen enda ikke er der.

Etter at jeg begynte å jobbe aktivt live, ofte med begrensede analog-systemer, begynte ting å låte bra. Når man kun har 2 parametriske eq-bånd, kun 1 eller 2 kompressorer og 1 klang lærer man seg å disponere resursene fornuftig og ikke minst at hver eneste kanal ikke TRENGER en kompressor for at ting skal låte tight.

En annen ting jeg har lært av å jobbe live er fordelen med en fysisk arbeidsflate. Miksere. Å mikse med mus tar plutselig laaaaang tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en av de store ulempen med dagens heldigitale studioer er all prosesseringen som er så lett tilgjengelig kun et par tastetrykk unna

Og da snakker jeg ikke bare om compressorer på hver eneste kanal, men 100 forskjellige typer pluginkompressorer, eqer, klanger, delayer, multibåndkompressor, de-esser osv

Man blir helt blind og bruker mer tid på å velge eq enn å faktisk mikse og folk ender med å bruke alt for mye prosessering til ingen nytte, ting låter drit alikevel.

Jeg jobbet slik i flere år, brukte 20 forskjellige eq-er fordi jeg hadde lest på internett at ssl-plugins var the shit og cubase-compressoren måtte man for all del unngå, den låter da ikke bra nok.

Bullshit, ting låt drit alikevel pga at mitt skillset ikke var nok slipt og ørene mine ikke godt nok trent. Fancy plugins hjelper ikke en dritt om kompetansen enda ikke er der.

Etter at jeg begynte å jobbe aktivt live, ofte med begrensede analog-systemer, begynte ting å låte bra. Når man kun har 2 parametriske eq-bånd, kun 1 eller 2 kompressorer og 1 klang lærer man seg å disponere resursene fornuftig og ikke minst at hver eneste kanal ikke TRENGER en kompressor for at ting skal låte tight.

En annen ting jeg har lært av å jobbe live er fordelen med en fysisk arbeidsflate. Miksere. Å mikse med mus tar plutselig laaaaang tid...

Presets-generasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda HKH, der traff du flere spikere på hodet på en gang!

Det å være lydmann/dame live er noe helt spesielt for du må rette opp feila der og da!

Og jeg jeg er så enig om begrensing, altså hvor skal jeg bruke de kompressorene jeg har til rådighet osv.

Dette er god læring.

Jeg må også tilstå at jeg for en periode var opptatt av hvor mange klanger, kompressorer brickwall-limiters osv. som kom på markedet som plugins. Jeg tror jeg for en periode glemte hva de skulle brukes til! Det viktigste er å finne noe man blir kjent og fortrolig med, og bli best mulig å bruke på bruke disse effekter.

Men ja, jeg er enig, man kan nok ikke emulere en Fairchild kompressor, selv om jeg har fått utrolig mye ut av den plugin-en. Når det kommer til mic-preamps med rør, er jeg ikke i tvil. Her har jeg konstruert min egen, og ingen plugin kan sammenliknes med denne! Har ikke prøvd de dyre til 90000,- osv. men ekte rør kan "bare nesten" erstattes.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi også mange myter som har oppstått, som f.eks at rør er sååååå bra(no offense Hank, sikter ikke til innlegget ditt :) ), var ganske komisk når markedet ble oversvømmet av billige såkalte rørpreams og kompressorer og whatnot, hvor rørets eneste funksjon var å være en fancy lysdiode i beste fall.

Man skal forholdsvis langt tilbake før man finner signalkjeder som var rør hele veien, og de var et sant mareritt å vedlikeholde til spec til enhver tid. Tror nok mange teknikere var happy når bra transistorkretser kom. Som Neve, API og andre godsaker. :)

Og så har vi myten om "varm" lyd fra tape. Mange ville nok bli overrasket over å høre en topp 24-spor maskin som Studer 827, det er super-hifi så det holder.

Meeen, også mye av "greia" med en del vintage utstyr er trafoer, tar man f.eks et API mikserbord, der er det trafoer i veldig mange steg fra input til output, tilbake igjen etter tape og ut igjen, og de kan farge lyden mye når de blir pushet. I det meste av nyere utstyr er trafoer er erstattet med moderne op-amper som oppfører seg annerledes, og er "bedre" sånn på papiret. Samme gjelder legendariske rørpreamper,kompressorer og eq'er.

Og en haug med andre faktorer.

Men heldigvis, "shit in=shit out" gjelder fortsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.