Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Andreas (prøver å) bygge akustisk gitar


Anbefalte innlegg

Veldig spennende! Jeg bygde samme settet for noen år siden - det ble starten på bygging av akustiske gitarer for min del. Hva gjør du når du skal lakke? French polishing med skjellakk?

Jepp!

Brukte det på en ukulele jeg bygde, og det fungerte veldig bra. Hyggelig å bruke noe som ikke er fullt av fæle løsemidler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Brukte det på en ukulele jeg bygde, og det fungerte veldig bra. Hyggelig å bruke noe som ikke er fullt av fæle løsemidler :)

Bortsett fra rødsprit, men det er jo ikke av det værste.Jeg har noe slags negleforsterker på neglene på høyrehånda for å få gitarnegler, ikke noen god kombinasjon med rødspriten jeg blander i skjellakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det går i rykk og napp!

Her tilpasses spanten som forsterker limsammenføyningen mellom de to halvdelene av bunnen, slik at den passer inn mellom halsblokken og endeblokken:

bunntilpasning.jpg

Sidene må tilpasses spantene, jeg bruker Sinnasmurfen - en Dremel med fresetilbehøret til StewMac.

sinnasmurfen.jpg

Her er det frest ut spor for en av spantene:

spanteutfresing.jpg

Jeg markerte hvor på sidene det skulle freses ut, streket opp med en kniv og gned kritt i sporet. Da var det enkelt å se hvor jeg skulle frese.

Deretter, mens fresen var justert i samme dybde som sporene jeg nettopp hadde frest ut, lagde jeg en pussekloss ved å frese ut et spor som var bredere enn den bredeste spanten. I dette sporet limte jeg i sandpapir, og justerte høyden på sidene av pusseklossen med maskeringstape. Nå kunne jeg pusse ned spantene til samme høyde som sporet i sidene var dypt:

spantetilpassing.jpg

Etter tilpasning av alle spantene og litt finjustering på utfresningene, var det bare å finne frem strikk og brette opp ermene:

liming-av-bunn.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen signerer undersiden av lokket i fullt alvor og med god samvittighet. Jeg planlegger heller litt frem i tid... :ninja:

beklager.jpg

Lokket limes med strikk på samme måte som bunnen. Hadde jeg hatt nok go-bars, ville jeg heller brukt de til liming av topp og bunn.

Ferdiglimt og klar for bortfresing av overheng:

lokket-limt.jpg

Overhenget freses bort fra toppen og bunnen:

kanal-binding1.jpg

Og til slutt freste jeg ut kanal for kantlister:

kanal-binding2.jpg

og

kanal-binding3.jpg

Jeg har kjøpt kantlister av flammelønn fra StewMac, disse har jeg bøyd ved hjelp av damp fra en tekjele. Liming av disse blir neste prosjekt med gitarkroppen :)

Endret av andreasf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Ser ut til at det gikk greit med sporene til kantlister og at du ikke fikk for store problemer med vinkelen? Sent from my iPad using Tapatalk

Takk!

Det ser ut til å gå greit med vinkelen. Ingen utrivning heller, hverken i lokket eller bunnen :)

Endret av andreasf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.