Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og synspunkter til en nybegynner?


10thumbsup

Anbefalte innlegg

Skulle lære meg bassen på "Snow" av Red Hot Chilli Pepper her om dagen. Første forsøkene med tabs var famlende. Skjønte ikke en gang at dette kunne passe til låta. Tok meg en god stund for å skjønne hvordan dette hang sammen med musikken. Men hvordan i all verden skulle jeg få dette til å gå fort nok? Det var bare en måte. Begynne sakte, sakte - finger for finger. Gjenta og gjenta, sakte. Og så plutselig skjer det magiske. Det begynner å bli litt mer automatisk. Jeg kan forsiktig begynne å øke tempoet. Og så kommer feilene igjen. Roer ned. Fokus på å gjøre det riktig uten slurv. Øve mer. Så øke tempoet sakte igjen. Hmmm! Setter på originalen på stereoen. Fortsatt for sakte. Øve litt til, samme bassriff igjen og igjen. Prøve på nytt igjen - får følelsen av at det er mulig. Og innen kvelden er omme, så er det som virket umulig plutselig blitt helt greit.

Jeg kan ikke si at det var en bølge, men det er en herlig følelse når jobbingen gir resultater. Har spilt noen år nå, men er fortsatt ikke mer enn helt middels, og det er herlig å få til nye ting, og det gjør jobbingen verdt det.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg slet voldsomt med alternate picking i starten, fikk det faen meg ikke til uansett hvor mye jeg prøvde. Så ga jeg opp, og plutselig noen dager senere bare kunne jeg det. Oh joy.

Det som er viktig å huske, er at det tar kroppen noen dager å "låse" inn motorisk læring. Ikke glem at det i prinsippet er musklene dine du trener opp, og de trenger litt tid på seg til å huske det.
Muskelminne er veldig spesielt sånn sett. Derfor er det ofte lurt, om du ikke får til noe selv etter mye øving, å forlate problemstillingen og gjøre noe annet. Hvis ikke står du i fare for å øve inn feil teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem de tab-greia foreløpig, lær deg å skifte akkorder uten å miste takten.

Med andre ord, øv å kompe.

Det lønner seg å synge ved siden. Du kan mimme soloem mens du øver å kompe.

Jeg kjenner en del virtuoso-gitarister som ikke kunne spille i band.

Musikken blir skapt både av toner og pauser i mellom dem.

Det er moro å spille men å spille med andre er allers best. Jeg gjetter ditt mål

er også å spille i et band.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.