Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store krakeladen


Audun

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Skaftetryne skrev:

Aged er vel den rette benevnelsen ja. Vos er vel kanskje aged hardware også? 

VOS er forkortelse for Vintage Original Spec. Det betyr at hardware er aged og finish blir behandlet med en slags guff som skal gi gitaren litt mer patina. Den guffa forsvinner etter hvert. Hvis gitaren er aged betyr det at den er påført slitasje-merker og hakk samt fake krakelering i varierende grad. Noe som også kan kalles reliced.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom vel også modeller uten VOS-guffen, men som jeg mener kostet mer enn de med VOS-guffe..., og VOS-guffen lot seg vel fjerne med polering og litt rubbing. Mener å ha lest noen steder at Virtuoso-rub/polish tok den guffen ganske greit.

Jeg likte godt VOS-guffen på den R7en jeg hadde, men må polere litt opp bak halsen da guffen ikke gjør stort annet enn spillemessig skade akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Det kom vel også modeller uten VOS-guffen, men som jeg mener kostet mer enn de med VOS-guffe..., og VOS-guffen lot seg vel fjerne med polering og litt rubbing. Mener å ha lest noen steder at Virtuoso-rub/polish tok den guffen ganske greit.

Jeg likte godt VOS-guffen på den R7en jeg hadde, men må polere litt opp bak halsen da guffen ikke gjør stort annet enn spillemessig skade akkurat der.

VOS-guffen er helt borte på begge mine, og har vært det lenge. Uten at jeg har brukt noe som helst slags rubbing eller polering. Jeg vet at mange gjorde det når de fikk de nye. Grunnen til at VOS var billigere, var sikkert at de ikke trengte å bruke like mye tid på sluttfinishen. Mulig de også brukte færre strøk lakk.

Jeg ser at Re-issuene fortsatt betegnes som VOS-finish, men jeg synes lakken på gitarene ser blankere ut nå, selv om hardware fortsatt har patina. Mulig jeg tar feil, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.