Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktiv eller passive elektronikk


simenandreas

Anbefalte innlegg

For meg spiller det ingen rolle om bassen er aktiv eller passiv, bare den er bra. Jeg har begge deler, og bruker de om hverandre uten å tenke på elektronikken. Hvis du har veldig spesifikke lydpreferanser, så kan det være et poeng å bruke enter aktiv eller passiv, eller hvis du har et mindre bra bassanlegg, så kan det være greit med flere justeringsmuligheter på bassen. Noen skrur også mye på bassen fra låt til låt.

Du må bare prøve å definere hva du er ute etter, og velge deretter.

Hva slagsmusikk spiller du, hvilke bassister/band liker du osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv kan låte fett, men jeg begynner å bli mer og mer på passiv selv, hvertfall pickuper, de låter mer direkte, "organisk" og tilstede i min verden, samt at jeg har bedre kontroll over min egen dynamikk. Batteri er jo en "ulempe" selv om du bare trenger å bytte de sånn 1 gang i året i de fleste aktive basser.

Og her må du egentlig skille mellom Passive, Passive med aktiv preamp (det vanligste) og aktive pickuper. Den perfekte bassen for meg vil egentlig være en passiv Rickenbacker 4003 med 1 volum og 1 blendknapp, så passivt som jeg kan få det, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle om bassen er aktiv eller passiv, bare den er bra. Jeg har begge deler, og bruker de om hverandre uten å tenke på elektronikken. Hvis du har veldig spesifikke lydpreferanser, så kan det være et poeng å bruke enter aktiv eller passiv, eller hvis du har et mindre bra bassanlegg, så kan det være greit med flere justeringsmuligheter på bassen. Noen skrur også mye på bassen fra låt til låt.

Du må bare prøve å definere hva du er ute etter, og velge deretter.

Hva slagsmusikk spiller du, hvilke bassister/band liker du osv

Jeg er ikke nybegynner og ute etter ny bass, lurte bare på hva dere forestrekker ;)

Likt som Thunder Fingers er jeg også stor fan av passive basser. Føler man får litt mer av lyden fra treverket og fretsa i bassen. Digger å mekke litt stringbuzz med litt digging i strengene! :)

Men synes aktivt kan være veldig nyttig i studio hvis du ikke blir helt fornøyd med lyden. Kjøre man direkt i DI-boks kan lyden bli litt tynn med et klart lydkort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min standardbass (en rimelig Cort Artisan C4 LTD) har kun aktive tonekontroller (bass og diskant), men kan også bypasse hele det aktive kretsløpet ved å trekke opp volumknotten.

Det synes jeg er en ganske fleksibel løsning. Mulighet til å forme lyden med EQ, men også å få mer "treverksfølelsen" ved å kjøre helt passivt.

Må si det er noe eget likevel med å kunne gi litt ekstra omph i dypbassen når det trengs (kan sikkert også løses med pedaler osv, men det er kjekt å ha det hands on på instrumentet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nybegynner og ute etter ny bass, lurte bare på hva dere forestrekker ;)

Likt som Thunder Fingers er jeg også stor fan av passive basser. Føler man får litt mer av lyden fra treverket og fretsa i bassen. Digger å mekke litt stringbuzz med litt digging i strengene! :)

Men synes aktivt kan være veldig nyttig i studio hvis du ikke blir helt fornøyd med lyden. Kjøre man direkt i DI-boks kan lyden bli litt tynn med et klart lydkort

Klart du er ute etter ny bass, hvem prøver du å lure? ;)

I studio foretrekker jeg helt klart passiv bass, den legger seg mye mer naturlig i lydbildet enn aktive. Tynn DI lyd er enkelt å fikse i miks som regel, evt så er det bare å kikke opp bassamp ved tracking, evt reampe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bytter mellom en G&L l2000 og en Precision. Begge bassene har sine fordeler og ulemper. Den aktive G&L'en har større justeringsmuligheter rett på bassen og er rask og enkel og justere mellom låter. Mens Precision har den ene lyden, den lyden den gjør så utrolig bra og som legger seg perfekt i miksen.

Det som eg ser på som et lite problem som du også bør tenke gjennom er justeringene som må utføres ved bytte av bass. Det er tiltak og justere om effektpedaler og justere gain på amp når du skifter mellom passiv og aktiv elektronikk. Så om du for eksempel har passiv fra før, vil det å velge en passiv igjen gjøre ting lettere for deg om du ønsker å bytte bass under en gig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bytter mellom en G&L l2000 og en Precision. Begge bassene har sine fordeler og ulemper. Den aktive G&L'en har større justeringsmuligheter rett på bassen og er rask og enkel og justere mellom låter. Mens Precision har den ene lyden, den lyden den gjør så utrolig bra og som legger seg perfekt i miksen.

Det som eg ser på som et lite problem som du også bør tenke gjennom er justeringene som må utføres ved bytte av bass. Det er tiltak og justere om effektpedaler og justere gain på amp når du skifter mellom passiv og aktiv elektronikk. Så om du for eksempel har passiv fra før, vil det å velge en passiv igjen gjøre ting lettere for deg om du ønsker å bytte bass under en gig.

Spiller du ofte gigs med flere basser?

Jeg pleier aldri å ta med meg flere enn en bass. Føler jeg klarer meg godt med en bass til gig hvis jeg spiller med samme band og lydbilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke. Spiller eg for eksempel en låt med plekter syns jo eg at det låter best på en Precision, selv om det nok ikke er noen i publikum som ville hørt forskjell. Hadde da bassene hatt samme output, hadde eg nok byttet da eg uansett har med begge for å ha en i backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar ALDRI på spillejobb med kun ett instrument. Mitt livs første konsert som bassist begynte A-strengen å tvinne seg opp halvveis i andre låta. Med kun ett instrument, og uten ekstra strenger, måtte jeg jo da spille resten av konserten uten A-streng. Det var jævlig vanskelig da, og fortsatt ugunstig. Selv om det sjeldent skjer, så vet jeg at det kan skje, og da er det greit å bare kunne bytte instrument i stedet for å begynne med strengeskift og slikt midt i konserten. Dersom dette ikke skjer (med andre ord: hver eneste konsert siden) så bytter jeg aldri bass underveis.

Som regel har jeg med meg to basser med relativt lik karakteristikk og output, og om forskjellen er stor så er jeg kjent med forskjellene så jeg lett kan justere om det som trengs.

Ellers bryr jeg meg fletta om ting er aktivt eller passivt på en bass så lenge det låter bra. Har i alle år spilt Fender Jazzbass, helt passiv, og trives kjempegodt med det, men jeg har også prøvd basser med aktive pickups og aktive preamps, og det er mye av dette som har hørtes veldig bra ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg har brukt flere basser på scenen. Da fordi sangene er i forskjellige tuninger. Dette var mens jeg spilte i coverband. Da hadde begge bassene passiv elektronikk.

Per dags dato har jeg en passiv Fender P-bass, en aktiv EBMM Bongo og en aktiv Ibanez EDB555. Fendern og Bongon er mest i bruk. For tiden er P-bassen stemt DGCF, mens Bongoen er i BEADG. Brukes i forskjellige band.


Når det gjelder hva jeg foretrekker er det egentlig ikke om den er aktiv eller passiv som er hovedtingen jeg ser på. P-bassen har veldig stor og mektig lyd, og det liker jeg. Den fyller godt ut. Det gjør forsåvidt Bongoen også, men den har jo mange fler valgmuligheter. Blir nesten forvirra, og har ikke helt fått satt meg inn i EQ-en i den. Men det kommer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.