Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fant "gammel" Ibanez


newbie

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg jobber på en skole og fant en gammel Ibanez bortgjemt i et skap.

Gitaren ser ut som en Les Paul.

Det står kun Ibanez på headstocken, og jeg finner ikke noe serienummer.

Den er i ganske dårlig stand så jeg lurer på om det egentlig er verdt å prøve å sette det den i stand?

Legger ved et bilde men vet ikke om det er så mye til hjelp :)

-Steffen

post-6526-13591081519228_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren var da jæskla kul!, så det er jo grunn nok til å ta vare på den. Nummer finner du kanskje om du skrur av halsen eller befarer humbuckerne osv.

Det er i mine øyne verdt å ta vare på den ja, så lenge den er i rimelig stand fra før.

edit: Skru opp gitaren, sleng ut bilder osv så finner du kanskje ut en del.

Endret av ØysteinV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har trolig ikke serienummer. Den er fra ca 1975.

Noen kjempegitar er det ikke, men det kan bli en helt kurant "player" med litt stell.

Noen på min alder vil nok synes det er morsomt med en sånn som det der. Når det gjelder kroner, er det ikke mye du får for den, selv om disse såkalte "lawsuit"- gitarene av en eller annen grunn har fått kultstatus blant enkelte. Blant andre er det om å rakke ned så mye som mulig på dem, fordi det er kopier som blant annet har bolton- neck og det er jo helt feil på disse. En ting er sikkert, det blir ofte temperatur på debatten når disse gitarene blir nevnt!

Litt kort om disse gitarene og den tiden der i firmaet kan du lese om her: http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2010/Jul/Ibanez_Lawsuit_Era_Les_Paul_Custom_Copy.aspx

Edit- Du har klart å "kutte vekk" headstocken. Ibanez endret designen på den etter hvert, fra "open book" til sin egen design, men jeg mener at vi er veldig nære med en modell 2651 fra 1976.

Ellers så er jeg enig med TC. Det er verdt å sette den i stand. Om det er noe å ha for deg, se det må du svare på selv, men det er garantert noen som vil sette pris på den. Bytter du deler, så ta vare på originalene. Det går sikkert an å flire av det i dag, sånn "haha, ta vare på japanskrotet", men hvem vet om femti år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en såkalt 'lawsuit' som ganske mange tror er verdt gull og grønne skoger..., bare ta en liten titt på FINN.no. Det ligger vel et par der nå om jeg ikke husker helt feil. Det samme gjelder vel på eBay og.

Noen putter disse feilaktig i samme bås som de mer forseggjorte Tokai/Greco/Burny- etc.... Gibson-kopiene fra samme periode. Ja, det er en Gibson-kopi..., og mange av Gibson-kopiene fra samme tid er ganske så ålreite, men ingen regel uten unntak. Bolt-on Gibbo-kopi er vel like langt fra Gibson som en Telecaster (kanskje lengre siden en og annen stor rockegitarist har brukt Telecaster i studio og historiene sier at folk har trodd det har vært en LP de har hørt).

Det sagt, så betyr det ikke at det automatisk er en dårlig gitar, som CF på en måte viser til. Litt finstell så skal du ikke se bort i fra at den er ganske så grei å ha med å gjøre.

Jeg har hatt en 'black beauty' Ibanez LP-kopi, dog med den senere headstocken. Den også bolt-on. Ikke noen vidundergitar, men den hadde sjarm på sin måte.

Men.., om det er verdt å sette den i stand? Så absolutt, men ikke svi av tusener av kroner på dyre pickups og hi-end potmetere og alskens 'boutique'-ting. DET er den ikke verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempeflotte svar folkens!

Jeg spiller egentlig ikke el.gitar, men har tenkt på å kjøpe en i lengre tid.

Jeg tror ikke det trenger allverdens jobb for å få denne spillbar. Strengehøyden er ganske kurant og det er ingen fret buzz å høre. Båndene er ganske slitt, men jammen ikke så ille til en 35 år gammel gitar å være. (Brukt i musikkskole sammenheng) Elektronikken fjusker noe, men den er ikke håpløs tror jeg.

Ellers er gitaren veldig.. Sjarmerende tror jeg er rette ordet :)

Den ser jo ut som den har fått en grundig relic jobb, men det er kun bruksslitasje. Elevene har ikke passet så veldig godt på den kan man si. Det ser jo vanvittig tøft ut da!

Jeg har en stor forkjærlighet for gamle ting, så denne må nok taes vare på.

Ibanez eller Gibson er ett fett for meg.

Jeg tror det kan bli en morsom gitar!

-Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp evt. deler og slikt på GFS, så blir det relativt billig. Det er ikke verdt å koste på noe mer på disse, men når det er sagt, er det som flere sier, en helt kurant gitar. Spesielt halsene pleier å være gode og lettspilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, utifra div bolt on/necktrugh/setneck diskusjoner her, så har ikke vært så mye negativt om bolt on neck. Plutselig når det kommer på en LP kopi blir det feil. Det låter vel ikke dårligere på en LP kopi enn på andre gitarer?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir det. En Les Paul har sitt særpreg blant annet på grunn av setneck. En "LP" med bolt on blir derfor feil. Det betyr ikke at gitarer med bolt on er dårligere. Fender med flere har da hatt stor suksess med bolt on necks, og de skal være sånn. En Stratocaster type gitar med setneck eller neckthrough er en annen gitar.

En Les Paul med bolt on, er ikke nødvendigvis en dårlig gitar, men den kan ikke sammenlignes med en ordentlig Les Paul, og vil aldri kunne få en ordentlig Les Paul karakteristikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.