Web Analytics
Jump to content

God mikrofon til oppmikking av forsterker?

AddiToll
 Share

Recommended Posts

Jeg anbefaler SM57. Det er en grunn til at den er standard. Billig er den også. Det finnes mikrofoner som er "bedre", men til live oppmikking vil du ikke høre den store forskjellen og SM57 er meget godt egnet her. Til studioopptak kan vel saken være litt annerledes, selv om SM57 ofte blir brukt til det også, men du sier ikke noe om i hvilken sammenheng du skal bruke den.

Hiver meg på sm57, selv om jeg bruker flere. Sm57 funker veldig bra live og opptak i studio der bandet spiller sammen. Til overdubbing alene bruker jeg audio technica ae3000 rett på høyttaleren og en sEelectronics båndmikk 30cm fra. Man kan i grunn bruke hva som helst, men skal man kun ha én må jeg anbefale ae3000

Om jeg skal bruke den hjemme, blir nok det bare til overdubbing, så om SM57 ikke er så klar, dropper jeg den. Da går jeg heller for AE3000. :) Noen andre mikker dere vet om som kan funke?

Edited by AddiToll

Sm57 er verdens mest brukte mic til gitaramp både i studio og live (ikke uten grunn). Sennheiser MD421, Royer R-121 og Neumann U87 er også "standard" for en del lydteknikkere. Det hele avhenger litt av hvor mye penger du vil bruke... Alt låter litt forskjellig, så det avhenger av hvordan du vil at det skal låte. Hvor du plasserer mikken har vel så mye å si for hvordan det høres ut som valg av mic.

SM57 farger lyd litt og er også ikke særlig sterk. Og den er viktig å få i riktig posisjon. e906 er veldig nøytral, men du får klar og fin mellomtone. Og den er stort sett bare å henge foran høytaler uten så mye jobb med plassering. Har aldri opplevd at noen, heller ikke de som sverger til 57, har valgt 57 fremfor denne. Og fungerer til absolutt alt av lyder, fra clean til hypergain.