Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett for innspilling og dvs. andre spørsmål.


Henke911

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er helt ny når det kommer til innspilling av musikk. Jeg har laget mange demoer før, men med de simpleste programmer og dårlige mikrofoner.

Nå er jeg klar for å lage musikk hjemme og har fått noen anbefalinger til hva jeg bør kjøpe.

Spørsmål nr. 1:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/460219-REG/Audio_Technica_ATM250_ATM_250_Instrument_Microphone.html

Denne mikrofonen ble anbefalt til meg som en mikrofon jeg kan spille inn bass-gitar med. Er den et bra alternativ for meg? kan jeg spille inn vokal og gitar med samme kvalitet med denne mikrofonen?

(Ja, jeg vil spille inn med mikrofon).

Spørsmål nr. 2:

Hvilket utstyr trenger jeg? trenger jeg noen kabler, lydkort eller noe annet?

Spørsmål nr 3:

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=251_253&products_id=5827

Er dette et greit lydkort? passer denne til mikrofonen?

Spørsmål nr 4:

Jeg skal kjøpe et par pedaler også, samt at jeg vil beholde den tunen jeg velger å bruke på min amp. Funker det uten noe problemer?

Mitt endelige spørsmål får vel være:

Er det mye kobling og stressing? kommer jeg til å kjøpe ting som ikke passer sammen? får jeg med alle kabler jeg trenger så jeg kan begynne med en gang?

Takk!

- Henke911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mikken funker sikkert greit til bass, da det er det den er laget for. Litt usikker på hvor bra den vil funke til sang da den er litt begrenset i frekvensområdet. (40 - 15.000 hz. De fleste stormembran vokal mikker har vel i hvert fall 20 - 20.000 hz. ) Dette kan jeg dog ikke nok om til å si noe sikkert.

Lydkortet er sikkert greit nok, og det følger jo med en nedstrippet versjon av ProTools.

Det du evt. trenger i tillegg, er en mikrofonkabel, et mikrofonstativ, og kanskje et popfilter hvis du skal bruke mikken til sangopptak også.

Lydkortet kobler du jo i maskina med en medfølgende USB-kabel, og når du har installert opptaksprogrammet samt driverne til kortet, skal det i utgangspunktet være greit.

Hvis du er usikker, ville jeg gått til en musikkforretning hvis du har mulighet. Da kan de hjelpe deg å finne det du trenger utifra ditt behov og ditt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle ha eid en mikrofon til å spille inn med, ville jeg som Audun antyder valg en mikrofon som mer "passer til alt".

Om hvorvidt du synes det "blir mye stress" eller ikke er jo vanskelig å svare på. Med en mikrofon er det snakk om et par kabler. Noen synes jo det er mye.

Men det å spille inn lyd innebærer at man må lære seg ting. Det er ikke slik at man kobler til mikrofonen i lydkortet, kortet i maskinen, og trykker på opptaksknappen, spiller inn, og så får man de flotteste opptak man kan lytte til uten mer jobb.

Denne læringen er da noe av det som jeg synes er morsomt med det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er langt fra noen proff, og det kan hende det er derfor jeg slet med å få gode vokalopptak med SM58. Lydmessig er det ikke noe problem å skru seg til noe som er brukbart, men jeg slet veldig med å få nivået jevnt nok. Det er også en helt annen dynamikk i en god stormembranmic. Ting ble mye bedre etter jeg kjøpte en Shure KSM 27. Popfilteret hjelper jo også veldig. Men hvordan det er å mikke en bassamp med en slik en vet jeg lite om. Det funker fjell til gitaramp, men det er jo et litt annet dyr.

Det hele kommer jo selvsagt an på dine ambisjoner ifht. opptakene også. Det kan jo hende du blir godt fornøyd med en SM58. Du får jo tatt opp både vokal og bass med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig med bass-rett-i-lydkortet. Mange bassister har jo en sound de også, som de/vi gjerne vil ta vare på.

Da er det ofte nødvendig med oppmikking. Særlig, vil jeg si, ved bruk av mange effekter. Amper spiser som oftest effektene bedre enn rett i lydkortet, imo. Kan også være greit å splitte signalet, og sende et rett i lydkortet og det andre gjennom amp. Så kan man blande de etterpå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en helt annen dynamikk i en god stormembranmic.

...en dynamikk som i mange tilfeller bare ødelegger hvis man har en vokalist som ikke er ultrarutinert med studiojobbing. Derfor funker det ofte bedre med en 58 eller noe i samme gata. Sier bare «Never Mind The Bollocks» :D

Nå kommer sikkert en eller annen funk-fusion-shred-jazz-whatever-flinkis og sier at Johnny Rotten ikke kunne/kan synge, men det har INGENTING med saken å gjøre! Vi snakker om en av de største milepælene i rockens historie, og folka som var ansvarlige for det tekniske rundt innspillinga gjorde alle de rette valgene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...en dynamikk som i mange tilfeller bare ødelegger hvis man har en vokalist som ikke er ultrarutinert med studiojobbing. Derfor funker det ofte bedre med en 58 eller noe i samme gata. Sier bare «Never Mind The Bollocks» :D

Nå kommer sikkert en eller annen funk-fusion-shred-jazz-whatever-flinkis og sier at Johnny Rotten ikke kunne/kan synge, men det har INGENTING med saken å gjøre! Vi snakker om en av de største milepælene i rockens historie, og folka som var ansvarlige for det tekniske rundt innspillinga gjorde alle de rette valgene :)

Sm58/57 var nok det helt riktige valget der ja, uten tvil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en har flere mikker tilgjengelig i studio, er det alltid greit å kunne mikse og matche litt. Vokalister har forskjellige stemmer, og ønsket lydbilde/resultat/sjanger kan også variere veldig. SM58 kan funke på noen vokalister i studio i forhold til ønsket resultat, men generelt sett er vel en god stormembran med popfilter og nødvendig skjerming/demping rundt det mest brukte utgangspunktet. Blir det for rent, skarpt, flott, feil, ikke møkkete nok eller noe så kan man teste ut en annen kondensatormikk, dynamisk mikk, båndmikk, livemikk eller hva man vil i forhold til hva man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.