Web Analytics
Jump to content

Koa nekkeknekk


Recommended Posts

Fikk nylig en DC127 KOA med brukket hals i posten. Og bare for å ha det klart - jeg kjøpte den slik :-) Gitaren har ikke vært rørt siden halsen knakk.

Som kjent har denne gitaren gjennomgående hals, så om den skal reddes så må det limes!

Utgangspunktet:

koa_1.jpg

Knekken er like under headstoken - heligvis går den ganske på langs med halsen. Steg 1 var å få delt halsen i to, det var lettere sagt enn gjort pga truss-roden, men etter litt kutting, knekking og en hel masse lirking kom den løs:

koa_2.jpg

koa_3.jpg

Etter å ha fått delene fra hverandre renset jeg litt opp og satte sammen igjen for så å gjenta prosessen nok ganger til at jeg hadde tro på at det skulle gå greit å få dem sammen med limet på.

I dag bar det til biltema for å kjøpe klemmer og lim. Jeg kikket litt rundt på nett ang. lim og noterer meg at det er mange meninger der ute... Jeg endte opp på godt gammeldags trelim(ikke den frostsikre typen). Vel så viktig er det med nok klemmer til å få press på så store deler av bruddet som mulig.

koa_4.jpg

Klabbet på lim:

koa_5.jpg

koa_6.jpg

koa_7.jpg

koa_8.jpg

Satte sammen øksa og kjørte på med klemmer:

koa_9.jpg

koa_10.jpg

koa_11.jpg

Etter et par timer tok jeg av klemmene og pusset litt på de værste sammenføyningene. Synes ikke det ser galt ut etter bare litt pussejobb:

koa_12.jpg

koa_13.jpg

koa_14.jpg

Nå har jeg akkurat limt inn en av flisene som knakk av(hullene en kan se i blidet over). Så er planen å fylle det andre hullet og evt sprekker med en mørk brun filler(type brukt på parkett) for så å pusse alt slett og fint. Tilsist må det jo oljes opp.

Tror faktisk at det kan bli et ganske så bra resultat! Flere blider kommer ettersom ting skrider frem :-)

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å følge med på hvordan dette går! Er trelim virkelig sterkt nok til å tåle presset fra gitarstrengene? Håper det fungerer for gitaren var skikkelig fin. Alltid likt disse Carvinsakene!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt vanlig trelim, selv om det kan hende det fungerer. Problemet er at mange typer trelim aldri herder, dvs blir hardt. Det bør du være obs på, altså at bruddet kan begynne å vandre når du strenger opp gitaren. Vanlig lim å bruke er av type titebond. Denne herder på 24 timer og blir hardere enn treet du limer. Andre typer er hideglue, disse herder også til steinharde føyninger men er ikke like sterke. Altså, så lenge limet blir helt hardt kan det brukes :)

Ellers ser det ut som du har reparert bruddet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte nøyaktig det samme som kristoffereide. Ville ha brukt et annet lim. Men når du nå engang har fått det sammen, så ville jeg i hvert fall ha venta til det var skikkelig herdet før jeg satte på strenger. Helst et par døgn i god romtemp.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, limtype, bra du ikke brukte vinterlim, i det minste.

Videre, ikke for å kritisere, men for at andre som leser kanskje kan få med seg noe, det er ingen fordel å bruke så mye lim som det du spanderte hvis man bruker denne typen lim. Herdelim, type tokomponent/epoxy, ja, men PVAC-lim er ikke sterkt i seg selv, og det er ønskelig med en så tynn hinne som mulig. Du bør la gitaren ligge i romtemperatur i minst sju dager før du strenger opp dette, ganske enkelt fordi det tar så lang tid får limfugen får full styrke.

Nå skal det jo legges til at det ikke er slik at det er en rett måte å gjøre dette på, og alle andre teknikker og limtyper ender i garantert katastrofe. Så sort/hvit er det ikke. Det sagt, vinterlim er ikke lurt, for det tørker aldri helt.

Eller ser det jo ut som om du fikk delene bra satt sammen. Det er ikke bestandg like lett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at det er veldig mye hype rundt forskjellige limtyper akkuratt når det hjelper liming av gitarer, så blir veldig spennende å se resultatet.

Jeg har troa, og såvidt jeg har fått med meg fra div snekkere så skal limet være sterkere enn treet i de fleste tilfeller, om det er gjort rett da.

Link to comment
Share on other sites

Må få legge til at jeg tørket av ganske mye av limet på bildene før jeg gjorde sammenføyningen! Hadde på såpass for å sikre at det randt litt inn steder hvor jeg ikke kom til.

Ellers fant jeg veldig mange meninger der ute ang lim. Og hide, cyanocrylate osv er sikkert flott, men jeg er en litt mer KISS type. Jeg trenger noe som ikke gir meg 2 minutter før det har størknet og som jeg vet hvordan jeg bruker(å drive å varme opp limet i gryter blir for voldsomt ;-) ). Om en bruker limet feil/for sent så er du liksom like langt...

Hovedpoenget slik jeg ser det er at limet må være ok å jobbe med, gi deg tid til å gjøre sammenføyningen skikkelig før noe som helst herder og IKKE være fleksibelt. Så frostsikkert/vinter-trelim unngikk jeg.

Trykket fra strengene er jo ikke 90 grader ut fra headstocken, men mer nedover langs med - og slik sett er jo et såpass langsgående brudd ikke så galt. Og vanlig trelim limer ganske godt under trykk... Min frykt er nesten heller at treverket er skadet nok rett rundt knekken til at det blir svakt og kan gi seg. Det er mye kreft som er kjørt i fibrene rett rundt knekken også da den knakk.

Men - det kan helt klart være at jeg tar feil og har overvurdert trelimets(og mine egene) egenskaper :-) Dere vil bli oppdatert uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper dette blir bra, jeg.

Du sier du har søkt litt-

Da regner jeg kanskje med at du har sett denne, også. Denne fyren kan nok mer om gitarer enn de fleste.

http://www.frets.com/FretsPages/Luthier/Data/Materials/gluechart.html

Likevel, sånne fyrer som det her, er nok glade i hudlim fordi limfugene enkelt kan "åpnes" igjen mange år etterpå. Han her holder jo mest på med gamle Martins og slikt, det er det ikke så ofte jeg driver med :)

"Titebond" er vel også 14 forskjellige produkter, så det er noe unøyaktig å snakke om det som en type lim. Den mest brukte typen til gitarlaging er vel PA- basert den også, så den helt ekstreme forskejllen på Titbond og Casco er det vel neppe.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, har hatt den åpen i en tab i browseren helt siden jeg bestillte gitaren!

Men er som du sier, han er i en litt anna liga. Det er ikke alltid sånn at lekfolk bør bruke samme metoder som fagfolk - får jo etterhvert se om det gjelder i dette tilfellet også :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå får man priser inkludert MVA til Norge i nettbutikken. Ingen fortollingsgebyr lenger, kun frakt opp til et visst beløp. Ved retur etc slipper man hassle med å søke returnert mva osv da de har en norsk adresse som betjener dette.
    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.