Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til bra OM-gitar?


matt

Anbefalte innlegg

Du kan jo sjekke selv, men da jeg var i Praha for en tid tilbake, kostet Furch så mye mindre enn i Norge at det hadde dekket flybilletten. En god unnskyldning til å ta en helg der?

Huml-musik, som selger Furch i Praha i følge hjemmesidene til fabrikken, og ligger en laaang trikketur utenfor sentrum, har stengt på lørdager. Gjett hvordan jeg fant ut det.

Kan du utdype denne litt, hva lå de på i pris og hva mener du med laangg trikketur ( timesvis)

Skal nemlig ned til Praha om et par mnd og alltid gøy å besøke gitarbutikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ved å lese hele tråden, hadde du vel funnet ut en del, men altså:

- Jeg mener å huske at prisnivået var på rundt 60% av det norske

- Vi tok trikken helt fram. Google maps foreslår en blanding av tunellbane og spasertur. Trikken går rett forbi, så jeg hadde valgt det. Det er sånn rundt 15 km fra sentrum og ut til butikken. Sjekk at den eksisterer, det er tre år siden jeg var der sist. Forhandlere i Tsjekkia finner du på hjemmesiden til fabrikken, og priser fant jeg på hjemmesiden til en av forhandlerne.

Det ligger en ganske stor musikkforretning i sentrum av Praha også, på østsiden av broen. Videre er det en liten en, rett ved foten av Karlsbroen på venstre side på vestsiden når du går over Karlsbroen med nesa mot borgen. Du må gå ned trappen.. De har blant annet byggematerialer til gitarer, tynne kassegitartopper og mye annet rart. Prisen på vestlige instrumenter er høye. Det er mye "Kinavarer" med ukjente merkenavn for oss, trolig laget på de samme fabrikkene som gitarer man får kjøpt her i Norge.

Kost på deg en liten båttur. Det er en avslappende og koselig måte å få sett ganske mye på. og så er det ølservering ombord, men ikke bøtt nedpå, da tissemulighetene er litt begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ved å lese hele tråden, hadde du vel funnet ut en del, men altså:

- Jeg mener å huske at prisnivået var på rundt 60% av det norske

- Vi tok trikken helt fram. Google maps foreslår en blanding av tunellbane og spasertur. Trikken går rett forbi, så jeg hadde valgt det. Det er sånn rundt 15 km fra sentrum og ut til butikken. Sjekk at den eksisterer, det er tre år siden jeg var der sist. Forhandlere i Tsjekkia finner du på hjemmesiden til fabrikken, og priser fant jeg på hjemmesiden til en av forhandlerne.

Det ligger en ganske stor musikkforretning i sentrum av Praha også, på østsiden av broen. Videre er det en liten en, rett ved foten av Karlsbroen på venstre side på vestsiden når du går over Karlsbroen med nesa mot borgen. Du må gå ned trappen.. De har blant annet byggematerialer til gitarer, tynne kassegitartopper og mye annet rart. Prisen på vestlige instrumenter er høye. Det er mye "Kinavarer" med ukjente merkenavn for oss, trolig laget på de samme fabrikkene som gitarer man får kjøpt her i Norge.

Kost på deg en liten båttur. Det er en avslappende og koselig måte å få sett ganske mye på. og så er det ølservering ombord, men ikke bøtt nedpå, da tissemulighetene er litt begrenset.

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel teste en Gibson eller to også :)

Har de noen OM eller OOM-formede modeller da? Liker i alle fall ikke Hummingbird! Ble anbefalt å se etter andre merker hvis jeg skulle ha gitar med den formen.

Tok kontakt med Huml Musik. Den eksisterer i beste velgående.

De skulle ha 31990 CZK for Furch OM34 m/hardcase, blir vel ca 9500 norske med dagens kurs.

Klart billigere enn i Norge.

Flott, takk! Listeprisen på den er vel ca 15000 norske her i landet?

Bare husk at du må momse 25% om du har med deg varer for over 6000kr

Riktig, er klar over det.

Endret av matt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har flere smallbody gitarer..BluesKing, keb'mo bluesmaster og L-00 blant annet.

Må nesten dra å prøve noen av disse. Har ikke helt falt for lyden og spillbarheten på de Gibsongitarene jeg har hatt/prøvd tidligere, men verdt å gi de andre modellene en test også.

Hadde sett på Gibson L200 (emmylou harris) og J185. Gibson kaller de vel for Jumbo jr eller noe slikt, men er veldige like hhv OOM og OM. Og begge er fantastiske.

Har du noen av dem selv? Og har du prøvd dem i forhold til Martin/Furch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen innom 4sound idag. Testet det de hadde av Furch. Må si jeg ble særdeles positivt overasket. Herlig lyd i alle de tre jeg testet. Spesielt en12-fret med slotted headstock. Den var bare helt rå.

Skal absolut se mot Furch nå jeg skal ha ny gitar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen av dem selv? Og har du prøvd dem i forhold til Martin/Furch?

Har en J185 som jeg håper jeg aldri må selge, og har hatt en L200 som dessverre måtte vike for førstnevnte. Syntes både Martin, Taylor og Furch alle lager vel så gode gitarer, men for meg så syntes jeg Gibson gitarene har litt mer karakter og "rufsete" lydbilde. Blir vel mye smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen innom 4sound idag. Testet det de hadde av Furch. Må si jeg ble særdeles positivt overasket. Herlig lyd i alle de tre jeg testet. Spesielt en12-fret med slotted headstock. Den var bare helt rå.

Skal absolut se mot Furch nå jeg skal ha ny gitar

Var det i Trondheim eller? Hadde bare én sist jeg var der. Kult!

Har en J185 som jeg håper jeg aldri må selge, og har hatt en L200 som dessverre måtte vike for førstnevnte. Syntes både Martin, Taylor og Furch alle lager vel så gode gitarer, men for meg så syntes jeg Gibson gitarene har litt mer karakter og "rufsete" lydbilde. Blir vel mye smak og behag.

Absolutt! Må nok prøve en del gitarer før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var i Stavanger. Testa noen Gibson også. Har aldri vært noen tilhenger av Gibson, men de hadde en Songwriter inne som jeg synes var riktig bra. Vet det er delte meninger om denne, men den jeg prøvde likte jeg.

Allright, kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.