Web Analytics
Jump to content

Aktiv eller passive elektronikk


simenandreas

Recommended Posts

For meg spiller det ingen rolle om bassen er aktiv eller passiv, bare den er bra. Jeg har begge deler, og bruker de om hverandre uten å tenke på elektronikken. Hvis du har veldig spesifikke lydpreferanser, så kan det være et poeng å bruke enter aktiv eller passiv, eller hvis du har et mindre bra bassanlegg, så kan det være greit med flere justeringsmuligheter på bassen. Noen skrur også mye på bassen fra låt til låt.

Du må bare prøve å definere hva du er ute etter, og velge deretter.

Hva slagsmusikk spiller du, hvilke bassister/band liker du osv

Link to comment
Share on other sites

Aktiv kan låte fett, men jeg begynner å bli mer og mer på passiv selv, hvertfall pickuper, de låter mer direkte, "organisk" og tilstede i min verden, samt at jeg har bedre kontroll over min egen dynamikk. Batteri er jo en "ulempe" selv om du bare trenger å bytte de sånn 1 gang i året i de fleste aktive basser.

Og her må du egentlig skille mellom Passive, Passive med aktiv preamp (det vanligste) og aktive pickuper. Den perfekte bassen for meg vil egentlig være en passiv Rickenbacker 4003 med 1 volum og 1 blendknapp, så passivt som jeg kan få det, hehe.

Link to comment
Share on other sites

For meg spiller det ingen rolle om bassen er aktiv eller passiv, bare den er bra. Jeg har begge deler, og bruker de om hverandre uten å tenke på elektronikken. Hvis du har veldig spesifikke lydpreferanser, så kan det være et poeng å bruke enter aktiv eller passiv, eller hvis du har et mindre bra bassanlegg, så kan det være greit med flere justeringsmuligheter på bassen. Noen skrur også mye på bassen fra låt til låt.

Du må bare prøve å definere hva du er ute etter, og velge deretter.

Hva slagsmusikk spiller du, hvilke bassister/band liker du osv

Jeg er ikke nybegynner og ute etter ny bass, lurte bare på hva dere forestrekker ;)

Likt som Thunder Fingers er jeg også stor fan av passive basser. Føler man får litt mer av lyden fra treverket og fretsa i bassen. Digger å mekke litt stringbuzz med litt digging i strengene! :)

Men synes aktivt kan være veldig nyttig i studio hvis du ikke blir helt fornøyd med lyden. Kjøre man direkt i DI-boks kan lyden bli litt tynn med et klart lydkort

Link to comment
Share on other sites

Min standardbass (en rimelig Cort Artisan C4 LTD) har kun aktive tonekontroller (bass og diskant), men kan også bypasse hele det aktive kretsløpet ved å trekke opp volumknotten.

Det synes jeg er en ganske fleksibel løsning. Mulighet til å forme lyden med EQ, men også å få mer "treverksfølelsen" ved å kjøre helt passivt.

Må si det er noe eget likevel med å kunne gi litt ekstra omph i dypbassen når det trengs (kan sikkert også løses med pedaler osv, men det er kjekt å ha det hands on på instrumentet).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke nybegynner og ute etter ny bass, lurte bare på hva dere forestrekker ;)

Likt som Thunder Fingers er jeg også stor fan av passive basser. Føler man får litt mer av lyden fra treverket og fretsa i bassen. Digger å mekke litt stringbuzz med litt digging i strengene! :)

Men synes aktivt kan være veldig nyttig i studio hvis du ikke blir helt fornøyd med lyden. Kjøre man direkt i DI-boks kan lyden bli litt tynn med et klart lydkort

Klart du er ute etter ny bass, hvem prøver du å lure? ;)

I studio foretrekker jeg helt klart passiv bass, den legger seg mye mer naturlig i lydbildet enn aktive. Tynn DI lyd er enkelt å fikse i miks som regel, evt så er det bare å kikke opp bassamp ved tracking, evt reampe senere.

