Web Analytics
Jump to content

Aktiv eller passive elektronikk


simenandreas
 Share

Recommended Posts

For meg spiller det ingen rolle om bassen er aktiv eller passiv, bare den er bra. Jeg har begge deler, og bruker de om hverandre uten å tenke på elektronikken. Hvis du har veldig spesifikke lydpreferanser, så kan det være et poeng å bruke enter aktiv eller passiv, eller hvis du har et mindre bra bassanlegg, så kan det være greit med flere justeringsmuligheter på bassen. Noen skrur også mye på bassen fra låt til låt.

Du må bare prøve å definere hva du er ute etter, og velge deretter.

Hva slagsmusikk spiller du, hvilke bassister/band liker du osv

Link to comment
Share on other sites

Aktiv kan låte fett, men jeg begynner å bli mer og mer på passiv selv, hvertfall pickuper, de låter mer direkte, "organisk" og tilstede i min verden, samt at jeg har bedre kontroll over min egen dynamikk. Batteri er jo en "ulempe" selv om du bare trenger å bytte de sånn 1 gang i året i de fleste aktive basser.

Og her må du egentlig skille mellom Passive, Passive med aktiv preamp (det vanligste) og aktive pickuper. Den perfekte bassen for meg vil egentlig være en passiv Rickenbacker 4003 med 1 volum og 1 blendknapp, så passivt som jeg kan få det, hehe.

Link to comment
Share on other sites

For meg spiller det ingen rolle om bassen er aktiv eller passiv, bare den er bra. Jeg har begge deler, og bruker de om hverandre uten å tenke på elektronikken. Hvis du har veldig spesifikke lydpreferanser, så kan det være et poeng å bruke enter aktiv eller passiv, eller hvis du har et mindre bra bassanlegg, så kan det være greit med flere justeringsmuligheter på bassen. Noen skrur også mye på bassen fra låt til låt.

Du må bare prøve å definere hva du er ute etter, og velge deretter.

Hva slagsmusikk spiller du, hvilke bassister/band liker du osv

Jeg er ikke nybegynner og ute etter ny bass, lurte bare på hva dere forestrekker ;)

Likt som Thunder Fingers er jeg også stor fan av passive basser. Føler man får litt mer av lyden fra treverket og fretsa i bassen. Digger å mekke litt stringbuzz med litt digging i strengene! :)

Men synes aktivt kan være veldig nyttig i studio hvis du ikke blir helt fornøyd med lyden. Kjøre man direkt i DI-boks kan lyden bli litt tynn med et klart lydkort

Link to comment
Share on other sites

Min standardbass (en rimelig Cort Artisan C4 LTD) har kun aktive tonekontroller (bass og diskant), men kan også bypasse hele det aktive kretsløpet ved å trekke opp volumknotten.

Det synes jeg er en ganske fleksibel løsning. Mulighet til å forme lyden med EQ, men også å få mer "treverksfølelsen" ved å kjøre helt passivt.

Må si det er noe eget likevel med å kunne gi litt ekstra omph i dypbassen når det trengs (kan sikkert også løses med pedaler osv, men det er kjekt å ha det hands on på instrumentet).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke nybegynner og ute etter ny bass, lurte bare på hva dere forestrekker ;)

Likt som Thunder Fingers er jeg også stor fan av passive basser. Føler man får litt mer av lyden fra treverket og fretsa i bassen. Digger å mekke litt stringbuzz med litt digging i strengene! :)

Men synes aktivt kan være veldig nyttig i studio hvis du ikke blir helt fornøyd med lyden. Kjøre man direkt i DI-boks kan lyden bli litt tynn med et klart lydkort

Klart du er ute etter ny bass, hvem prøver du å lure? ;)

I studio foretrekker jeg helt klart passiv bass, den legger seg mye mer naturlig i lydbildet enn aktive. Tynn DI lyd er enkelt å fikse i miks som regel, evt så er det bare å kikke opp bassamp ved tracking, evt reampe senere.

