Web Analytics
Jump to content

Bachelor i Musikkproduksjon?


Ruck Fussia

Recommended Posts

Hei.
Jeg er 20 år og skal fortsette med utdannelsen min, men jeg er veldig usikker på hvilken utdanning jeg skal velge.
Det er tre ting det står mellom for øyeblikket, og det er :

  • Bachelor i musikkproduksjon, Høgskolen i Hedmark
  • Årsstudium i lydproduksjon Toårig bachelorpåbygging i musikkproduksjon, NISS
  • Politihøyskolen (bachelor)

Jeg har spilt gitar i 6 år, er en gear-nut og interesserer meg også for studio (traller rundt i Pro Tools i det lille "hjemmestudioet" mitt). Drømmen er selvfølgelig å kunne leve av musikk, men det er ikke mange den drømmen blir en realitet for. Det har gått opp for meg at det er altfor vanskelig å kunne leve av og være utøvende musiker, men jeg har inntrykket av at produksjon ikke er så usikkert som utøvende. Likevel så er det ikke lett å få jobb etter fullført utdanning i musikkproduksjon heller. Jeg forstår at musikkproduksjon åpner for mange flere jobber enn utøvende musikk gjør, for eksempel live-lyd, studio, FHS lærer, osv. Jeg er litt skeptisk til å jobbe som frilanser, jeg føler det er sikrere med en fast arbeidsgiver, men dette er sikkert smak og behag, og avhenger antageligvis av talent, innsats, lidenskap, stahet, disiplin, osv.

Er det noen opplyste individer her som kan informere meg litt om veien videre etter fullført bachelor i musikkproduksjon?

  • Hvor lett er det å få jobb?
  • Hvilke jobber kan man få? Eksempler?
  • Frilans vs fast arbeidsgiver?
  • Lønn?
  • Andre tanker?

Om det er noen her som har studert musikkproduksjon på enten NISS eller HIHM så er det bare å skravle av seg hvordan det var å studere der. På forhånd takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

SNUTETERROR? :o

VERDENSHERREDØMME! original.jpg?1298776154

Det er jo som alle sier, man vil ha en spennende og variert arbeidsdag, og jeg skjønner at det ikke er vanlig å koble musikk og politi sammen. ^_^

Jeg har jo ikke lyst til å sitte bak en kontorpult fra 8 til 4 hver dag.. (miksebord går bra).

Edited by Ruck Fussia
Link to comment
Share on other sites

Hei! Har ikke så mye kunnskap om området men prøver meg uansett, da jeg var i samme situasjon for en del år siden! Håper det hjelper.

Har tenkt en hel del på dette selv, og det anbefaler jeg deg å fortsette å gjøre. Jeg har kommet frem til at en fast og stabil jobb er det som må til for lønnssikkerhet og en noenlunde stressfri hverdag. Senere i livet vil du kanskje ha en familie du skal være med på å forsørge og tilbringe tid sammen med, og da mange arrangementer skjer på kveldstid og i helgene er ikke det ideelt. Som du sier er det også et alternativ å gå over til å bli lærer på bl.a. FHS, som kan gi deg det jeg beskriver ovenfor. Jeg må også nevne at jeg har et inntrykk av at det er "mange om beinet", og at det kan være kun de flinkeste og mest interesserte som går seirende ut av det.

Musikk er noe som kanskje vil interessere deg mer eller mindre i perioder, og en ting som alltid lar seg kombinere hvis en er interessert nok. Dersom du kommer frem til at det lar seg kombinere, og vil gjøre en seriøs innsats utenom arbeidstid er du fri til å velge hvilke jobber du vil ta (hvis du er flink til det du gjør, selvfølgelig), og vil kanskje sette mer pris på det enn hvis det er noe du føler at du må gjøre.

Hvis du kjenner noen med et komplett studio eller vet av noen som har, vær frempå, og ta kontakt og spør om du kan være med. Det samme gjelder folk som styrer lyd. Det kan være kulturavdelinger i kommunen, firma eller privatpersoner. Få en fot innenfor, la de rette folkene vite at du er interessert, samtidig som du kan få en pekepinn på om dette er noe for deg!

