Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Andreas (prøver å) bygge akustisk gitar


Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Litt halsarbeid. Halsen kommer med en grovutskåret volute, som enten kan fjernes helt, eller skjæres til.

volute-1.jpg

Det var ikke helt enkelt å visualisere hvordan denne skulle justeres, men jeg har en Martin med volute, og brukte den som mal.

Et stemjern og en sikling gjorde mesteparten av jobben.

volute-2.jpg

Herfra gjøres resten med sandpapir og en trommel fra ghetto-trommelsliperen min.

volute-3.jpg

Her gjør vi et lite hopp frem i tid. Halsen var stort sett ferdig porefylt og nesten klar til lakk, men jeg valgte å justere ned tykkelsen og endre litt på profilen. Jeg brukte en sikling til å ta ned tykkelsen og gi den en v-profil fra første til ca femte bånd, og c derfra og opp. Nå er halsen pusset og porefylt, og klar til lakk :)

hals-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fremskritt!

stemmeskruer.jpg
Golden Age restoration tuners i relic nickel fra Stew Mac.

Angstschwitzen und angstscheißen
Plassering av stolen må gjøres svært presist for at intonasjonen skal bli riktig.
Her er stolen (forhåpentligvis) plassert på rett sted, midlertidig festet med tvinge for deretter å få to indekspinner gjennom strengehullene. Da kan stolen plasseres nøyaktig på samme sted når den skal limes, og den vil ikke skli rundt.

stol-1.jpg

(Hvis det ser ut som en ripe i toppen, så er det nettopp det det er... Jeg klarte å ripe den opp med en blyant da jeg markerte midtlinjen på maskeringstape. Det er noen flere riper fra samme fadesen. Herlig.)

Lakken under stolen må fjernes:

stol-2.jpg

Og her er den skrapt bort med et stemjern. En sikling ble for stor.

stol-3.jpg

I kveld håper jeg å få limt stolen. Forsøker å få gitaren ferdig til helgen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Denne ble jo faktisk ferdig til den helgen jeg forsøkte å få den ferdig til. Den endte opp som sekstiårsgave til min kjære svigermor :)

ferdig.jpg

Halsvinkelen ble noe feil pga unøyaktig måling fra min side, som førte til at sadelen måtte være fryktelig høy for å få normal strengehøyde over gripebrettet. Jeg har måttet justere litt på den i etterkant, men ikke altfor mye, for da går intonasjonen til he...

Plekterbrettet har jeg laget av Tortoloid fra Stew Mac.

Jeg ble ikke helt fornøyd med lakken på ryggen og sidene, så den har jeg planer om å få fikset litt på. Har noen litt fritid å selge?

Lyden ble overraskende god, faktisk ikke milevis unna min Martin OM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.