Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

U-lyder i en Engl Screamer 50...


McMoen

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

I høst kjøpte jeg en brukt Engl Screamer 50 combo. En stund funka den helt fint, men etter en konsert har den begynt å lage rare lyder. Ampen har ikke gått i gulvet, det er ikke søla øl i den eller noe annet som skulle tilsi at noe skulle gå i stykker. Lydene er ikke konstante. De kommer av og til. Det høres litt ut som om man skrur på et potmeter som ikke er rent, eller hører på en LP-plate med mye støv på. Av og til kan lyden minne om når stiften på en platespiller dras på tvers av rillene til plata. Lydstyrken på ulydene er konstant uavhengig av hvor master, gain og volum står. De er også der selv om jeg ikke plugger inn gitarkabelen. Ingen av pottene på ampen lager u-lyd når jeg skrur på dem.

Etter at disse lydene kom har jeg byttet alle rørene i ampen, renset sokkelene til rørene og justert biasen. Dette endret ingen ting. Lydene er helt like før og etter rørbyttet.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan prøve, eller kjenner til noen i Østfold (eller østlandet) som er bra på røramper?

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en combo som jeg kjøpte for noen år siden, og jeg har ingen problemer. Det hjelper jo ikke deg (dere), men jeg vil bare nevne det. Jeg synes ampen er veldig allsidig og den passer det jeg spiller veldig bra.

Du (dere) bør kanskje høre med Engl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg problemet er løst:) Etter tips fra Øyvind på vintagegitar renset jeg alle jackkontaktene på ampen. Han sa at det kunne være noe dritt inne i høyttalertilkoblingene, og at dette kunne forårsake denne type ulyder. Etter jeg hadde forsøkt dette var lydene der fortsatt. Etter dette banket jeg lett på loddepunktene og komponentene inne i ampen mens den sto på. Når jeg banket og dyttet lett på en liten sikrinsholder rett over utgansrørene ble ulydene mye værre. Etter en liten runde (eller to) med loddebolten på terminalene til sikringsholderen forsvant ulydene. Nå har jeg hatt ampen på i et par timer, og lydene er borte. Håper de holder seg borte:) Hvis noen andre har tenkt å prøve seg på denne type feilsøkning så vil jeg anbefale å være forsiktig, det er høy spenning inne i forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.