Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Håpløs g-streng


Zimmerman

Anbefalte innlegg

Ahoy me hearties!

Begynner virkelig å kose meg med min nye Morgan W310 nå. Den lyder bedre for hver gang jeg spiller på den og alt er bare fryd og gammen. Nesten. Gitaren holder seg stemt overraskende lenge, men med et unntak. G-strengen har blitt min erkefiende. Den er helt håpløs. Det er svært vanskelig å få stemt den og jeg opplever at den spretter opp eller ned et hakk når jeg vrir på tuning keyen, uansett hvor forsiktig jeg er. Når dette skjer oppstår også en høy pipelyd. Min gamle gitar hadde dette problemet en stund, men det ordnet seg selv etter hvert. Det ser det ikke ut til å gjøre her. Så jeg lurer egentlig på hva som er galt. Hvordan kan jeg fikse dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt kan de aller fleste problemer i livet løses med litt glidemiddel.

Antageligvis er grunnen til at problemet forsvant på din gamle gitar at G-strengen slipte oversadelen så den ble litt bredere over tid.

Trang oversadel er et velkjent fenomen på disse gitarene, og på alle vi selger går vi over oversadelen før den sendes. Ca 40% må files litt bredere.

Etter min erfaring trenger du ikke kjøpe noe som helst (med mindre du vil selvfølgelig. Ta enten en tynn neglefil eller fint sandpapir og puss bittelitt på den siden som ligger nærmest de mørkeste strengene. Det er viktig at du ikke filer den dypere, bare bredere, og mye mindre filing skal til enn du tror.

Kos deg med gitaren din!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at nøtta kniper, er som regel et resultat av den er slipt for en mindre strengetykkelse enn det man har satt på. Mange gitarer leveres med 0.09, og hvis man da kliner til med 0.11 så blir det for trangt. Grafitt fra en blyantspiss, eller Nut-Sauce hjelper, men nøtta er jo like fullt for trang. I verste fall kan den sprekke. Det beste er å få slipt den litt romsligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.