Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til pc for hjemmestudio


Beia

Anbefalte innlegg

Hvert 5 år bytter jeg pc. De siste åra har det vært pc til bruk for jobb, bilder/videoredigering, surfing og litt lett gaming. Men nå har jeg begynt å spille litt musikk igjen, og ønsker å ha en pc dedikert til hjemmestudiobruk.

Jeg ser for meg at det er like greit å bygge den sjøl, slik at jeg får den så bra som mulig innenfor budsjettet mitt. (10-15000)

Er det like greit å bygge sjøl? Skjermkortet trenger vel ikke å være all verden sikkert?

Jeg har sett for meg at jeg trenger MYE power.. Altså bra arbeidskapasitet, bra strømforsyning, enorm lagringsplass osv...

Skulle 16gb minne, 750w strømforsyning, 1TB lagringsplass være en bra start? Eller driter jeg meg ut her? Vil gjerne at dette varer i 5 år, så erfaringer og innspill er velkomment her.. :) Setter pris på litt veiledning på temaet.. :)

Mac er uaktuelt pga pris! Ikke kapp av meg hodet nå da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser bra ut dette. Om du skal bruke PCen i samme rom som du tar opp, bør du få tak i komponenter som støyer lite. Gjerne bruk skjermkortet som er integrert i hovedkortet. Dessuten få tak i et bra lydkort med skikkelige preamper og XLR-innganger med phantom power. PreSonus og Focusrite er begge anerkjente lydkortprodusenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Tar med meg infoen her..

Tenkte litt i gata Edirol Ua-25 eller hva det nå heter... :) Steinberger 7, EZ drummer, East West Quantum Leap... Det burde vel være en brukbar start?

Hvis du skal ha en tredjeparts trommeplugin hadde jeg heller gått for BFD enn EZ drummer. Syns ikke EZ drummer er sååå mye bedre enn Groove Agent som følger med Cubase. Overlapper ikke Edirol og East West? Og er ikke East West megadyrt?

Jeg regner med du tenker på Cubase 7 når du sier Steinberger 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg tenker sånn at den ikke er "skreddersydd" til det jeg skal bruke den til. Jeg skal ikke ha NOE annet en musikkproduksjonsrelaterte ting på den. Ikke internett eller noe sånn crap.. :) Da trur jeg at en PC er like stabil og driftsikker som en Mac. Jeg har en Macbook Pro hjemme, men den er gammel,(2006) så selv om jeg bruker den daglig liker jeg den ikke noe særlig.(Brukervennlighet) Den er ihvertfall utdatert i forhold til musikkproduksjon... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en SSD eller en hybrid SSD til å ha operativsystem og cubase på. og sørg for at SSD og 1TB disken kjører Sata 3 (6GB/s) og at hovedkortet har nok Sata 3 inganger til begge diskene. Du må også ha Sata kabler som støtter 6GB/s. Dette forbedrer ytelsen betraktelig. 16GB 1600mhz RAM (ikke value ram og så lav CL som mulig) og en 4 kjernes prosessor med 8-12MB i cache et veldig bra utgangspunkt. sjekk selvfølgelig også at hovedkortet klarer 1600mhz ram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du har ikke nevnt noe om omfanget her.

Driver du med opptak av akustiske kilder eller mye programmering?

Vi selger mange lydkort årlig, og har flere hundre hi hjelper mer oppsett av maskiner. Under 1% av maskiner som kommer innom oss er for svake til å drive et typisk 10-spors hjemmestudio med 3 stereo VST-striper og 4 mono-spor. Selv det dobbelte er stort sett barnemat for en rimelig laptop rett fra hylla. Folk kjøper studiomaskiner til 15-20.000kr og høyttalere til 8, men bruker 2000kr på lydkortet (inkl convertere, presamper etc.

Du får jo for all del ok lydkort til en billig penge, men på meg høres det ut som du er opptatt av å ha en skikkelig studiorig som kan følge deg i årevis. Da vil ofte det andre være mye viktigere.

Mitt tips vil være å beskrive så grundig som mulig hva du skal gjøre, hvor mange spor, hvor mye ekspansjonsmuligheter du trenger, antall samtidige lydkilder og sjanger, samt totalbudsjett inkludert alt utstyr du trenger fra start til slutt og hva du har fra før. Først da vil du få skikkelig gode råd... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bygger pc i dag med medium gode komponenter har du fin pc som takler musikkproduksjon i mange år fremover. Husk å kjøpe vifteløst eller vifter som støyer lite.

Min pc fra 2010 har jeg enda ikke klart å maxe ut og jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å måtte oppgradere på lenge lenge.

Har i7 - prosessor og 12gb minne

Har også internett på maskinen (Dette er ikke et problem!! har aldri hatt tull med internett på studiopcen)

pluss et hav av dilldallprogrammer og tull. Igjen ikke noe problem med dagens moderne, raske datamaskiner. Cubase kjører fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.