Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar fortere ustemt


Superdude

Anbefalte innlegg

Gitaren min har i det siste ustemt fortere og fortere. Nå kan jeg ikke spille i et minutt uten at den blir ustemt, det er jo helt håpløst! Jeg har hatt gitaren, en Epiphone Les Paul i snart tre år, men dette har ikke skjedd før de siste par ukene. Jeg syntes dette er veldig merkelig og jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du gjorde som det blir vist i videoen når du skiftet strenger? Legg spesielt merke tilhva som gjøres fra rundt 1.20 og utover, ved å legge strengen motsatt vei for å låse den. Utrolig viktig. Sjekk også at strengene dine ikke kniper i nøtta, men går lett og ledig i sporene. Kniper de, det vil si at de sitter fast, bilr gitaren veldig vanskelig å stemme, og den holder ikke stemmingen.

Dette skjer typisk når man går over til litt tykkere strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du gjorde som det blir vist i videoen når du skiftet strenger? Legg spesielt merke tilhva som gjøres fra rundt 1.20 og utover, ved å legge strengen motsatt vei for å låse den. Utrolig viktig. Sjekk også at strengene dine ikke kniper i nøtta, men går lett og ledig i sporene. Kniper de, det vil si at de sitter fast, bilr gitaren veldig vanskelig å stemme, og den holder ikke stemmingen.

Dette skjer typisk når man går over til litt tykkere strenger.

Mulig jeg er på jordet, men hvilken video?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmeskruene på en Epi Lp er jo heller ikke all verden. jeg har byttet ut på min, og angrer ikke et sekund. Gitaren har blitt mye bedre å stemme.

Jeg kjøpte den av en venn, og han hadde byttet til Grover stemmeskruer, som skal være helt greie har jeg lest. Men de har ikke vært byttet på tre år minst. Burde man da bytte ut settet? Har også lagt merket til at stemmeskruen til den høyeste E-strengen sitter veldig løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Er det skiftet til Grover, er det ikke noen grunn til å bytte. De varer "livet ut".

Jeg har bestandig ment at hvis en gitar koster en par- tre tusenlapper, så er strengeskruene gode nok. Etter å ha fiklet på en del Epi LP, må jeg innrømme at det ikke stemmer. Men som sagt, i ditt tilfelle, er jo det problemet løst.

Det kan være fornuftig å stramme opp innfestingen til strengeskruer fra tid til annet, båden når det gjelder skruen på baksiden, og skruen på forsiden.

Dette sjekker jeg fra tid til annen når jeg likevel skifter strenger, og det er ikke uvanlig at en etterstramming er på sin plass. Man skal ikke ta i "til det knaker", men bare passelig. Vanskelig å forklare bedre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.