Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en brukket hals


Anbefalte innlegg

Ser det er en annen ny tråd angående en brukket hals, så jeg tenkte jeg skulle legge ut mitt prosjekt her også :) Glemte dessverre å ta bilder før liming, men det kommer et par etter liming. Halsen hadde ett ganske langt brudd som endte ett par cm over nøtta. Den hadde også hatt ett mindre brudd ett annet sted tidligere. I tillegg manget det noen fliser på ca 1x1cm i enden på bruddet. Limingen ble foretatt med vanlig trelim (Cascol med svart kork) og ser ut til å holde bra. For å fylle ut området som manglet treverk og for å jevne ut området der tvingen satt (ja, jeg skrudde litt for hardt til slik at det ble en liten dump på baksiden...) så brukte jeg superlim og natron. Det ser kanskje litt hakkete ut på bildet, men det er helt glatt og fint. Det ser kanskje stygt ut, men det driter jeg i. Jeg skal spille på den, ikke ha den til utstilling :)

Det som er litt problematisk er at nøtta antageligvis er litt for lav - ett par av strengene tar nedi første bånd. Ellers har den lav og fin action og lite fretbuzz. Trussroden er helt slakk og halsen er rimelig rett, men det kan hende strengene får dratt littegrane bue på halsen slik at problemet forsvinner. Har satt på 011-052 så får vi se etter ett par dager. vis ikke - hva er løsningen? Ny nøtt, eller er det mulig å bygge litt opp under den eksisterende? Eller kan en slipe littegranne på de første par båndene for å utjevne?

t_201322_epi.JPG

t_201322_epi_hals.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil lim! Neida - har som kjent troa på trelim jeg :-)

Skøyten kunne jo sett penere ut, men dette er jo ikke så enkelt på lakkerte halser vil jeg tro, men kanskje litt tusj og blank negllakk før pussing hadde hjulpet? Uansett, er helt eni med deg i at spillbarhet er viktigst - godt jobba!

Ang nøtta så ville jeg hlt klart prøvd å bygge den opp før noe anna. Jeg er jo fullstendig ufaglært, men jeg hadde prøvd å lime på en passelig tykk plastikbit under nøtta(sidene kan kappes/pusses til etterpå). Når du så har en litt for høy nøtt så er det jo enklere å file den ned til riktig høyde.

Men er sikkert noen som har noen bedre ninjatriks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlim kan man slipe/polere til glans hvis man ønsker. Ikke noe problem. Og som nevnt, jeg har brukt superlim og bakepulver til å bygge opp. Fungerte helt fint. I ettertid har jeg lært at han som fortalte meg det, hadde misforstått oversettelsen fra engelsk, og at natron er enda bedre. Har ikke testet det enda.

Jeg kan ikke høre forskjell på lyden før og etter, men det kan man sikkert hvis man er "Nutnazi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) Har en Ibanez RG450 som brakk halsen midt på 90-tallet. Den ble limt profft hos reparatør, men etter ca 5 år så gikk den av mystiske grunner opp i limingen igjen (kan ha vært en mandagsjobb kanskje). Limte den deretter med Cascol med svart kork (den "vanlige" trelimen) og det holder den dag i dag. Nå skal det sies at denne gitaren ikke er mye i bruk lenger, men den har til tider blitt behandlet rimelig hardhendt.

Har strammet opp strengene på Epiphonen så jeg satser på at den krummer halsen litt etter hvert.

Hvis nøtta skal løsnes - er det rå makt eller er det andre spesialtriks som må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke rå makt, men veldig lite makt veldig mange ganger.

Det første du gjør er å kutte deg gjennom lakklag, hvis det er lakket helt inntil. En brytebladskniv og ev. en elektrikerbaufil er fint til det.

Du kan godt varme opp litt til la oss si rundt femti grader, gjerne med hjelp av en 60-wattspære i en gammel leselampe eller noe. Så bender du forsiktig fra der du kommer til med et skarpt og godt huggjern.

Virker ikke det, så kan du knakke litt forsiktig her og der med en liten hammer, skaftet på en skrutrekker eller lignende. Mere huggjern.

Stort sett løsner ting etter et par slike runder. Jeg tror du skjønner lunta. :)

Dan Erlewine har på en DVD en lang episode hvor han fjerner en gjenstridig variant fra både LP og Tele. Jeg har "lært" disse teknikkene derfra, og har gjort det selv med hell etter å ha knekt flere ved å bruke for mye makt. Altså, mange små knakk er bedre enn et par store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker det, men jeg hadde festet den med en liten dråpe trelim. Skal man skifte strenger i en fei på et mørkt sted, og så vips..

Noen bruker en liten dråpe superlim. Jeg har brukt begge deler, men har ikke tatt av noen av de, så jeg aner ikke hva som er "best" i sammenhengen. Trolig spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På G- gitarer så der det jo ikke noe spor man setter den i. Ligger bak gripebrettet. "Kniper" f.eks. telen skikkelig, er det jo unødvendig, for all del. Avhenger av gitaren, og hvordan den er lagd. Poenget er at den ikke er helt løs. For så, vips..

"Hei, publikum. Vi skal ha et kvarters pause, med fullt lys på scenen, mens vi leter etter en del til en gitar. Men kos dere, festen fortsetter!" Populært?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtta løsnet lett etter litt skjæring og bending med en tapetkniv. Fylte litt superlim og natron under og slipte litt og vips en litt høyere nøtt og ingen fretbuzz. Kan hende de første båndene skulle vært slipt littegranne, men får la halsen leve litt med stengene på før jeg gjør noe mere.

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="CastorFiber" data-cid="617639" data-time="1359847879" data-date="I går, 00:31"><p>

På G- gitarer så der det jo ikke noe spor man setter den i. Ligger bak gripebrettet. "Kniper" f.eks. telen skikkelig, er det jo unødvendig, for all del. Avhenger av gitaren, og hvordan den er lagd. Poenget er at den ikke er helt løs. For så, vips..<br />

<br />

"Hei, publikum. Vi skal ha et kvarters pause, med fullt lys på scenen, mens vi leter etter en del til en gitar. Men kos dere, festen fortsetter!" Populært?</p></blockquote>

Det å bytte alle strengene er veldig lite populært uansett om du må lete etter oversadelen eller ikke under en konsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.