Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone Dot


Bønders

Anbefalte innlegg

Generelt om kinesisk og koreansk produksjon: jeg har ikke vurdert så mange gitarer, men kjenner inngående fotoutstyr fra disse landene, og har bl.a. besøkt produsenter i Korea. Den tiden da Korea og Kina betydde dårlig kvalitet er nok omme.

Det forekommer sikkert dårlige produkter fremdeles, som over alt. Men billig behøver ikke bety dårlig. Særlig i Kina er lønningene fremdeles veldig lave i forhold til f.eks. USA, der ligger mye av forklaringen til prisforskjeller, ikke bare i kvalitet.

Det finnes meget seriøse kvalitetsvirksomheter i Korea, men innimellom også noen bakgårdsfirmaer som ikke har samme teknologinivå eller kvalitetskontroll. Koreanere er meget ambisiøse og deler av industrien stiller ekstreme kvalitetskrav. De omstiller seg meget raskt, selv i de store elektronikkgigantene, og er dødelig effektive når de satser. Jeg har selv et stativhode (til foto) designet og produsert i Korea som neppe har sin like noe sted blant sammenlignbare produkter (i pris og vekt). Du får fremdeles mer for pengene fra Korea enn fra Japan, og jeg tror hovedgrunnen til at US produkter er så mye dyrere er at kostnadsnivået og effektiviteten der er mindre gunstig, i tillegg til at produksjonsvolumene er lavere.

Kina kjenner jeg bare fra produkter som er laget der, og fra produsentenes egen informasjon om produksjonen, men vi kjenner jo en rekke kvalitetsprodukter som lages der (elektronikk). Kina er i dag kanskje verdens største elektronikkprodusent, og mye av det både Apple, HP, Acer, Sony, Toshiba og Nokia selger, er produsert der.

Min Takamine er produsert i Korea, og er betydelig bedre enn en japansk gitar jeg hadde før i ca. samme prisklasse (Ibanez).

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt en Epi. Sheraton II, som back-up gitar. Det er en forseggjort / pimpa dot. Vintage Burst. I gigbag.

Er ikke helt sikker på om det er my cup of tea, er tele som er min greie....

http://www.epiphone.com/Products/Archtop/Sheraton-II.aspx

Gi lyd hvis du er interessert. :)

Hei.

Hva er forskjellen på Epiphone Dot og Epiphone Sheraton II?

Hvor gammel er den? Hvor mye skal du ha for den?

Endret av Bønders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hva er forskjellen på Epiphone Dot og Epiphone Sheraton II?

Hvor gammel er den? Hvor mye skal du ha for den?

En Sheraton er i prinsipp en påkostet Dot. Binding på hals, binding i f-holes, finere inlays på gripebrettet, inlays på headstock, gold hardware osv. Sjekk linkene, så ser du forskjellen....

http://www.epiphone.com/Products/Archtop/Sheraton-II.aspx

http://www.epiphone.com/Products/Archtop/Dot.aspx

Betalte kr. 2600,- for den for et par uker siden. Syntes den er verdt det :)

Er det slik at nye gitarer bør justeres? Har hørt at båndene bør files og justeres?

Noen som har peiling? - Trodde at nye gitarer var klar til bruk når de ble levert fra butikken?

Noen må kanskje justeres litt, men normalt er det begrenset til å justere trusrod og strengehøyde. Hvis en ny gitar trenger båndsliping, er det bare enten å be om en ny, eller få det fikset på garantien. Ikke tenk på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke bryr deg om at en gitar er påkostet utseende-messig, så tipper jeg du kan få en brukt Dot for en lapp mindre, kanskje... Et sted mellom 1500,- og 2000,- burde gå an å få en Dot for skulle jeg tru. De koster jo ca 2500,- ny pt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke bryr deg om at en gitar er påkostet utseende-messig, så tipper jeg du kan få en brukt Dot for en lapp mindre, kanskje... Et sted mellom 1500,- og 2000,- burde gå an å få en Dot for skulle jeg tru. De koster jo ca 2500,- ny pt. :)

Jeg har ikke spilt på din, men har en "simpel" Dot sjøl. De har samme pickups, men på min Dot er det ikke kostet på ei krone i dekor eller detaljer, for å si det slik. Til gjengjeld er det lagt akkurat så mye ned i elektronikk og mekanikk at den spiller fint, og du tenker ikke på at det er en billiggitar når du spiller. Det er sikkert mye eksemplarvariasjon på disse. Jeg var heldig og fant et fint eksemplar jeg kunne prøvespille før jeg kjøpe. Skulle jeg velge mellom en Sheraton og den enkle Dot'en ville jeg rett og slett prøvd dem og tatt den som spilte best.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Kjekt når noen svarer så bra.