Nå har det seg sånn at jeg tror de aller fleste kan få til akkurat det de vil, bare de jobber hardt nok for det. Uansett hvilket valg du tar må du gønne på og legg 100% i det :)

Link to comment
Share on other sites


Jeg ville ha droppa hele musikk-greia. Som du sier, så er det nok vanskeligere å være utøvende musiker enn utøvende produsent, men dette krever i tillegg for mange faktorer utenfor din kontroll, hvilke folk du kjenner, hvor du bor osv. Flere jeg vet av som har prøvd kan bekrefte dette. Det er vanskelig! Du kan sikker være flink, jeg tviler ikke på det, men med mindre du er villig til å ende opp med å mest sannsynlig "prostituere deg"(produsere smurfehits og melodi gand prix jr.), er det nok langt imellom jobbene som er interessante og som i tillegg gir deg nok til smør i grøten. Kanskje kan du søke lykken andre steder..USA feks..mulig der er lettere å få til ting, selv om jeg tviler. Norge er ihvertfall kjipt på mange måter..det ser du jo i hvilket mangfold av musikk som er "godkjent" for radiospilling her. Det er VG-lista. Mange driver med dette, musikkbransjen er i endring, flere og flere lager "hits" fra gutterommet og er sine egne produsenter. Vil du ha en stabil og forutsigbar økonomisk hverdag? Legg tid og energi i en jobb og en utdannelse som lønner seg, og ha musikken som hobby.

Vel..dette er min mening, og motbevis meg gjerne, men jeg er ganske sikker på at jeg har et eller flere poeng i disfavør av dette som du, jeg og mange andre helst ville hatt som en godt betalt jobb :-)

Edited by GonWild
Link to comment
Share on other sites

GonWild er nok inne på et nøkkelpunkt her.

et godt kontaktnettverk er ofte gjeldende når det kommer til å få seg jobb i veldig mange yrkesretninger,

og det er vel ingen annen plass det er mer aktuelt enn når du er musiker, spesielt i oppstartsfasen.

jeg sier ikke at det ikke går an å gå gamle-veien, men jeg tror bransjen er såpass korrupt i dag at det som gjelder er den du kjenner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siterer rektor på SAE Institute i London:

"You must remember that we're educating people for jobs that does not exist".

Du må nok påberegne deg mye jobb du egentlig ikke liker før du er i en posisjon der du kan produsere fritt. Jeg studerte en stund med en av de nåværende teknikerne i Ocean Sound Studios, og han har skrudd mye rart før han er der han er nå.

Det er nok mer stødig lønn å hente som lydprodusent for NRK/TV2, men da blir det mer nyheter, værmelding og "Skal vi stupe" før musikkproduksjon.

Link to comment
Share on other sites

Min teori er at hvis jeg digger en hobby så mye som jeg gjør, så holder jeg det på hobbybasis, og skaffer sikker utdanning på siden. Gjør man noe man liker for mye, så blir det kjedelig etterhvert. Hadde selvfølgelig ikke hatt noe imot å turnere verden med et band, men hva er sannsynligheten?

Min teori som gjelder for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min teori er at hvis jeg digger en hobby så mye som jeg gjør, så holder jeg det på hobbybasis, og skaffer sikker utdanning på siden. Gjør man noe man liker for mye, så blir det kjedelig etterhvert. Hadde selvfølgelig ikke hatt noe imot å turnere verden med et band, men hva er sannsynligheten?

jeg deler Erlend's Teori.

jeg er vernepleier av yrke i trygg sektor, og har flere bein å stå på.

musikken er hobby jeg elsker, noe som gi meg friheten til å modere mengden av tid jeg bruker på det, og da forebygger eventuelle daler eller i verste fall utbrenthet rundt det.

tenkte lenge på bli musikklærer når jeg prøvde meg på konsen. etter lengre tids refleksjon så kom jeg fram til det at hvis jeg en gang stod opp og ikke kunne fordra gitaren, eller en eneste note så hadde jeg hatt både stell og skjegg i alle postkasser.

valget falt da på et yrke hvor jeg kan skifte arena om det blir behov for det, men fortsatt ivareta kompetansen min (og lønn).

funker veldig godt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Min teori er at hvis jeg digger en hobby så mye som jeg gjør, så holder jeg det på hobbybasis, og skaffer sikker utdanning på siden. Gjør man noe man liker for mye, så blir det kjedelig etterhvert. Hadde selvfølgelig ikke hatt noe imot å turnere verden med et band, men hva er sannsynligheten?

Min teori som gjelder for meg.

