Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Furuplank og tresløyd


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Jeg er i god gang med "finish" nå, men det krever en del manuell pussing. Vekta har sneket seg til 1800 gram nå når alt er boret og frest, og det er slett ikke verst for en såpass stor kropp. Skikkelig lettvekter :)

Og så er det NTD (new tool day)! Var på Clas og handlet meg avretter/tykkelseshøvel, så nå skal det bli gang på liming av nye kropper. Så ut som den var temmelig greit justert fra fabrikk også, jeg må bare bli vant med å bruke den. Livsfarlige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok pussing nå! Planen var en "funnet bak låven etter 30 år"-finish, og nå begynner det å nærme seg.

Kroppen har fått litt røff behandling med stålbørste og grov stålskrubb, dessverre ingen bilder av mishandlingen, men det er jo lett å tenke seg hva som må til :)

Først brygget jeg te!

img1365sy.jpg

Sterk te! Jeg brukte 6 poser til ca. 4 dl vann og lot det koke en stund.

img1368sh.jpg

Resultatet er lite gjennomsiktig og ikke spesielt velsmakende.

Her har kroppen fått to strøk te, ikke så mye som skjer da:

img1369su.jpg

Men med dette stoffet blir det andre boller:

img1379sd.jpg

Dette er stålull som har ligget i eddik et par dager og godgjort seg, resultatet blir hydrogen (ikke skru igjen lokket!) og jernacetat, som er det jeg er ute etter.

Når dette strykes på skjer ting fort. Dette er i utgangspunktet fargeløst, men fargen forandrer seg mens man ser på. Det er sikkert flere som har fått med seg dette trikset, men kort fortalt reagerer jernacetat med de naturlige tanninene i treet og gjør det mørkere. Det er altså ikke et fargestoff, men det forandrer selve treet kjemisk. Det er ikke så mye tanniner i furu, så derfor blir det bedre resultat hvis det får et strøk eller to med sterk te først.

Så her var resultatet etter bare 5 minutter, det ble enda mørkere/gråere den neste timen. Du kan se forskjellen i utfresingen til kontrollene:

img1376si.jpg

img1378sc.jpg

Jah, sånn var nå det :) Da skal den få et tynt strøk med Tru-Oil og et lag voks, så er det bare å sette sammen puslespillet.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Tru-Oil på et annet trestykke som har fått samme forbehandling, men syns faktisk det fikk fram for mye farge i treet. Løsningen ble bare voksing.

img1385se.jpg

img1384s.jpg

img1382s.jpg

Der håper jeg hytte-feelingen ble komplett!

Ikke langt til mål nå, mangler bare en jackplate, sammenskruing, lodding og setup :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På baksiden der ble det litt sandblåst look ja. Det er temmelig stor forskjell i hardheten på de lyse og de mørke fibrene, og de lyse partiene forsvinner veldig fort med stålbørsting.

Gjorde en liten mockup i går med hals og pickuper (ikke bilde dessverre) og tror jeg blir veldig fornøyd med resultatet. Det blir forresten ikke plekterbrett på denne, det matchet ikke helt med farge og finish på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alt er så godt som klart til å pusles sammen klarer jeg ikke å holde meg... en liten mock-up var på sin plass, og løs ledning klarer vel de fleste å se bort fra :)

img1394sw.jpg

img1395sk.jpg

Endelige spesifikasjoner blir: Fender Texas Special i bridge og en gammel DiMarzio PAF skrudd direkte i kroppen, vintage stemmeskruer og stol fra Wilkinson, 500K pot-er og en Mustard .047 kondis. Jeg lurer på om jeg må ta av noe shine fra krom og nikkel, det blir litt mye i forhold til utseendet på kroppen.

Lukter rock allerede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er den ferdig! Ble litt ekstra arbeid da jeg syns halsen kom litt høyt opp fra kroppen. Vet ikke om jeg målte feil i utgangspunktet, men jeg tok av ca. 2 mm i halslomma i dag og da satt den perfekt. Har også mattet ned krom og nikkel for å matche det "slitte" utseendet.

Bitte litt setup er det igjen, intonasjonen er ikke så bra den kan bli ennå, og jeg kan nok tweake strengehøyde og hals litt til.

img1407sv.jpg

img1408se.jpg

Gleder meg til å ta denne med på øving og teste med stor rigg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.