Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Furuplank og tresløyd


Anbefalte innlegg

Er vel sånn ca den størrelsen jeg får, men den er innforbi en større bod som kommer til å bli brukt, som ja, bod... "Snekkerboden" kommer jeg nok til å få ha i fred (kona blir glad for å få et rom hvor jeg kan systematisere rotet mitt). Fres er på plass, det samme er maler (litt deling av maler hadde forresten ikke vært så dumt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye nytt, onsdag fikk jeg borret opp hull til hals og "ferrules". Ble ikke så verst til å være første forsøk, og uten drillpresse. Furua fliser seg bra opp og har lange fibre, så det ser ganske fuzzy ut på bildet.

post-5847-0-31267300-1360911271_thumb.jp

Så har jeg så smått begynt å hule ut til pickup og kontroller med en Forstner. Hvis du handler slike på Clas eller Biltema har de veldig godt av litt sliping før de tas i bruk. Den lille bumpen i utfresingen under halspickupen er sånt som skjer når lageret på fresebiten begynner å gli opp. Jeg skal heldigvis ikke frese ut den, jeg driller bare direkte inni kontrollrommet fra halslomma. Og "master"-malen kan brukes til å lage en ny arbeidsmal hvis det skulle bli nødvendig.

post-5847-0-89721500-1360911285_thumb.jp

Samboeren skal ut i kveld, så da satser jeg på at det blir litt jobbing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frest opp til hals, kontroller og bridgepickup.

post-5847-0-71938800-1361003649_thumb.jp

Ble ikke 100% på senterlinja (jeg har forvekslet trefiber med limskjøten, fort gjort i dårlig lys), men alt er frest fra samme malen så det bør fungere greit. Det er uansett bare snakk om ca. en millimeter. Jeg har testet halslomma og den passer veldig bra med MM-halsen jeg skal bruke.

Da er det neckpickup som står for tur, men jeg tror jeg skal lage en MDF-mal av akrylmalen jeg fikk fra StewMac først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering, men ikke noe spennende. Glemte uansett kameraet :)

- Ryddet litt i alt rotet mitt. Trenger flere hyller.

- Drillet strengehull gjennom kroppen

- Drillet mellom kontrollrom og pickuper

- Sjekket malene mine igjen siden fresingen ikke ble helt korrekt. Men de ser bra ut.

- Lagde ny mal til plekterbrett og freste ut et brett. Fresing i plast går så det suser!

Og så har jeg vært på antikkmesse og handlet meg fire gamle stemjern fra E. A. Berg, de må være fra rundt om 50-tallet. Swedish steel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kopierte jeg humbuckermalen over på MDF og freste ut til halspickupen. Må nok ta litt til i dybden, jeg har en humbucker med lange "bein" som må få plass. Fikk tid til å dra over kanten litt med sikling og pusse også, men sånt blir det ikke bra bilder av :)

post-5847-0-17783700-1361224949_thumb.jp

Begynner å ligne på en gitar!

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å tenke litt på halsen også etter hvert, noen som har erfaring med Tru-Oil? Vil den gi noe farge, eller er den helt fargeløs? Er ute etter noe som gir en litt "vintage" gulning.

Kan jo evt. legge halsen under en UV-lampe, men jeg aner ikke hvor lang til det vil ta. Det er vel all slags UV-motstandskjemikalier i finishen for å bremse slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.