Web Analytics
Jump to content

Koa nekkeknekk


Recommended Posts

Fikk nylig en DC127 KOA med brukket hals i posten. Og bare for å ha det klart - jeg kjøpte den slik :-) Gitaren har ikke vært rørt siden halsen knakk.

Som kjent har denne gitaren gjennomgående hals, så om den skal reddes så må det limes!

Utgangspunktet:

koa_1.jpg

Knekken er like under headstoken - heligvis går den ganske på langs med halsen. Steg 1 var å få delt halsen i to, det var lettere sagt enn gjort pga truss-roden, men etter litt kutting, knekking og en hel masse lirking kom den løs:

koa_2.jpg

koa_3.jpg

Etter å ha fått delene fra hverandre renset jeg litt opp og satte sammen igjen for så å gjenta prosessen nok ganger til at jeg hadde tro på at det skulle gå greit å få dem sammen med limet på.

I dag bar det til biltema for å kjøpe klemmer og lim. Jeg kikket litt rundt på nett ang. lim og noterer meg at det er mange meninger der ute... Jeg endte opp på godt gammeldags trelim(ikke den frostsikre typen). Vel så viktig er det med nok klemmer til å få press på så store deler av bruddet som mulig.

koa_4.jpg

Klabbet på lim:

koa_5.jpg

koa_6.jpg

koa_7.jpg

koa_8.jpg

Satte sammen øksa og kjørte på med klemmer:

koa_9.jpg

koa_10.jpg

koa_11.jpg

Etter et par timer tok jeg av klemmene og pusset litt på de værste sammenføyningene. Synes ikke det ser galt ut etter bare litt pussejobb:

koa_12.jpg

koa_13.jpg

koa_14.jpg

Nå har jeg akkurat limt inn en av flisene som knakk av(hullene en kan se i blidet over). Så er planen å fylle det andre hullet og evt sprekker med en mørk brun filler(type brukt på parkett) for så å pusse alt slett og fint. Tilsist må det jo oljes opp.

Tror faktisk at det kan bli et ganske så bra resultat! Flere blider kommer ettersom ting skrider frem :-)

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å følge med på hvordan dette går! Er trelim virkelig sterkt nok til å tåle presset fra gitarstrengene? Håper det fungerer for gitaren var skikkelig fin. Alltid likt disse Carvinsakene!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt vanlig trelim, selv om det kan hende det fungerer. Problemet er at mange typer trelim aldri herder, dvs blir hardt. Det bør du være obs på, altså at bruddet kan begynne å vandre når du strenger opp gitaren. Vanlig lim å bruke er av type titebond. Denne herder på 24 timer og blir hardere enn treet du limer. Andre typer er hideglue, disse herder også til steinharde føyninger men er ikke like sterke. Altså, så lenge limet blir helt hardt kan det brukes :)

Ellers ser det ut som du har reparert bruddet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte nøyaktig det samme som kristoffereide. Ville ha brukt et annet lim. Men når du nå engang har fått det sammen, så ville jeg i hvert fall ha venta til det var skikkelig herdet før jeg satte på strenger. Helst et par døgn i god romtemp.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, limtype, bra du ikke brukte vinterlim, i det minste.

Videre, ikke for å kritisere, men for at andre som leser kanskje kan få med seg noe, det er ingen fordel å bruke så mye lim som det du spanderte hvis man bruker denne typen lim. Herdelim, type tokomponent/epoxy, ja, men PVAC-lim er ikke sterkt i seg selv, og det er ønskelig med en så tynn hinne som mulig. Du bør la gitaren ligge i romtemperatur i minst sju dager før du strenger opp dette, ganske enkelt fordi det tar så lang tid får limfugen får full styrke.

Nå skal det jo legges til at det ikke er slik at det er en rett måte å gjøre dette på, og alle andre teknikker og limtyper ender i garantert katastrofe. Så sort/hvit er det ikke. Det sagt, vinterlim er ikke lurt, for det tørker aldri helt.

Eller ser det jo ut som om du fikk delene bra satt sammen. Det er ikke bestandg like lett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at det er veldig mye hype rundt forskjellige limtyper akkuratt når det hjelper liming av gitarer, så blir veldig spennende å se resultatet.

Jeg har troa, og såvidt jeg har fått med meg fra div snekkere så skal limet være sterkere enn treet i de fleste tilfeller, om det er gjort rett da.

Link to comment
Share on other sites

Må få legge til at jeg tørket av ganske mye av limet på bildene før jeg gjorde sammenføyningen! Hadde på såpass for å sikre at det randt litt inn steder hvor jeg ikke kom til.

Ellers fant jeg veldig mange meninger der ute ang lim. Og hide, cyanocrylate osv er sikkert flott, men jeg er en litt mer KISS type. Jeg trenger noe som ikke gir meg 2 minutter før det har størknet og som jeg vet hvordan jeg bruker(å drive å varme opp limet i gryter blir for voldsomt ;-) ). Om en bruker limet feil/for sent så er du liksom like langt...

Hovedpoenget slik jeg ser det er at limet må være ok å jobbe med, gi deg tid til å gjøre sammenføyningen skikkelig før noe som helst herder og IKKE være fleksibelt. Så frostsikkert/vinter-trelim unngikk jeg.

Trykket fra strengene er jo ikke 90 grader ut fra headstocken, men mer nedover langs med - og slik sett er jo et såpass langsgående brudd ikke så galt. Og vanlig trelim limer ganske godt under trykk... Min frykt er nesten heller at treverket er skadet nok rett rundt knekken til at det blir svakt og kan gi seg. Det er mye kreft som er kjørt i fibrene rett rundt knekken også da den knakk.

Men - det kan helt klart være at jeg tar feil og har overvurdert trelimets(og mine egene) egenskaper :-) Dere vil bli oppdatert uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper dette blir bra, jeg.

Du sier du har søkt litt-

Da regner jeg kanskje med at du har sett denne, også. Denne fyren kan nok mer om gitarer enn de fleste.

http://www.frets.com/FretsPages/Luthier/Data/Materials/gluechart.html

Likevel, sånne fyrer som det her, er nok glade i hudlim fordi limfugene enkelt kan "åpnes" igjen mange år etterpå. Han her holder jo mest på med gamle Martins og slikt, det er det ikke så ofte jeg driver med :)

"Titebond" er vel også 14 forskjellige produkter, så det er noe unøyaktig å snakke om det som en type lim. Den mest brukte typen til gitarlaging er vel PA- basert den også, så den helt ekstreme forskejllen på Titbond og Casco er det vel neppe.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, har hatt den åpen i en tab i browseren helt siden jeg bestillte gitaren!

Men er som du sier, han er i en litt anna liga. Det er ikke alltid sånn at lekfolk bør bruke samme metoder som fagfolk - får jo etterhvert se om det gjelder i dette tilfellet også :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.