Link to comment
Share on other sites

Eg bytter mellom en G&L l2000 og en Precision. Begge bassene har sine fordeler og ulemper. Den aktive G&L'en har større justeringsmuligheter rett på bassen og er rask og enkel og justere mellom låter. Mens Precision har den ene lyden, den lyden den gjør så utrolig bra og som legger seg perfekt i miksen.

Det som eg ser på som et lite problem som du også bør tenke gjennom er justeringene som må utføres ved bytte av bass. Det er tiltak og justere om effektpedaler og justere gain på amp når du skifter mellom passiv og aktiv elektronikk. Så om du for eksempel har passiv fra før, vil det å velge en passiv igjen gjøre ting lettere for deg om du ønsker å bytte bass under en gig.

Link to comment
Share on other sites

Eg bytter mellom en G&L l2000 og en Precision. Begge bassene har sine fordeler og ulemper. Den aktive G&L'en har større justeringsmuligheter rett på bassen og er rask og enkel og justere mellom låter. Mens Precision har den ene lyden, den lyden den gjør så utrolig bra og som legger seg perfekt i miksen.

Det som eg ser på som et lite problem som du også bør tenke gjennom er justeringene som må utføres ved bytte av bass. Det er tiltak og justere om effektpedaler og justere gain på amp når du skifter mellom passiv og aktiv elektronikk. Så om du for eksempel har passiv fra før, vil det å velge en passiv igjen gjøre ting lettere for deg om du ønsker å bytte bass under en gig.

Spiller du ofte gigs med flere basser?

Jeg pleier aldri å ta med meg flere enn en bass. Føler jeg klarer meg godt med en bass til gig hvis jeg spiller med samme band og lydbilde

Link to comment
Share on other sites

Nei, egentlig ikke. Spiller eg for eksempel en låt med plekter syns jo eg at det låter best på en Precision, selv om det nok ikke er noen i publikum som ville hørt forskjell. Hadde da bassene hatt samme output, hadde eg nok byttet da eg uansett har med begge for å ha en i backup.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar ALDRI på spillejobb med kun ett instrument. Mitt livs første konsert som bassist begynte A-strengen å tvinne seg opp halvveis i andre låta. Med kun ett instrument, og uten ekstra strenger, måtte jeg jo da spille resten av konserten uten A-streng. Det var jævlig vanskelig da, og fortsatt ugunstig. Selv om det sjeldent skjer, så vet jeg at det kan skje, og da er det greit å bare kunne bytte instrument i stedet for å begynne med strengeskift og slikt midt i konserten. Dersom dette ikke skjer (med andre ord: hver eneste konsert siden) så bytter jeg aldri bass underveis.

Som regel har jeg med meg to basser med relativt lik karakteristikk og output, og om forskjellen er stor så er jeg kjent med forskjellene så jeg lett kan justere om det som trengs.

Ellers bryr jeg meg fletta om ting er aktivt eller passivt på en bass så lenge det låter bra. Har i alle år spilt Fender Jazzbass, helt passiv, og trives kjempegodt med det, men jeg har også prøvd basser med aktive pickups og aktive preamps, og det er mye av dette som har hørtes veldig bra ut også.

Link to comment
Share on other sites

Det hender at jeg har brukt flere basser på scenen. Da fordi sangene er i forskjellige tuninger. Dette var mens jeg spilte i coverband. Da hadde begge bassene passiv elektronikk.

Per dags dato har jeg en passiv Fender P-bass, en aktiv EBMM Bongo og en aktiv Ibanez EDB555. Fendern og Bongon er mest i bruk. For tiden er P-bassen stemt DGCF, mens Bongoen er i BEADG. Brukes i forskjellige band.


Når det gjelder hva jeg foretrekker er det egentlig ikke om den er aktiv eller passiv som er hovedtingen jeg ser på. P-bassen har veldig stor og mektig lyd, og det liker jeg. Den fyller godt ut. Det gjør forsåvidt Bongoen også, men den har jo mange fler valgmuligheter. Blir nesten forvirra, og har ikke helt fått satt meg inn i EQ-en i den. Men det kommer seg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.