Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Andreas (prøver å) bygge akustisk gitar


Anbefalte innlegg

Tjohei!

Jeg har satt i gang med et kit fra Stewart-MacDonald. Ble nettopp ferdig med et ukulelebyggesett derfra (byggetråd her), som det gikk overraskende bra med.

Til verket!

DSC_4021.JPG

Dette blir en 000-type med halsinnfesting ved 12. bånd og påskrudd hals, da dette er litt enklere å få til enn klassisk "dovetail". Sidene er ferdigbøyd og toppen og bunnen er slipt til omtrentlig riktig tykkelse, så man trenger ikke altfor mange spesialverktøy. Det er fint, for denne blir bygget på et ekstra soverom i en blokkleilighet :blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukulelebygget lærte meg at det var veldig fint med en ytre form rundt kroppen. StewMac-byggesettet er basert på at man skal bruke to pappskiver inni kroppen for å stabilisere den inntil bunnen og lokket er limt på, men etter hva jeg kunne se på Internett, var en ytre form å foretrekke. Så da trakk jeg kredittkortet hos Blues Creek Guitars og kjøpte en form, to radiusskiver (28 fot for lokket og 20 fot for bunnen), sandpapir til radiusskivene og "go-bars".

Her er kroppen i formen, og "kerfed lining" er limt inn. Disse stiver opp kroppen og øker limflaten når lokket og bunnen limes på.

Før jeg limte inn liningen la jeg dem i en kjele med kokende vann i noen minutter, slik at de skulle bli myke, ellers knakk de opp bare jeg så litt hardt på dem. Deretter presset jeg dem på plass langs kroppen og festet med tape. Dagen etter var de tørre, og ble limt på med Titebond-trelim.

DSC_4153.JPG

Klesklyper var ikke ideelt til dette, for det endte opp med en del glipper:

DSC_4154.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du gikk for bolt on-hals. Jeg hadde også valgt det ut fra et ønske om å gjøre sluttresultatet best mulig (siden jeg ikke er særlig flink på å snekre), men som sløydprosjekt er jo dovetail også gøy. Skal du bruke ferdige scalloped braces eller prøve å forme selv fra de unshaped som også følger med?

Finner ingenting om halsbredden på siden der. Ut fra standard specs "bør" en 000 være 1 11/16", men er den det eller 1 3/4"?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lydhullsrosetten tilpasset, men ikke limt inn:

DSC_4148.JPG

Skjøtene kommer til å dekkes av gripebrettet, men det er nå hyggelig å gjøre seg litt flid med dem allikevel...

Her limes de med Titebond og go-bars. Jeg har bakepapir mellom rosetten og hylleplaten som ligger oppå, for trelim fester seg ikke i bakepapir :)

DSC_4149.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du gikk for bolt on-hals. Jeg hadde også valgt det ut fra et ønske om å gjøre sluttresultatet best mulig (siden jeg ikke er særlig flink på å snekre), men som sløydprosjekt er jo dovetail også gøy. Skal du bruke ferdige scalloped braces eller prøve å forme selv fra de unshaped som også følger med?

Finner ingenting om halsbredden på siden der. Ut fra standard specs "bør" en 000 være 1 11/16", men er den det eller 1 3/4"?

Lykke til!

Takk for kommentar!

Jeg skal forme spantene selv ja.

Halsen er grovformet, og måler ca 48mm / 1 14/16". Jeg ser an halsbredden når jeg kommer dit, det er et lite stykke til :)

Neste gitar (når denne blir ferdig om tre-fire år) blir nok med dovetail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt kvalitetstid med en sikling har rosetten blitt ganske bra :)

DSC_4152.JPG

Jeg hadde denne biten av masurbjørk liggende:

DSC_4141.JPG

Skulle gjerne hatt båndsag, men da tror jeg naboene hadde sett enda rarere på meg...

DSC_4144.JPG

Slik ser bjørken ut inni:

DSC_4147.JPG

Og etter enda litt mannetid med sag, og en lengre runde med eksentersliper med fryktelig grovt papir, etterfulgt av siklingen, har jeg denne:

DSC_4156.JPG

Som ser slik ut fuktet med litt teknisk sprit:

DSC_4157.JPG

Jeg tenker å forsøke å bruke denne til endestykke og hælkappe på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imonerende. Men jeg må jo si jeg misunner deg verktøysamlingen, også. Sjekket ut det fresesettet med kulelager du koser deg med, og det var jo ikke akkurat billig, for å si det slik. Ikke noe å bry seg om, det er kun misunnelsen som tar meg. :) Veldig artig med slike byggetråder, og jeg følger med og koser meg.

Kunne tenke meg å prøve den ukulelen, altså. Den ble veldig fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Oisann, det er nesten et år siden jeg begynte på denne! Har kommet et lite stykke videre.

Kantene på gitaren slipes med radiusskive og sandpapir.

DSC_4161.JPG.

Slik ser det ut når det er klart:

DSC_4162.JPG

Her limes x-spantene til lokket ved hjelp av go-bars. Lokket ligger på en skive med 28 fots radius. Limsiden av spantene har samme radius, så nå presses lokket til en 28 fots radius.

DSC_4264.JPG

Deretter limte jeg resten av spantene, der blyantstrekene viser, på samme måte. Jeg limte noen spanter en kveld og lot dem stå i go-bars til neste kveld, deretter limte jeg noen fler, osv.

Spantene til bunnen limes på samme måte. Bunnen ligger på en skive med 20 fots radius.

DSC_4267.JPG

Deretter er det å sette i gang med forming av spantene. Her har jeg brukt både en bitteliten Stanley #101-høvel og et par forskjellige stemjern.

DSC_4279.JPG

Lokket begynner å nærme seg. Sammenføyningen mellom de to delene av x-spantene er forsterket ved hjelp av gasbind og hudlim.

DSC_4287.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.