Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Komnersielle forhandlere i fri flyt?


Gubbe

Anbefalte innlegg

Jeg må jo innrømme at uten å snakke spesifikt om Marit eller Trond så er det en relevant diskusjon og som OP skriver så skiller GN seg ganske sterkt fra veldig mange andre nettforum på dette punktet. Så jeg syntes kanskje ikke det er noen grunn til å sable ned OP og starte hylekor sånn helt uten videre.

Men så er jeg generelt skeptisk til all propaganda på internett og sverger til at man kun skal ta for god fisk info fra folk man har pult. Alt annet må tas med en stooooor klype salt da det er fint liten sjanse for at du kjenner vedkommende godt nok til å kunne vurdere kvaliteten på informasjonen.

Hviken gitar bør jeg kjøpe meg? How the føkk should I know, liksom.......Den du har lyst på er stort sett det eneste vettu svaret, med mindre man skal dra igang en ny 23 siders tråd om kvalitet/pris på gitarer.

Trenger jeg en ny fuzz? Are you føkkin kiddin me?

Så inntil Trond og Marit stikker innom med en jævla stor boks lube leser jeg alle poster med mitt mentale spamfilter på...............

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller ikke sånn jentegitar og nå som Marit Larsen stort sett holder seg i den delen av forumet så kunne det ikke bry meg mindre.

Hvis han derimot begynner å uttale seg om gitarkabler igjen så er helvete løs....... Let's go it's friday!

Men for å være litt seriøs så er vel Norge et såpass lite filleland at det kanskje er like greit at de få av oss som interesserer oss litt over normalt for gitar og gitarutstyr klarer å omgås uten et altfor omfattende regelregime og styringsstruktur.

Hehe. Er fortsatt åpen for en double blind-test av kabler, men det hører ikke hjemme i denne tråden. ;-)

Jeg må jo innrømme at uten å snakke spesifikt om Marit eller Trond så er det en relevant diskusjon og som OP skriver så skiller GN seg ganske sterkt fra veldig mange andre nettforum på dette punktet. Så jeg syntes kanskje ikke det er noen grunn til å sable ned OP og starte hylekor sånn helt uten videre.

Men så er jeg generelt skeptisk til all propaganda på internett og sverger til at man kun skal ta for god fisk info fra folk man har pult. Alt annet må tas med en stooooor klype salt da det er fint liten sjanse for at du kjenner vedkommende godt nok til å kunne vurdere kvaliteten på informasjonen.

Hviken gitar bør jeg kjøpe meg? How the føkk should I know, liksom.......Den du har lyst på er stort sett det eneste vettu svaret, med mindre man skal dra igang en ny 23 siders tråd om kvalitet/pris på gitarer.

Trenger jeg en ny fuzz? Are you føkkin kiddin me?

Så inntil Trond og Marit stikker innom med en jævla stor boks lube leser jeg alle poster med mitt mentale spamfilter på...............

Jeg er veldig glad for at denne tråden dukket opp ihvertfall. Det er en veldig viktig diskusjon på et forum som dette. Tror uansett jeg kommer til å tone ned bittelitt på butikkpraten ettersom det antageligvis er et par andre som tenker det samme som "Gubbe", men ikke skriver noe i tråden her.

Lube på en sen fredagkveld kan vi ordne, hvis det gjør at du smiler litt mer innimellom. :-) Bare send meg adressen du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lube på en sen fredagkveld kan vi ordne, hvis det gjør at du smiler litt mer innimellom. :-) Bare send meg adressen du...

Ha ha ha...... Sånn går det når man er stor i kjefte........

http://youtu.be/PeYNU1oYBFY

Men seriøst, så lenge de som driver GN og medlemmene genrelt syntes det er helt ok ser jeg ingen grunn til at du skal tone ned noe som helst. Og ihvertfall ikke basert på en antagelse om at det kanskje er noen der som syntes det er mye men ikke sier no. De fleste aktive medlemmene her sier det stort sett rett ut som det er og så langt ser jeg ikke noe som skulle indikere at dine bidrag er uønsket. Kassegitarer kan jeg ingen ting om og for meg ser det ut som du er med på å holde litt fart i den delen av forumet og dine innspill der er sterkt ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette diskuterte vi nøye før vi "slapp til" forhandlerne.

Slik jeg husker det, oppsto det jo fordi RockTrond var vanlig aktivt medlem, og så startet han butikk, og kom litt i konflikt med seg selv. I tillegg hadde vi forhandlere som var innom og skrøt av produktene sine i ny og ne, og ikke bidro noe som helst med meninger og kunnskap på annet vis.

De få som har valgt å delta i diskusjoner sammen med "vanlige" brukere av forumet over sikt er vel to stykker, nemlig Trond og Morten. Som sagt, de betaler for oppholdet på en annen måte enn andre, og har også blitt presentert som forhandlere. Vi har også hatt diskusjoner med dem om hvordan de skal kunne delta med sine meninger og kunnskap på samme medlemmer som andre, uten at de skal drive salg i vanlige tråder.

