Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tonetre i akkustisk gitar -ny VS. vintage?


skogarbo

Anbefalte innlegg

Planlegg så smått innkjøp av gitar som skal vera størrelse parlor/small body. Typen eg ser etter er gjerne katalogført som OOM, dobbel-O, LG 1, LG 2, L OO.

Gitaren er tenkt med gran i toppen.

Bør eg tenke vintage eller ny? Her vil kvaliteten på treet sjølvsagt vera ein variabel for kvar einskild gitar, samt korleis den er behandla, men går det an å seie noko generelt om dette?

Kan ein samanlikna gitarar med vin og leita etter gode årgangar? Nokon som i så fall har meiningar om kva som er gode år for Gibson/Martin(eller andre)? Eller vil det besta og tryggaste vera å gå for ny -med tanke på garanti etc.?

Prosjektet har ei øvre pengegrense på omlag 25 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furch OOM går for 12500 og oppover og er knallgitarer...den billigtste 32-SM har grantopp og mahogny sider og bunn...de dyrere har rosewood mener jeg. ellers har både Gibson og Martin noen fine noen.. tror ikke det lønner seg noe spesielt å kjøpe brukt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del ble valget enkelt. Syntest det er en helt annen lyd i en akustisk som er godt innspilt - lydbilde åpner seg og blir bare bedre & bedre. Ulempen er jo at du vet aldri helt hva gitaren har vært utsatt for tidligere, men det syntes jeg bare øker sjarmen. Jeg har handlet av www.glennsguitars.com som har en veldig bra kompetanse, og han er 100% pålitelig. Det er ikke mange steder du får testet så mange brukte kvalitetsinstrumenter opp mot hverandre - jeg var der en hel dag, og fikk både kaffe & øl under testingen. Han hadde da et par gamle Gibson LG'er som overhodet ikke var det jeg så etter, men som var heeeeeelt ville. For min del kan ikke nye instrumenter sammenliknes, men jeg er nå litt spesiell, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm. Har følgt med på glennsguitars ei stund og det vel vel litt av grunnen til at eg spør som eg gjer. Må vere stas å ha ein Gibson LG produsert på 40/50-talet. Problem at det er vanskeleg med prøvespeling-og det er vel uansett for stor sjangse å ta å kjøpe usett/uprøvd sjølv frå 100% påliteleg leverandør, men tur til England er nå alltid kjekt! Men kva vil vere gitaren ein bør sjå etter etter? Gibson LG2 1947 mod? Og så er eg i tvende sinn for eg har prøvd Furch OOM32-SM og veit kor bra den er, og veit at den vil spare meg for ein god slump pengar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Hvis du tenker brukt (vintage) og har mulighet (lyst) til å ta en tur til Stockholm, vil jeg anbefale denne:

http://www.vintage-guitars.se/

Har handla der sjøl ved et par anledninger, og vet at du får snakke med trivelige & kyndige folk som oftest kjenner til gitaren(e)s spesifikke historie.

En ganske lav kurs på svenske kroner (for tiden) skader ikke, og prisene er ikke så spikra som nett-siden gir inntrykk av.

Mine kjøp ble gjort den gang de hadde utsalg i Götgatan (på Söder), så man kunne bare stikke innom. Nå finnes ikke det lenger :( og man må ringe & avtale på forhånd. Men en Stockholmstur skjer kanskje ikke så impulsivt at det er noe problem uansett ;)

_____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne så kan man vel ikke sammenlikne en 60 år gammel gitar med en ny en. Det er som å sammenlikne en 60-talls vetranbil og en ny Bmw. Selvfølgelig kjører den nye bilen ring rundt den gamle, den er tryggere, den starter hver gang, etc. Men den mangler sjarm, karakter og klasse. Er du i tvil ville jeg kanskje kjøpt Furchen nå, og brukt tid på å finne den rette "nr2" gitaren.

Jeg skal forøvrig over til Glenn igjen snart og se på akkurat det samme som deg:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.