Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koa nekkeknekk


Anbefalte innlegg

Fikk nylig en DC127 KOA med brukket hals i posten. Og bare for å ha det klart - jeg kjøpte den slik :-) Gitaren har ikke vært rørt siden halsen knakk.

Som kjent har denne gitaren gjennomgående hals, så om den skal reddes så må det limes!

Utgangspunktet:

koa_1.jpg

Knekken er like under headstoken - heligvis går den ganske på langs med halsen. Steg 1 var å få delt halsen i to, det var lettere sagt enn gjort pga truss-roden, men etter litt kutting, knekking og en hel masse lirking kom den løs:

koa_2.jpg

koa_3.jpg

Etter å ha fått delene fra hverandre renset jeg litt opp og satte sammen igjen for så å gjenta prosessen nok ganger til at jeg hadde tro på at det skulle gå greit å få dem sammen med limet på.

I dag bar det til biltema for å kjøpe klemmer og lim. Jeg kikket litt rundt på nett ang. lim og noterer meg at det er mange meninger der ute... Jeg endte opp på godt gammeldags trelim(ikke den frostsikre typen). Vel så viktig er det med nok klemmer til å få press på så store deler av bruddet som mulig.

koa_4.jpg

Klabbet på lim:

koa_5.jpg

koa_6.jpg

koa_7.jpg

koa_8.jpg

Satte sammen øksa og kjørte på med klemmer:

koa_9.jpg

koa_10.jpg

koa_11.jpg

Etter et par timer tok jeg av klemmene og pusset litt på de værste sammenføyningene. Synes ikke det ser galt ut etter bare litt pussejobb:

koa_12.jpg

koa_13.jpg

koa_14.jpg

Nå har jeg akkurat limt inn en av flisene som knakk av(hullene en kan se i blidet over). Så er planen å fylle det andre hullet og evt sprekker med en mørk brun filler(type brukt på parkett) for så å pusse alt slett og fint. Tilsist må det jo oljes opp.

Tror faktisk at det kan bli et ganske så bra resultat! Flere blider kommer ettersom ting skrider frem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge med på hvordan dette går! Er trelim virkelig sterkt nok til å tåle presset fra gitarstrengene? Håper det fungerer for gitaren var skikkelig fin. Alltid likt disse Carvinsakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt vanlig trelim, selv om det kan hende det fungerer. Problemet er at mange typer trelim aldri herder, dvs blir hardt. Det bør du være obs på, altså at bruddet kan begynne å vandre når du strenger opp gitaren. Vanlig lim å bruke er av type titebond. Denne herder på 24 timer og blir hardere enn treet du limer. Andre typer er hideglue, disse herder også til steinharde føyninger men er ikke like sterke. Altså, så lenge limet blir helt hardt kan det brukes :)

Ellers ser det ut som du har reparert bruddet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte nøyaktig det samme som kristoffereide. Ville ha brukt et annet lim. Men når du nå engang har fått det sammen, så ville jeg i hvert fall ha venta til det var skikkelig herdet før jeg satte på strenger. Helst et par døgn i god romtemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, limtype, bra du ikke brukte vinterlim, i det minste.

Videre, ikke for å kritisere, men for at andre som leser kanskje kan få med seg noe, det er ingen fordel å bruke så mye lim som det du spanderte hvis man bruker denne typen lim. Herdelim, type tokomponent/epoxy, ja, men PVAC-lim er ikke sterkt i seg selv, og det er ønskelig med en så tynn hinne som mulig. Du bør la gitaren ligge i romtemperatur i minst sju dager før du strenger opp dette, ganske enkelt fordi det tar så lang tid får limfugen får full styrke.

Nå skal det jo legges til at det ikke er slik at det er en rett måte å gjøre dette på, og alle andre teknikker og limtyper ender i garantert katastrofe. Så sort/hvit er det ikke. Det sagt, vinterlim er ikke lurt, for det tørker aldri helt.

Eller ser det jo ut som om du fikk delene bra satt sammen. Det er ikke bestandg like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det er veldig mye hype rundt forskjellige limtyper akkuratt når det hjelper liming av gitarer, så blir veldig spennende å se resultatet.

Jeg har troa, og såvidt jeg har fått med meg fra div snekkere så skal limet være sterkere enn treet i de fleste tilfeller, om det er gjort rett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få legge til at jeg tørket av ganske mye av limet på bildene før jeg gjorde sammenføyningen! Hadde på såpass for å sikre at det randt litt inn steder hvor jeg ikke kom til.

Ellers fant jeg veldig mange meninger der ute ang lim. Og hide, cyanocrylate osv er sikkert flott, men jeg er en litt mer KISS type. Jeg trenger noe som ikke gir meg 2 minutter før det har størknet og som jeg vet hvordan jeg bruker(å drive å varme opp limet i gryter blir for voldsomt ;-) ). Om en bruker limet feil/for sent så er du liksom like langt...

Hovedpoenget slik jeg ser det er at limet må være ok å jobbe med, gi deg tid til å gjøre sammenføyningen skikkelig før noe som helst herder og IKKE være fleksibelt. Så frostsikkert/vinter-trelim unngikk jeg.

Trykket fra strengene er jo ikke 90 grader ut fra headstocken, men mer nedover langs med - og slik sett er jo et såpass langsgående brudd ikke så galt. Og vanlig trelim limer ganske godt under trykk... Min frykt er nesten heller at treverket er skadet nok rett rundt knekken til at det blir svakt og kan gi seg. Det er mye kreft som er kjørt i fibrene rett rundt knekken også da den knakk.

Men - det kan helt klart være at jeg tar feil og har overvurdert trelimets(og mine egene) egenskaper :-) Dere vil bli oppdatert uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper dette blir bra, jeg.

Du sier du har søkt litt-

Da regner jeg kanskje med at du har sett denne, også. Denne fyren kan nok mer om gitarer enn de fleste.

http://www.frets.com/FretsPages/Luthier/Data/Materials/gluechart.html

Likevel, sånne fyrer som det her, er nok glade i hudlim fordi limfugene enkelt kan "åpnes" igjen mange år etterpå. Han her holder jo mest på med gamle Martins og slikt, det er det ikke så ofte jeg driver med :)

"Titebond" er vel også 14 forskjellige produkter, så det er noe unøyaktig å snakke om det som en type lim. Den mest brukte typen til gitarlaging er vel PA- basert den også, så den helt ekstreme forskejllen på Titbond og Casco er det vel neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har hatt den åpen i en tab i browseren helt siden jeg bestillte gitaren!

Men er som du sier, han er i en litt anna liga. Det er ikke alltid sånn at lekfolk bør bruke samme metoder som fagfolk - får jo etterhvert se om det gjelder i dette tilfellet også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.