Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikring ryker stadig, gåen trafo?


Anbefalte innlegg

Hei,

I forrige øving tok min kjære Super Reverb kveld ved å blåse sikringen. Jeg har fjernet alle rør og sikringen ryker med en gang jeg slår den på. Den har en ganske ny TAD trafo. Jeg har fjernet trafo ledningene som går til lyset (og videre til heaterene), filter kapasitorene og 470 Ohm motstand i bias kretsen og fremdeles ryker sikringen.

Kan man konklufere med at jeg må bestille en ny trafo?

Når jeg måler spolene i trafoen gir det relativt lave verdier (mellom 2 og 7 Ohm) når multimeter er i minste skala og 0 når den er på 100K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo fortelle litt om hvorfor ampen har en ny trafo, og hvorfor du har fjerna rørene.

At en sikring ryker kan være ganske mye forskjellige. En gåen trafo, defekt rør, kortslutning eller en ødelagt likeretter.

At du måler 2 eller 7 ohm trenger ikke bety noe negativt. Kommer an på hvilken side av trafoen du måler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp derfor jeg tok av alle rør. Når sikringer ryker uten rørene er fordi problemet er fremdeles i ampen. Trafoen ble byttet da den ble importert fra USA. Jeg har lest at det skal mye til for at trafoen blir ødelagt og iom at den måler noe motstand så tror jeg ikke at problemet ligger der. Trenger derfor noen som vet hva jeg snakker om som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet trafo ledningene som går til lyset (og videre til heaterene), filter kapasitorene og 470 Ohm motstand i bias kretsen og fremdeles ryker sikringen.

Hvorfor har du fjernet disse tingene, og hvordan? Ligger denne bias-motstanden på bordplaten din nå?

Kan man konklufere med at jeg må bestille en ny trafo?

Nei.

Det du burde gjøre er å finne en kompetent servicetekniker.

Det vil ta deg lang tid å "reparere" ampen hvis fremgangsmåten er å fjerne vilkårlige deler og se hva som skjer med sikringene. Det kan også utgjøre en betydelig brannfare og helserisiko både for deg og for andre som skulle være så uheldige å være i nærheten av den.

Dette gjelder selvfølgelig også etter at du har "reparert" ampen. Det er slett ikke sikkert den er trygg selv om du får lyder utav den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjerner vilkårlige deler for å se "hva som skjer", jeg fjerner koblingen mellom sekundær spolene i trafoen for å vite i hvilken del av kretsen ligger feil. Sannsynlighvis samme som en kompetent servicetekniker kommer til å gjøre. Du kan se det helt tydelig i skjemaet

http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/super_reverb_ab763_schem.gif

Jeg vet hva er risiko, jeg kjenner elektronikk faget og er vant til å vedlikeholde mine pedaler og forsterkere. Jeg trenger bare noen å diskutere dette problemet med, kan du hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fjernet resistoren (470ohm) som går til biaskretsen og sikringen ryker FØR standby er slått på så ville jeg sjekket likeretterrøret. Hvis sikringen ryker før standby og likeretterrøret er tatt ut så ville jeg sjekket rørsoklene for kortslutning på pinnene til glødingen. Hvis det også ser fint ut så er det vel stor sjanse for at trafoen ikke er helt bra...

Men hvis sikringene først ryker når standby blir slått på så får du poste tilbake så får vi prøve å komme med gode (og dårlige råd).

Edit - leste posten en gang til. Hvis jeg forstår det rett så har du koblet bort heaterene, filterkondisene før standby og resistoren som går til bias..? I praksis så er vel alt koblet ut, så spørsmålet er da - ryker sikringen når power eller standby blir slått på?

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Jostein!!

Jeg har bare loddet av (kan man si det sånn?) ledningen som går fra tafoen til 470Ohm motstanden. Ampen har ingen rør og alikevel ryker sikringen. Stand by er slått av AV så kortsluttet er i første delen av kretsen. Det du sier om å sjekke rørsoklene er noe jeg begynte å mistenke i går (de ser ut til å være originale), jeg undersøker i kveld og kommer tilbake med mer info.

For å avdekke trafo burde være nok til å lodde av alle ledningene i sekundær spolet (untatt de som er jordet) og se om sikringen ryker fremdeles, sant?

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hvis du har koplet av (og isolert) 6,3v ledningene fra trafoen så høres det ut som problemet sannsynligvis ligger i "B+" delen av kretsen ?

I forbindelse med feilsøkingen kan det kanskje være en ide å mekke en sånn strømforsyning hvor du kopler en (evt flere) lyspærer i serie med forsterkeren. Kan være hendig når du skal forsøke å fyre den opp igjen for ikke å ødelegge for mye hvis det fremdeles er noe galt. Her er det vel den gode gamle typen pærer som gjelder.

http://www.diyguitarist.com/PDF_Files/AmpCurrentLimiter.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. en ting til har du koblet ut heaterene til likeretterrøret? De går jo på en annen vinding på trafoen enn de andre (skal i alle fall gjøre det pga. annen spenning).

Jeg mener at alle heaterene var koblet sammen (jeg må neste dobbel sjekke hjemme) og det så ut som det var gjort oprinnelig sånn, se her (bilde nederst)

http://www.tube-tone.com/resources/gut.jpg.opt900x673o0,0s900x673.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hvis du har koplet av (og isolert) 6,3v ledningene fra trafoen så høres det ut som problemet sannsynligvis ligger i "B+" delen av kretsen ?

I forbindelse med feilsøkingen kan det kanskje være en ide å mekke en sånn strømforsyning hvor du kopler en (evt flere) lyspærer i serie med forsterkeren. Kan være hendig når du skal forsøke å fyre den opp igjen for ikke å ødelegge for mye hvis det fremdeles er noe galt. Her er det vel den gode gamle typen pærer som gjelder.

http://www.diyguitarist.com/PDF_Files/AmpCurrentLimiter.pdf

Kan ikke dette ødelegge trafoen, hvis kortsluttet gjør at strømmen øker men ikke nok til at sikringen ryker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle heaterene var koblet sammen (jeg må neste dobbel sjekke hjemme) og det så ut som det var gjort oprinnelig sånn, se her (bilde nederst)

http://www.tube-tone.com/resources/gut.jpg.opt900x673o0,0s900x673.jpg

Beklager, bildet er av en Bassman men du kan se at likeretterrøret er koblet sammen med de andre og videre til trafo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dette ødelegge trafoen, hvis kortsluttet gjør at strømmen øker men ikke nok til at sikringen ryker?

Vel, skal ikke uttale meg for bastant her. Men om du kun lener deg på sikringen så går jo ikke den før etter at trafoen har håndtert mer enn den skal.

I testfasen mens du ikke har i rør så kan du evt vurdere å bruke mindre sikringer - når du ikke skal fore gløding og utgangsrør så burde ikke kretsen trekke mye ampere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.