Web Analytics
Jump to content

Oppsett for innspilling og dvs. andre spørsmål.


Henke911
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg er helt ny når det kommer til innspilling av musikk. Jeg har laget mange demoer før, men med de simpleste programmer og dårlige mikrofoner.

Nå er jeg klar for å lage musikk hjemme og har fått noen anbefalinger til hva jeg bør kjøpe.

Spørsmål nr. 1:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/460219-REG/Audio_Technica_ATM250_ATM_250_Instrument_Microphone.html

Denne mikrofonen ble anbefalt til meg som en mikrofon jeg kan spille inn bass-gitar med. Er den et bra alternativ for meg? kan jeg spille inn vokal og gitar med samme kvalitet med denne mikrofonen?

(Ja, jeg vil spille inn med mikrofon).

Spørsmål nr. 2:

Hvilket utstyr trenger jeg? trenger jeg noen kabler, lydkort eller noe annet?

Spørsmål nr 3:

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=251_253&products_id=5827

Er dette et greit lydkort? passer denne til mikrofonen?

Spørsmål nr 4:

Jeg skal kjøpe et par pedaler også, samt at jeg vil beholde den tunen jeg velger å bruke på min amp. Funker det uten noe problemer?

Mitt endelige spørsmål får vel være:

Er det mye kobling og stressing? kommer jeg til å kjøpe ting som ikke passer sammen? får jeg med alle kabler jeg trenger så jeg kan begynne med en gang?

Takk!

- Henke911

Link to comment
Share on other sites

Den mikken funker sikkert greit til bass, da det er det den er laget for. Litt usikker på hvor bra den vil funke til sang da den er litt begrenset i frekvensområdet. (40 - 15.000 hz. De fleste stormembran vokal mikker har vel i hvert fall 20 - 20.000 hz. ) Dette kan jeg dog ikke nok om til å si noe sikkert.

Lydkortet er sikkert greit nok, og det følger jo med en nedstrippet versjon av ProTools.

Det du evt. trenger i tillegg, er en mikrofonkabel, et mikrofonstativ, og kanskje et popfilter hvis du skal bruke mikken til sangopptak også.

Lydkortet kobler du jo i maskina med en medfølgende USB-kabel, og når du har installert opptaksprogrammet samt driverne til kortet, skal det i utgangspunktet være greit.

Hvis du er usikker, ville jeg gått til en musikkforretning hvis du har mulighet. Da kan de hjelpe deg å finne det du trenger utifra ditt behov og ditt budsjett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle ha eid en mikrofon til å spille inn med, ville jeg som Audun antyder valg en mikrofon som mer "passer til alt".

Om hvorvidt du synes det "blir mye stress" eller ikke er jo vanskelig å svare på. Med en mikrofon er det snakk om et par kabler. Noen synes jo det er mye.

Men det å spille inn lyd innebærer at man må lære seg ting. Det er ikke slik at man kobler til mikrofonen i lydkortet, kortet i maskinen, og trykker på opptaksknappen, spiller inn, og så får man de flotteste opptak man kan lytte til uten mer jobb.

Denne læringen er da noe av det som jeg synes er morsomt med det hele.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er langt fra noen proff, og det kan hende det er derfor jeg slet med å få gode vokalopptak med SM58. Lydmessig er det ikke noe problem å skru seg til noe som er brukbart, men jeg slet veldig med å få nivået jevnt nok. Det er også en helt annen dynamikk i en god stormembranmic. Ting ble mye bedre etter jeg kjøpte en Shure KSM 27. Popfilteret hjelper jo også veldig. Men hvordan det er å mikke en bassamp med en slik en vet jeg lite om. Det funker fjell til gitaramp, men det er jo et litt annet dyr.

Det hele kommer jo selvsagt an på dine ambisjoner ifht. opptakene også. Det kan jo hende du blir godt fornøyd med en SM58. Du får jo tatt opp både vokal og bass med den.

Link to comment
Share on other sites

Mange musikkbutikker har ferdige studiopakker som inneholder alt du trenger for enkle innspillinger, inkludert software. Kanskje det er et greit sted å begynne?

Vedr spm 1: Den mikken er ikke egnet til vokal.

Bassen plugger du direkte i lydkortet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig med bass-rett-i-lydkortet. Mange bassister har jo en sound de også, som de/vi gjerne vil ta vare på.

Da er det ofte nødvendig med oppmikking. Særlig, vil jeg si, ved bruk av mange effekter. Amper spiser som oftest effektene bedre enn rett i lydkortet, imo. Kan også være greit å splitte signalet, og sende et rett i lydkortet og det andre gjennom amp. Så kan man blande de etterpå. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er også en helt annen dynamikk i en god stormembranmic.

...en dynamikk som i mange tilfeller bare ødelegger hvis man har en vokalist som ikke er ultrarutinert med studiojobbing. Derfor funker det ofte bedre med en 58 eller noe i samme gata. Sier bare «Never Mind The Bollocks» :D

Nå kommer sikkert en eller annen funk-fusion-shred-jazz-whatever-flinkis og sier at Johnny Rotten ikke kunne/kan synge, men det har INGENTING med saken å gjøre! Vi snakker om en av de største milepælene i rockens historie, og folka som var ansvarlige for det tekniske rundt innspillinga gjorde alle de rette valgene :)

Link to comment
Share on other sites

...en dynamikk som i mange tilfeller bare ødelegger hvis man har en vokalist som ikke er ultrarutinert med studiojobbing. Derfor funker det ofte bedre med en 58 eller noe i samme gata. Sier bare «Never Mind The Bollocks» :D

Nå kommer sikkert en eller annen funk-fusion-shred-jazz-whatever-flinkis og sier at Johnny Rotten ikke kunne/kan synge, men det har INGENTING med saken å gjøre! Vi snakker om en av de største milepælene i rockens historie, og folka som var ansvarlige for det tekniske rundt innspillinga gjorde alle de rette valgene :)

Sm58/57 var nok det helt riktige valget der ja, uten tvil! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis en har flere mikker tilgjengelig i studio, er det alltid greit å kunne mikse og matche litt. Vokalister har forskjellige stemmer, og ønsket lydbilde/resultat/sjanger kan også variere veldig. SM58 kan funke på noen vokalister i studio i forhold til ønsket resultat, men generelt sett er vel en god stormembran med popfilter og nødvendig skjerming/demping rundt det mest brukte utgangspunktet. Blir det for rent, skarpt, flott, feil, ikke møkkete nok eller noe så kan man teste ut en annen kondensatormikk, dynamisk mikk, båndmikk, livemikk eller hva man vil i forhold til hva man ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå får man priser inkludert MVA til Norge i nettbutikken. Ingen fortollingsgebyr lenger, kun frakt opp til et visst beløp. Ved retur etc slipper man hassle med å søke returnert mva osv da de har en norsk adresse som betjener dette.
    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.