Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikring ryker stadig, gåen trafo?


Anbefalte innlegg

Hvis det er GZ34 (som det står i koblingsskjemaet du linket til) så skal det ha 5V på heateren hvis jeg husker rett. Ut fra skjemaet ser en også at det skal være separat vinding til heateren.

Du har rett Jostein, se her :)

1968-Fender-Deluxe-Reverb-A26945-047.jpg

Dette er deluxe reverb men den ser omtrent likt ut. Jeg koblet av en av de grønne ledninger (kun en) som går til lampen (og videre til glødingene), den gule (oransje?) ledningen som mellom GZ34 og kretsen (og videre til filter kondensatorene) og den blå og rød ledning som går nedover forbi den oransje Mallory kapsen. Som sagt, muligens ligger problemet i rørsoklene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verdt å prøve å koble ut begge de grønne - tenker da på hvis det er kortslutning på den som står igjen og jord (men det kan du jo måle med et multimeter også). Holder inntil videre likevel en knapp på det jeg skrev i de forrige postene. Kan evt. koble ut heaterne på likeretteren også (de gule på bildet over). Prøv å måle motstand mellom de to gule og mellom hver av de gule og jord. Gjør det samme med de grønne til de "vanlige" heaterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

jeg har koblet av alt i sekundær spolet. Jeg koblet en lyspære i serie (takk for tipset entoneskala ;) ) og den gir full lys når jeg slår på bryter. Har skjekket også sikringholder og av-og-på brytter og de feiler ikke. Konklusjon, jeg har bestilt en ny trafo fra mojotone.

Takk til alle som hjalp meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:

Når du får den nye trafoen så kan det være smart å gå litt varsomt frem. Vi vet jo fremdeles ikke hvorfor den første trafoen røyk. Det kan jo være at det var en feil med trafoen, men det kan også ha vært en annen feil med kretsen som fremdeles er der som fikk trafoen til å ryke. Og det vil jo være kjipt å blåse den nye også... Uten å ha tenkt så mye på saken så er nok dette en typisk situasjon hvor lyspæretrikset er midt i blinken! Da kan du fyre den opp litt "soft" og sjekke at ting ikke ser helt spinnvillt ut før du fyrer den opp ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt noe å tenke på. Jeg tenkte å fyre den opp uten å montere den i sjassi og så teste den igjen for hver kobling. Når den smalt i lokalet hørte jeg bare en liten "piff" i høytalerne og så ble det stille. Ingen lukt, ingen synnlige skader <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.