Det synes jeg begge to har greid å gjøre veldig bra. Jeg har ikke på følelsen av at de tenker kroner i egen lomme først, og så gir råd etter det i neste øyeblikk.

For å bruke meg selv som eksempel som "vanlig" bruker, så er det faktisk slik at hvis man har annet å gjøre enn å henge i musikkbutikker og teste alt de har av gitarer, så er det mine råd er basert kun på mine erfaringer. Det betyr at jeg rett og slett ikke har oversikt på samme måte som noen som lever av å selge instrumenter. Jeg bruker rett og slett ikke nok tid på det. Ikke får jeg reise på Namm, heller :(

Det blir jo for dumt å tro at jeg kan mene noe om ting jeg ikke har peiling på, selv om jeg nok som mange andre her inne, har gått i den fellen selv. :)

Et ferskt medlem som eier en gitar, og har prøvd tre stykker kan jo også gi råd som så mange andre, og det må man forholde seg til når man leser poster. Det er ikke noen opptaksprøve før man kan svare på slike poster, det er kun en mening ut fra medlemmets erfaringsbakgrunn og kunnskap om spilling og hva som kreves av en gitar for at den teknisk skal være OK.

Det som er styrken med for eksempel Morten er jo at han har klådd på, testet og spilt på veldig mange flere gitarer enn det jeg har. Et bevis synes jeg er at han stort sett svarer på kassegitarspørsmål, og holder seg unna elgitarer. Kassegitarer er det han liker best, og har mest greie på. Hadde han svart på mange elgitartråder og fulgt opp "rådet" med han tilfeldigvis har tilbud på akkurat den modellen denne uken, så hadde det vært litt annet synes jeg, men slik posting har vært veldig begrenset.

Videre- vi er alle "forhandlere". Kanskje ikke alle, men veldig mange. Tenkt eksempel:

Hvis noen poster i forumet at de lurer på å kjøpe seg en blueburst elbass i "Fenderland", femstrenger, pris rundt en fem lapper, ville det da være uetisk og upassende av meg å nevne i tråden at jeg har en til salgs? Jeg synes ikke det. Jeg går god for bassen min, og det jeg selger, riktignok privat, passer godt til det vedommende vil ha. Hvis jeg derimot spammer absolutt alle "ønskes"- tråder med bassen, synes jeg det vil bli noe annet. De fleste av oss som holder til her over en periode, har helt klart et ønske om å være ærlige selgere, og at den som kjøper får en vare som riktig beskrevet, og til en kurant pris.

Det å tro, eller forlange, at rådene man får på Gitarnorge garantert har en eller form "uhildet takstmann"- kvalitet er å lure seg selv. Når det er sagt, tror jeg man skal lete fånyttes etter steder der man får såpass gode råd helt gratis.

Det er helt greit at spørsmålet kommer opp og at det diskuteres, for all del. Jeg ville bare skrive noe om hvordan jeg vurderer det. Fordelen av å ha forhandlere her inne, som med sin breddekunnsap deler på den måten de som er her gjør, oppveier det ulempen i forhold til at men kan mistenke dem for å mele sin egen kake. Det opplever jeg ikke at de som deltar gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen til Castors preken.

Jeg syntes også det er greit at Gubbe lufter dette, sikkert nyttig fra tid til annen at slike ting kommer på bordet. Jeg opplever heller ikke at han blir sablet ned på noen måte, men at han får svar på sitt spørsmål. Og det må jo være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre- vi er alle "forhandlere". Kanskje ikke alle, men veldig mange. Tenkt eksempel:

Hvis noen poster i forumet at de lurer på å kjøpe seg en blueburst elbass i "Fenderland", femstrenger, pris rundt en fem lapper, ville det da være uetisk og upassende av meg å nevne i tråden at jeg har en til salgs? Jeg synes ikke det. Jeg går god for bassen min, og det jeg selger, riktignok privat, passer godt til det vedommende vil ha.

Sånt er faktisk også litt særegent ved GN. De fleste andre steder jeg henger slås det ned på den form for spamming også. Så jeg kan godt skjønne at folk som beveger seg hit fra andre forum stusser litt. Men f.eks TGP og VG er jo regulert på linje med gamle Øst-Tyskland så jeg er en større tilhenger av GN litt slækkere moderasjonsstil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da faktisk også reagert der folket etterspør for eksempel noe i Gibson 335- stilen, og så får de tilbud om en spiss og svart dødningehodegitar med FR og aktive EMGs. Jeg synes slike innspill i "ønskes"- tråder skal være relevante.

Jeg tror folket synes at vi har nok regler rundt kjøp og salg, jeg.

For min del kan vi godt innføre slike regler, så er det nevnt. Da trenger vi minst en moderator til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.