Du får en like for den, for jeg deler akkurat samme tankegang. Man skal være meget flink eller smart for å kunne lykkes innenfor musikk nå til dags. Kjenner mange musikere, og det er der jeg har det fra. Nå tenker man sikkert "jaja, jeg er smart og flink" men så har du tusenvis andre som tenker det samme! Derfor valgte jeg noe helt annet å utdanne meg i, og holder musikken som en stor hobby.

Men for å ikke være festbrems: Har man tenkt gjennom det ganske lenge, og er det man ønsker å gjøre så er jo saken grei. Da er det kanskje verdt et forsøk :)

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Studerer lyd og musikkproduksjon for øyeblikket, av den enkle grunn av musikk ikke er en hobby. Det er min lidenskap. Det er ikke aktuelt for meg å ha en A4-jobb resten av livet, med mindre jeg ikke kan gjøre noe med det/situasjonen absolutt krever det. Jeg er avhengig av en livssituasjon som tilsier at jeg kan dra på turne i 4 uker uten at det verken bruker opp alle ferieukene mine, eller ødelegger arbeidsforholdet.

Og hvor flink eller smart man skulle være har minimal verdi sammenlignet med hvor mye arbeid man er villig til å legge ned. Forøvrig regner jeg musikere som trur andre skal finne dem, kontra at man selv skal oppsøke, som eksepsjonelt dumme. Det er 75% hardt arbeid, 10% flaks og 15% dyktighet, uansett hvor dyktig man er.

Edited by Christopher S
Link to comment
Share on other sites

Det er min lidenskap.

This!

Skal lage en tråd i 2094 om dette igjen og høre hvor mange av dere som da vil ha "Han hadde en stabil og forutsigbar økonomisk hverdag" på gravstøtta...... he he he.

Men som Christopher sier det må være noe mer enn en kul hobby. Det holder skjelden med et ønske om å bli rik og berømt. Da har man bedre sjanser i Norske Talentløsheter, Parasite Hotel eller X Factory. For de jeg kjenner som har holdt fast ved musikk eller lydjobbing er musikk det eneste de kan tenke seg å gjøre her i livet. Da er ikke det å være hobbymusiker eller vernepleier noe alternativ. Ja det er mange om beinet og norge er et lite filleland og bla bla bla, men det er relativt uinteressant når det gjelder hva du vil bruke livet ditt på. Om 40 år er det over og sjansen "gone" og da er det litt kiipere å ha brukt det opp på no du ikke brenner for bare for å ha en stabil og forutsigbar økonomisk hverdag. Det er et av hovedproblemene med å vokse opp i en trygg og beskyttet velferdsstat. Folk blir så opptatt av å ha det trygt og godt at de blir helt handlingslammet. Bare se hva folk er opptatt av hus, bil, flatskjermer, oppussing og kaffemaskiner. Ting opp og i mente. Livet handler ikke om ting, det handler om å gjøre ting, sammen med andre, uten klær.....................

But what the føkk do I know? Jeg sitter her, på et kontor, foran en skjerm, med klærne på, 8-16 hver dag og tenker på hvordan det kunne vært, hvis jeg ble i LA, spelte gitar, snorted coke, hooked up with a porn star, shot a couple of scenes, got AIDS and died at 31.........................

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
    • Kina-gitarer har jo økt betraktelig på kvaliteten sist årene, og det skyldes nok produksjonsteknologi som er blitt mer presis og produserer høyre kvantum til billig pris. I tillegg til veldig billig arbeidskraft. Men når man nærmer seg 10k, så er det en del "trygge" alternativer der ute fra Martin, Furch, Taylor 110, Cort, Ibanez etc som jeg ville vurdert fremfor Morgan og HB. 
    • Du kommer mer enn langt nok med 15W rørforsterker og et 1x12 kabilett.  Blir det for lite, kan du selge kabinettet og kjøpe et 2x12 istedenfor - du fyller rommet noe bedre da   Jeg har ikke prøvd PRS'en men den får mye gode tilbakemeldinger, og skal være en meget allsidig amp. Må hvertfall ikke la deg lure av styrken på forsterkeren! Har en 15W røramp som lett holder tritt med min Marshall JVM på 50W volummessig, og spesielt i 25 kvm, som ikke er så veldig stort rom. Du blir nok ikke skfufet Ellers har Marshall DSL20 og ENGL Fireball 25 fått mye bra tilbakemeldinger, så du har mye å velge blant hvis du vurderer alternativer. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.