Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er "lite brukt" i dine øyne?


Knewt

Anbefalte innlegg

Heisann

Virker på meg som om folk har forskjellige oppfatninger av hva som går som "lite brukt".

I akkurat dette tilfellet er det snakk om en amp, men dette er egentlig en generell tråd for "lite brukt"-oppfatninger.

Hva mener du?

Holder det at det du skal kjøpe/selge ser ut som det er tilnærmet nytt?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell på lite brukt og pent brukt? Jeg må jo si at hvis noe er mye brukt, men fortsatt ser ut som om det bortimot nytt, vil det i de fleste tilfeller gi en indikasjon på at utstyret er godt tatt vare på og vedlikeholdt. Det kan jo være vel så bra som "lite brukt", og forteller kanskje noe om den som selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite brukt mener jeg betyr at noe er brukt lite tidsmessig. Altså at gjenstanden har få brukstimer. Den kan likevel ha vært med på gigs og blitt kjørt til sine ytterpunkter av ytelse de få gangene den er brukt. En slik gjenstand vil jevnt over ha lite slitasje, men det er dermed ikke sagt at noe ikke har gått i stykker. Et høyttalerelement kan være sprengt selv om den er lite brukt, for eksempel.

Pent brukt mener jeg betyr at noe er brukt med forsiktighet når det er brukt, men at det likevel kan ha vært brukt med normal hyppighet i levetiden. Dette er typisk noe som har vært lite flyttet på, gjerne brukt av kun en person og som har stått beskyttet når den ikke har vært i bruk. Den kan gjerne ha normal slitasje, men ikke ha ting som er ødelagt av hard bruk.

Jeg så nylig på en bass på nett som var oppgitt til å være "lite brukt". Likevel var det på bildene (som var ærlige) tydelig at strengene hadde gitt synlig slitasje i gripebrettet og man kunne ane synlig båndslitasje. Mulig den var lite brukt, men den som har brukt den har altså frettet så hardt at strengen har slitt mot gripebrettet. Kan godt være den var lite brukt som lovet, men ikke pent brukt, tydeligvis.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter innledet med, så handler dette om forskjellige oppfatninger, samt ofte også om å pynte brura.

Derfor er det ofte intetsigende, og greiest å sjekke ut konkret.

- Hvor gammel?

- Hvor mye brukt?

- Hva slags tilstand?

- Båndslitasje?

- Service?

- Siste rørskift?

- Skader?

osv osv.

Hjelper ikke om selger syntes noe er strøkent hvis du sjøl mener motsatt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.