Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bachelor i Musikkproduksjon?


Ruck Fussia

Anbefalte innlegg

Jeg selv har vel egentlig hele veien ubevisst "valgt" å styre unna musikkstudier. Men nok en gang står jeg nå forran et studievalg. Og jaggu faen skal kanskje prøve meg på noe jeg er lidenskapelig opptatt av. Det eneste jeg klarer å tenke på når jeg er på skola eller gjør skolearbeid som i bunn og grunn interesserer meg ganske mye, er nesten helt uten unntak gitarspilling og musikk.

Synes faktisk det er litt trist å se at så mange enten direkte eller indirekte, anbefaler han å gjøre noe helt annet enn det man drømmer om eller ønsker mest å gjøre. En slik verden viker jeg unna! - Føkk det, kjerringa får forsørge meg hvis det går fullstendig dritt.

Hvis du vet at du er såppas opptatt av det valget du ønsker å ta, at du ikke klarer å se for deg noe annet. Eller at det kanskje går ut over det andre arbeidet du hadde hatt som alternativ. Så er det bare å kjøre på. Kan HELT klart studere noe annet senere i livet hvis du skulle få behov for det.

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk jeg og. Kommet inn på fagskole som tilbyr 2 år studie, og et 3år med utveksling for en bachelorgrad i lyd og musikkproduksjon.

Men som sagt, veldig skeptisk.. vurderer nesten å heller jobbe et år, samt trene for så å ta 3 månder utdanning til eksamen i personlig trening! haha.

who knows though..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å leve som "musiker" i Norge er en ganske risikabel bransje, for å si det mildt.

Hvis man i det hele tatt er så heldig å "slå igjennom" på noe vis, er det gjerne noe som i forhold til et vanlig arbeidslivs lengde skjer for en ganske kort periode. Selv da er det ikke slik at lønninger er så høye at man kan leve på rentene av kontoen resten av livet. Ikke for å henge ut noen, men et eksempel jeg kommer på, som har drevet med flere ting for å tjene penger, er for eksempel Jørn Hoel. Han var jo det hotteste bortsett fra ristet brød noen år. Det gjelder ikke nå lenger. En nevnt, og veldig mange glemt, som er dyktige, men som sliter med å gjøre en musikerjobb til noe som varer hele yrkeskarrieren. Det er faktisk enklere å nevne de få som faktisk klarer kunststykket, enn å nevne alle de flinke, talentfulle og dyktige personene som ikke får det til.

Jeg har faktisk en ganske grundig musikerutdannelse, og har delvis i mange år livnært meg som musiker, instruktør, dirigent, utøvende musiker og så videre. Nei, jeg har aldri vært berømt, og kommer nok aldri til å bli det, og savner det heller ikke.

Det har vært mye relativt "ukult" arbeid. Opplæring av nybegynnere, dirigent for kor, korps, spilling i begravelser, konfirmasjoner, og så videre. Man må sanke inn penger der man finner dem. Samtidig krever det ganske mye å "holde på for seg selv", det å ikke ha en sjef, organisasjon eller lignende som forlanger at du skal jobbe. Det er lettere å traske til jobben klokken 8 og å gå hjem klokken 16.00, og å ha musikken som en "frivillig" hobby.

Når det er sagt, så er jo grunnen til at jeg har det slik, rett og slett at jeg ikke brenner nok. Jeg er for glad i det trygge som Gluke er inne på, og glødepluggen min er alt for slapp. Jeg beundrer alle som har så fyr at de absolutt MÅ dette. Det er noe jeg respekterer voldsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er faktisk ikke slik at man får beholde de pengene selv etter spillejobber. Hele apparatet rundt har gjerne bedre betalt enn de som faktisk spiller. Dessuten skal man være griselheldig hvis man kan forlange slike summer for spillejobber i Norge.

Saken er jo at det er en grunn til at Jørn Hoel (og veldig mange andre jeg ikke har nevnt, som hadde passet like bra som eksempel) IKKE kan kose seg på Bahamas og leve på rentene fra sparekontoen.

Jeg kjenner for eksempel en av "legendarisk" lydtekniker, en kar som man bare måtte ha med på norske lydproduksjoner for en del år tilbake. Det å få karen til å mikse, var et must. Han har en imponerende liste over plater han har vært med på.

Det er mange år siden. Uten at han har vært noe ødeland økonomisk sett, så er det ikke så fett i dag, for å si det slik. I denne bransjen er man ikke "The shit" så lenge, berømt eller ikke.

Edit- Herr Hoel subber vel inn såpass med kroner fortsatt at jeg bør be om unnskyldning for mine antagelser om smalhans, men likevel. Musikerlivet er en risikobransje, økonomisk sett.

Endret av CastorFiber
Herr Hoel tjener mye mer enn meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.