Web Analytics
Jump to content

Mesa Boogie mk3

Recommended Posts

Titt titt!

Det er en ting jeg lurer litt på. Av mesaer er mk2 a,b og c, samt mk4 sett på som vanvittige amper , mens mk3 blir oversett. Hvorfor er det slik? Mk3 har jo samm pre- og post eq som mk2 c+. I tillegg er den hakket lettere å skru lyd på. Jeg har en mk3 for hånden og har prøvd denne vel og lenge. Det er jo en helt utrolig forsterker og jeg har alle intensjoner om å kjøpe denne (selv om den spiller unødvendig høyt).

Så hva er kriteriene for at en amp skal bli "legacy"-amper som mk2 og 4?

• Replies 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har akkurat fått meg en mk2c+, men aldri testa en mk3. Litt søk på nett sier at de låter litt forskjellig, og at mk3er et kompromiss siden de la til en crunch kanal. En ekstra kanal for mer fleksibilitet, men litt dårligere tone i hver kanal. En annen ting som blir nevnt er at crunch kanalen ikke har egen master, og at kanalene har felles kontroller. Skal du switche frem og tilbake uten å justere pottene så er det kompromiss på lydinnstillingene da en god innstilling for cleankanalen ikke låter bra på crunch osv. Andre igjen sier at forskjellen på mkii og iii ikke er så stor, og at riktig valg av rør kan utjevne forskjellen. Uansett er det viktigste at du får testa den, og se hva du synes selv. Smaken er jo så himla forskjellig :)

Valg av riktige utgangsrør er helt vesentlig for hvordan gamle Mk-amper skal låte.

Ampene er bygd rundt Sylvania 6L6GC Big Bottle rør og da våkner ampene skikkelig.

STR387, STR415 og JAN Philips 7581 er identiske rør som vil gjøre jobben.

Det kan være lettere å få tak i NOS JAN Phillips 7581 fordi ikke alle vet at det egentlig er Sylvania rør.

Edited by GunnarpåMo

Røra Mesa selger i dag er ikke de samme som Sylvania produserte for Mesa da de laget de tidlige Mesa ampene.

Nå er det nok russiske Sovtek eller kinesiske Shuguang rør og da kan du jo likegodt kjøpe det.

Jeg satt et sett NOS Jan Philips 7581 inn i en Mesa MkIIb som var modda til MkIIc+,

og har aldri opplevd så stor forskjell med et rørbytte.

Det er akkurat bytta rør før jeg kjøpte min mkii, er hans bjørneboe i asker som har gjort det. Tror det er TAD rør som står i nå, men har ikke plukka dem ut for å sjekke. Får ta en skikkelig titt inni ampen en av de neste dagene :)

Ja det kommer, men ikke før om et par uker. Denne er bygget om eller modifiert på ett eller annet vis. Han jeg kjøpte den hos fulgte ikke helt med i samtalen da han kjøpte den. Chassis er byttet i et smalere lavere chassis, og nettrafoen er enorm! I tillegg er reverb/eq-forbryterinngangene flyttet på. Noen som vet om dette var en normal mod? Jeg kan skimte et navn inni her, men jeg klarer ikke å lese hva det står i klartekst. Alt ser veldig profft ut, så jeg tviler på at det er en hvilken som helst skroting som har gjort dette.