Web Analytics
Jump to content

Presentere metal for en barnehage

Beia
 Share

Recommended Posts

Jeg ble idag oppringt av den lokale barnehagen med et spørsmål om jeg kunne komme innom neste uke og presentere pop, rock og metal for barna. Det blir i all hovedsak metal da, siden de tidligere i uken får innblikk i popens verden.. :P Jeg ble litt paff og svarte at, "Ja, det kan jo bli morsomt. Det gjør jeg" Nå når jeg nå begynner å planlegge litt, innser jeg at jeg kanskje kunne trenge litt inspill her.. :) Jeg spiller gitar, så jeg tar med meg gitaren og ampen, skrur max på gain og skremmer livskiten av barna i noen minutter med høy gitarføring og "frenzy soloes"...

Men hva skjer etter det.. Metalsjangerene er jo ENORM, så jeg rekker jo ikke å vise barna alt fra 1970-2012... Jeg synes ikke at det passer seg at jeg bråker med gitaren i 45 min hele tiden heller.. :P

Er det noe som har gjort dette før? Jeg vil jo "skremme" dem litt, men samtidig trigge dem slik at de vil utforske det litt og... Jeg ser for meg et avslutningsnummer der vi alle spiller luftgitar etter en valgt sang, headbanger og står i... Som sagt, er det noen som har gjort dette, eller har innspill på hva jeg kan ta med? Jeg er åpen for det meste her, og jeg fikk igrunn "frie tøyler", men grensa for min del går ved å kle seg ut som en Glamrocker og kjøre det løpet likssom... :) Fyr løs!

detta kan jeg digge!

rent pedagogisk så blir det meste av metall for mye for barnehage-sinn å fordøye (nå skal det sies at knerten min på 20 måneder gjerne headbanger når han hører chugg-chugg, men dette er ikke alle forunt).

ta noe de kan og gjør en coverversjon eller to. assosiasjoner er alfa-omega for disse.

nå veit jeg ikke hvem låter som er poppis i barnehagen det er snakk om, men i vår så er hjulene på bussen, bæ bæ lille lam, jeg er sulten og lille olle bolle store slagere.

uansett, jeg tar av meg hatten for utfordringen du har tatt på deg og gleder meg til lese hvordan det går! :D

Vi hadde faktisk besøk av en hel barnehage en gang vi på videregående skulle fremføre en slags time-line av rock og metall til både barnehage og barneskoleelever hver for seg.
Vokalisten i bandet på en måte "preparerte" barna med å si att det kunne bli høyt, så det var lurt å putte fingra i øra, og att musikken var skummel, så de skulle samtidig få leke att de var store, skumle troll :D

Skal sies att han er flink med barn og att hele greia fungerte ganske bra :P såg ut som att de likte det.

Oppe hos oss så er det gammeldans, danseband og trekkspill som er greia, dessverre.. Men det har jeg tenkt å gjøre noe med.. :)

Her i huset så går det i progmetal, og min eldste sønn digger det. Vi hører ofte på musikk sammen og senest i dag tidlig, før han dro i barnehagen,(den jeg skal besøke) satt vi på Holy Diver og sto i sofaen og headbanget og spilte luftgitar. Mor selv likte ikke det kl.0630, men det driter vi gutta i... :)

Jeg både gleder meg og gruer meg til dette. Jeg er ikke nødvendigvis jævlig god med barn. Jeg gjør dette alene også, så all mulig innspill er jeg takknemlig for. Noe Judas Priest, litt Yngwie, Metallica, Dream Theater, Meshuggah, Pantera hadde passet meg bra, men fyr gjerne løs om hva som kan være bra her.. :)

Covra ikke Black ingvars en haug med barnelåter på ei skive...?

Jepp, både pippi langstrømp og emil blant annet! artige greier :)

Hadde det vært meg ville jeg kjørt noen kjente sanger for barna uten å sprenge øra av dem.. kanskje de synes det da er litt tøft med rock og metall kontra at det står en diger kar der å skriker mens vinduene sprekker..

Hadde jo vært stas at de faktisk kanskje får sansen for sjangerne kontra at de bare blir skremt.. Men uansett veldig kult av barnehagen!

Intressant. För det första, hur gamla är barna? Men som Castor skriver, låt de medverka. Inte ta med fingitarren som inte tål att fingras på. Ta utgångspunkt i ett uttrykk som barna kan känna igen sig i, till exempel få tag på en projektor och visa

på en vägg, säkert många av barna som kan relatera till Sebbes rörelsemönster där, energi, hopp och spring. Gör klart för personalet på förhand att det är lov för barna att bevega sig och att detta inte är en sitta-stille-aktivitet. Musik ska upplevas med hela kroppen, right :) .

Da er "barnehagegigen" ferdig.

Det må vel sies å være en ubetinget suksess. Samtlige barn hadde fingene i øra i det de kom inn på rommet. :) Der hadde jeg klargjort en liten scene, og jeg sa at når de kom inn var alle rockestjerner, og de måtte når som helst innta scenen for headbanging og at stort sett alt var lov.

Jeg hadde klargjort musikk også. Jeg innrømmer at jeg ga litt f... i hva som ville vært det beste, og hadde med meg 4 sanger på backingtrack. Sangene var som følger:

Judas Priest - Painkiller: Her trur jeg samtlige unger, inkl. de som jobbet der hadde fingra i ørene i starten... :) Unntaket her var min egen sønn på 3,5 år som hoppet opp på scenen og gjorde seg til. :) Stolt far! :)

Black Ingvars - Pippi Langstømpe: Det ble en fulltreffer! Barna synes det var dritmorsomt, og ganske mange sang faktisk litt. De som jobbet der lo leeeenge... :)

Black Ingvars - Emil i lønneberget: Dette er er min sønns favoritt, og det smittet jammen meg over også. Dette er vel det nærmeste man kommer fest i barnehagen, og mer rockstar har jeg vel aldri følt meg.. :)

Dio - Holy Diver: Her tok jeg den fullt ut! På med solbrillene og spilling ned på knærne og max Yngwie-opptreden! De lo vel mer enn hørte på trur jeg, og midt i sangen hadde noen fra skolen hørt musikk, så det var kommet et par tilskuere til. Morsomt!

Avslutta med at alle fikk prøve gitaren og skru litt på ampen litt sånn. Etterpå måtte jeg sitte sammen med barnehage-gjengen å spise lunsj, og 2/3 av alle jentene og min sønn skulle ha nuss før jeg dro! Dette var dritkult, og etter det jeg skjønte var jeg velkommen senere også.. Hehehe.. :)

• Like 3