Link to comment
Share on other sites

Eg bytter mellom en G&L l2000 og en Precision. Begge bassene har sine fordeler og ulemper. Den aktive G&L'en har større justeringsmuligheter rett på bassen og er rask og enkel og justere mellom låter. Mens Precision har den ene lyden, den lyden den gjør så utrolig bra og som legger seg perfekt i miksen.

Det som eg ser på som et lite problem som du også bør tenke gjennom er justeringene som må utføres ved bytte av bass. Det er tiltak og justere om effektpedaler og justere gain på amp når du skifter mellom passiv og aktiv elektronikk. Så om du for eksempel har passiv fra før, vil det å velge en passiv igjen gjøre ting lettere for deg om du ønsker å bytte bass under en gig.

Link to comment
Share on other sites

Eg bytter mellom en G&L l2000 og en Precision. Begge bassene har sine fordeler og ulemper. Den aktive G&L'en har større justeringsmuligheter rett på bassen og er rask og enkel og justere mellom låter. Mens Precision har den ene lyden, den lyden den gjør så utrolig bra og som legger seg perfekt i miksen.

Det som eg ser på som et lite problem som du også bør tenke gjennom er justeringene som må utføres ved bytte av bass. Det er tiltak og justere om effektpedaler og justere gain på amp når du skifter mellom passiv og aktiv elektronikk. Så om du for eksempel har passiv fra før, vil det å velge en passiv igjen gjøre ting lettere for deg om du ønsker å bytte bass under en gig.

Spiller du ofte gigs med flere basser?

Jeg pleier aldri å ta med meg flere enn en bass. Føler jeg klarer meg godt med en bass til gig hvis jeg spiller med samme band og lydbilde

Link to comment
Share on other sites

Nei, egentlig ikke. Spiller eg for eksempel en låt med plekter syns jo eg at det låter best på en Precision, selv om det nok ikke er noen i publikum som ville hørt forskjell. Hadde da bassene hatt samme output, hadde eg nok byttet da eg uansett har med begge for å ha en i backup.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar ALDRI på spillejobb med kun ett instrument. Mitt livs første konsert som bassist begynte A-strengen å tvinne seg opp halvveis i andre låta. Med kun ett instrument, og uten ekstra strenger, måtte jeg jo da spille resten av konserten uten A-streng. Det var jævlig vanskelig da, og fortsatt ugunstig. Selv om det sjeldent skjer, så vet jeg at det kan skje, og da er det greit å bare kunne bytte instrument i stedet for å begynne med strengeskift og slikt midt i konserten. Dersom dette ikke skjer (med andre ord: hver eneste konsert siden) så bytter jeg aldri bass underveis.

Som regel har jeg med meg to basser med relativt lik karakteristikk og output, og om forskjellen er stor så er jeg kjent med forskjellene så jeg lett kan justere om det som trengs.

Ellers bryr jeg meg fletta om ting er aktivt eller passivt på en bass så lenge det låter bra. Har i alle år spilt Fender Jazzbass, helt passiv, og trives kjempegodt med det, men jeg har også prøvd basser med aktive pickups og aktive preamps, og det er mye av dette som har hørtes veldig bra ut også.

Link to comment
Share on other sites

Det hender at jeg har brukt flere basser på scenen. Da fordi sangene er i forskjellige tuninger. Dette var mens jeg spilte i coverband. Da hadde begge bassene passiv elektronikk.

Per dags dato har jeg en passiv Fender P-bass, en aktiv EBMM Bongo og en aktiv Ibanez EDB555. Fendern og Bongon er mest i bruk. For tiden er P-bassen stemt DGCF, mens Bongoen er i BEADG. Brukes i forskjellige band.


Når det gjelder hva jeg foretrekker er det egentlig ikke om den er aktiv eller passiv som er hovedtingen jeg ser på. P-bassen har veldig stor og mektig lyd, og det liker jeg. Den fyller godt ut. Det gjør forsåvidt Bongoen også, men den har jo mange fler valgmuligheter. Blir nesten forvirra, og har ikke helt fått satt meg inn i EQ-en i den. Men det kommer seg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.