Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Furuplank og tresløyd


Anbefalte innlegg

I dag kopierte jeg humbuckermalen over på MDF og freste ut til halspickupen. Må nok ta litt til i dybden, jeg har en humbucker med lange "bein" som må få plass. Fikk tid til å dra over kanten litt med sikling og pusse også, men sånt blir det ikke bra bilder av :)

attachicon.gifIMG_1333s.jpg

Begynner å ligne på en gitar!

Ser veldig bra ut,

Furu FTW! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kopierte jeg humbuckermalen over på MDF og freste ut til halspickupen. Må nok ta litt til i dybden, jeg har en humbucker med lange "bein" som må få plass. Fikk tid til å dra over kanten litt med sikling og pusse også, men sånt blir det ikke bra bilder av :)

attachicon.gifIMG_1333s.jpg

Begynner å ligne på en gitar!

Bra! Brukte du noen sentreringstriks fra tdpri for å få strengehullene på linje? Blir det avrunding med fres på kantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Brukte du noen sentreringstriks fra tdpri for å få strengehullene på linje? Blir det avrunding med fres på kantene?

Jeg har bare stativ til vanlig drill, og har ikke rekkevidde nok i stativet til å bruke TDPRI-triksene... Men hullene til både forsiden og baksiden av kroppen er merket på malene mine, så med litt improvisering ble det ganske bra resultat med en boreguide fra Clas og batteridrill.

Jeg skal frese avrunding på 9.5 mm / 3/8" slik som original Jazzmaster har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer gjort i går kveld, men fikk ikke tatt bilder av alt... Byttet fres i bordet og satte inn 1200-watteren, så bruker jeg 600W-fresen til mindre ting.

Avrunding freset og grovpusset, 9.5mm radius. Så henta jeg kameraet :)
img1334sz.jpg
Brukte sandpapir surret rundt en blyant for å ta overgang mellom avrunding og baksiden av halslomma:
img1335s.jpg
Tegnet inn konturene med blyant:
img1336sx.jpg
img1337s.jpg
Sage sage:
img1338ss.jpg
Hogge hogge:
img1339s.jpg
Raspe raspe:
img1341s.jpg
De to kvistene var skikkelig moro å raspe seg gjennom...
Har kommet litt lengre enn dette, men batteriene i kameraet sa takk for seg. Mye pussing gjenstår, og jeg har fremdeles framsida igjen. Men det går framover :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen! :) Tok over noe kvalitets el.verktøy fra svigers, bl.a. den ene fresen, men båndsliperen har jeg ikke tenkt på i det hele tatt...

Jeg får teste den på armkonturen, tror det kan gjøre susen. Men det er noe spesielt med å forme tre med håndverktøy også :)

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble håndverktøy i dag siden jeg ikke hadde papir til båndsliperen... Ble ikke bilder fra selve arbeidet siden kamerabatteriene var til lading.

Men her er resultatet i alle fall :) Jeg brukte først sag slik som på den andre konturen, og så tok jeg fram et av de gamle stemjernene jeg nettopp kjøpte. Det er skikkelig skarpt og tok seg raskt av jobben, det trengtes bare litt pussing etterpå.

img1345sg.jpg

Jeg har vært ganske urolig for om alt ville komme riktig på plass, så jeg monterte hals og stol og satt på de to E-strengene. Godt fornøyd med resultatet :)

img1342sf.jpg

Vekta ligger nå på 1904 gram, og 2800 gram med hals, stemmeskruer, stol og pickup montert. Fjerner et par gram når jeg driller til jacken og pusser ferdig også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det tid for å drille, må lage litt hull så lyden slipper ut av gitaren :) Selve plasseringen tok jeg bare på øyemål fra bilder på nettet og tegnet inn med blyant. Her er ghetto-riggen min for å få noenlunde stabil drilling:

img1347sq.jpg

Kroppen er klemt fast i Workmaten, og drillstativet er bare "sikret" med tvinger. Funker helt flott, som vist her:

img1350sz.jpg

Så må det drilles videre til kontrollene. Jazzmaster-kroppen var jo aldri ment for Telecaster-kontroller, så her må vi ha en litt annen vinkel.

img1351s.jpg

Sådär va!

img1353s.jpg

Så brukte jeg resten av kvelden på å pusse kroppen og frese vinkel på plekterbrettene:

img1354s.jpg

Da er all fresing og drilling gjort, bare masse pussing igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror det er furu. Men når du nevner det, og jeg har fått googlet litt, så lurer jeg på om plankene jeg skal bruke på neste gitar kan være gran. De er lysere og nesten kvistfrie, har ikke så markerte fibre og har et par kvaelommer. Denne her ser veldig lys ut på bildene, men det har nok mye med lampen og kameraet å gjøre også.

Nå rives det et par gamle anleggshaller rett på siden av jobb her med masse gammelt fint materiale, men jeg får ikke kommet meg inn på plassen. Argh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Score (kanskje)! Et av husene i nabolaget renoveres og jeg fikk ta det jeg ville ha fra containeren. Jeg tror i alle fall det, det var en polsk tømrer som bare smilte og nikket da jeg spurte. Endte opp med et par store bjelker på 1.6 m, 3 tommer tykke og rundt 9 tommer brede. Svære greier, mer enn 100 år gamle og tunge og tettvokste. Det er noen spor etter borebiller og en del spiker, men det blir uansett nok å høvle av. Hvis det ikke funker til gitar funker det til ved :)

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.