I tillegg til å spille på en Telecaster, spiller jeg mye på en akkustisk nylonstreng gitar.

Liker godt at halsen er litt bred. Finnes det en gitar i samme stil som Eipihone Dot som har en litt bred hals?

Det er forsvinnende få 335 gitarer med bred hals, og generelt på elektriske gitarer. De fleste elgitarprodusenter holder seg til Fender og Gibson sine sadelbredder fra 50 og 60-tallet, som er 41mm til 43mm (grovt omregnet). Men Fender hadde en option på 44.5mm og 47mm til et stykke opp på 60-tallet. Disse er veldig sjeldne.

Man kan si at 41-42mm er smale halser (de fleste Fender), 43mm er medium (endel Gibson og de fleste elgitarmerker som reklamerer for 'brede' halser) og alt over 44.5mm er brede - i rette forstand. De er mye synsing og misforståelser rundt dette med sadelbredde, så vær obs.

De eneste 335 gitarene jeg vet om med bred hals, er Eastman sine modeller. De er relativt dyrere enn Epiphone, men så er de av custom shop kvalitet. Tiptop i Stockholm selger disse i Scandinavia. De har alle 1 3/4" (44.5mm) sadelbredde.

Hvis du skal ha en 335 med sadelbredde som en nylongitar, er det kun denne som finnes:

http://zarleywideneckguitars.com/electric-guitars-category/zarley-hollow-body/zarley-hollow-body.html

Endret av limerot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsvinnende få 335 gitarer med bred hals, og generelt på elektriske gitarer. De fleste elgitarprodusenter holder seg til Fender og Gibson sine sadelbredder fra 50 og 60-tallet, som er 41mm til 43mm (grovt omregnet). Men Fender hadde en option på 44.5mm og 47mm til et stykke opp på 60-tallet. Disse er veldig sjeldne.

Man kan si at 41-42mm er smale halser (de fleste Fender), 43mm er medium (endel Gibson og de fleste elgitarmerker som reklamerer for 'brede' halser) og alt over 44.5mm er brede - i rette forstand. De er mye synsing og misforståelser rundt dette med sadelbredde, så vær obs.

De eneste 335 gitarene jeg vet om med bred hals, er Eastman sine modeller. De er relativt dyrere enn Epiphone, men så er de av custom shop kvalitet. Tiptop i Stockholm selger disse i Scandinavia. De har alle 1 3/4" (44.5mm) sadelbredde.

Hvis du skal ha en 335 med sadelbredde som en nylongitar, er det kun denne som finnes:

http://zarleywideneckguitars.com/electric-guitars-category/zarley-hollow-body/zarley-hollow-body.html

Epiphone Dot gitarer pr. 2012 har ganske så bred hals. Har eid 2 SG modeller, en Les Paul og en Explorer (alle Epiphone) og Dot`en har betydelig bredere og tykkere hals enn både Les Paul Std. og G-400. Exploreren hadde også feit og fin hals :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone Dot gitarer pr. 2012 har ganske så bred hals. Har eid 2 SG modeller, en Les Paul og en Explorer (alle Epiphone) og Dot`en har betydelig bredere og tykkere hals enn både Les Paul Std. og G-400. Exploreren hadde også feit og fin hals :)

Jaja...her gikk du rett i synsefella.

Som skrevet i innlegget mitt, er det (nok en gang) mye synsing og misforståelser om sadelbredde på elgitarer.

Ikke for å 'ta' deg, men en Dot har smal hals, dette ifølge hjemmesiden til Epi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja...her gikk du rett i synsefella.

Som skrevet i innlegget mitt, er det (nok en gang) mye synsing og misforståelser om sadelbredde på elgitarer.

Ikke for å 'ta' deg, men en Dot har smal hals, dette ifølge hjemmesiden til Epi.

Men det han sier er jo bare at Doten har bredere hals enn andre Epiphonemodeller så da kommer tykkelsen på halsen an på hva man sammenligner med. Det er godt mulig Dot modellen har smal hals sammenlignet med andre semi-modeller, men den kan likevel være bredere enn halsen på solidbody gitarer og det er jo det de fleste bruker som referansepunkt.

De Dotene jeg har vært bortpå har hatt bredere hals enn min gamle G-400 som har en svært delikat hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.