Web Analytics
Jump to content

Håpløs g-streng

Zimmerman

Recommended Posts

Ahoy me hearties!

Begynner virkelig å kose meg med min nye Morgan W310 nå. Den lyder bedre for hver gang jeg spiller på den og alt er bare fryd og gammen. Nesten. Gitaren holder seg stemt overraskende lenge, men med et unntak. G-strengen har blitt min erkefiende. Den er helt håpløs. Det er svært vanskelig å få stemt den og jeg opplever at den spretter opp eller ned et hakk når jeg vrir på tuning keyen, uansett hvor forsiktig jeg er. Når dette skjer oppstår også en høy pipelyd. Min gamle gitar hadde dette problemet en stund, men det ordnet seg selv etter hvert. Det ser det ikke ut til å gjøre her. Så jeg lurer egentlig på hva som er galt. Hvordan kan jeg fikse dette?

• Like 1

Det kan være trang nut. Slakk strengen, og dra den fram og tilbake i sporet. Går det tregt, kan det tenkes det trengs noe tilpassing av nut. Du kan også forsøke å "tegne" i sporet med en helt vanlig blyant, det gjør at strengen sklir litt lettere. Som regel er dette nok til at problemet er løst.

• Like 1

Som nevnt kan de aller fleste problemer i livet løses med litt glidemiddel.

Antageligvis er grunnen til at problemet forsvant på din gamle gitar at G-strengen slipte oversadelen så den ble litt bredere over tid.

Trang oversadel er et velkjent fenomen på disse gitarene, og på alle vi selger går vi over oversadelen før den sendes. Ca 40% må files litt bredere.

Etter min erfaring trenger du ikke kjøpe noe som helst (med mindre du vil selvfølgelig. Ta enten en tynn neglefil eller fint sandpapir og puss bittelitt på den siden som ligger nærmest de mørkeste strengene. Det er viktig at du ikke filer den dypere, bare bredere, og mye mindre filing skal til enn du tror.

Kos deg med gitaren din!

• Like 1

Det at nøtta kniper, er som regel et resultat av den er slipt for en mindre strengetykkelse enn det man har satt på. Mange gitarer leveres med 0.09, og hvis man da kliner til med 0.11 så blir det for trangt. Grafitt fra en blyantspiss, eller Nut-Sauce hjelper, men nøtta er jo like fullt for trang. I verste fall kan den sprekke. Det beste er å få slipt den litt romsligere.

• Like 1