Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fleksibilitet i ytterste fingerledd


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Jeg har såkalt "skomakertommel" som betyr at jeg kan bøye leddet i tommelen 90 grader bakover. Det er en medfødt greie. Tror desverre ikke akkurat den gir noen stor fordel når det kommer til gitarspilling :-)

Nå var det jo ikke tommelen du var interessert i. Men jeg vil jo tro at resten av fingrene ikke er så ulike i ytterleddet. Jeg vil egentlig annta at man kan jobbe seg til noe, men tror ikke en kan tøye seg fra 20 til 90 grader... Tror det for det meste er medfødt, uten at jeg er noen autoritet på feltet.

Men det skal jo heller ikke en enorm vinkel til for å f.eks. Ta et "A" barre-grep med kun peke- og lillefinger.

Det keg heller tror en kan tøye seg til er å kunne strekke lengre (fra peke- til lillefinger) for å kunne reache for that uncommon chord ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 90 grader?! Det må jeg nesten se før jeg tror.

Jeg gjør en del to-strengs-barre med en finger, type slik:

Am7

-8- (Langefinger)

-8- (Langef.)

-9- (Ringef.)

-7- (Pekef.)

Bb7#5b9

-7- (Lillef.)

-7- (Lillef.)

-7- (Ringef.)

-6- (Langef.)

-X-

-6- (Pekef.)

Det, samt litt rulling med fingrene, er det meste jeg har sert noen ha bruk for. Er mer og mer overbevist om at tøying stort sett er bortkastet tid. Bruk tida på å øve, og øve riktig (pass på håndstilling, ikke anstreng nakken, sitt skikkelig, varm opp, ta pauser, tøy lett ut), så tror jeg det kommer seg. :)

Særs få grep må du ha medfødte evner for å spille, men noen kan vise seg vanskelige for din fysikk. Har vært borti akkorder med så stort strekk at jeg rett og slett har for små hender. Da tar jeg enten en gitar med mindre skala, eller så endrer jeg akkorden. ;)

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.